Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Mikä on sähkön tuntihinta nyt? Seuraa tästä

Lukijalta | Yle vastaa: Yle tarjoaa mediatilaa yhteiskunnallisesti merkittäville viesteille

Jouni Heikkilän mielipidekirjoituksessa (ESS 2.1.2022) pohdiskellaan Ylen yleishyödyllisiä tietoiskuja ja tv-tarjontaa. Muutama väite vaatii täsmennystä.

Yleishyödyllisiä tietoiskuja on esitetty Ylen televisiokanavilla yhtäjaksoisesti 1960-luvulta lähtien, ja nimensä mukaisesti niiden tavoitteena on edistää yhteiskunnassa yleisesti hyödyllisenä pidettyjä asioita. Kyse ei ole mainonnasta.

Tietoiskut valitsee neljästi vuodessa kokoontuva Ylen sisäinen ohjausryhmä, joka arvioi hakemuksia niiden merkittävyyden, yleishyödyllisyyden sekä ajankohtaisuuden perusteella. Kuten Heikkilä kirjoittaa, yleishyödylliset tietoiskut voivat liittyä esimerkiksi ihmisarvoa, terveyttä tai kehitysyhteistyötä edistäviin kampanjoihin. Yle osallistuu näihin tietoiskuihin mediatilaa tarjoamalla.

Heikkilä mainitsee uusintojen suuren määrän Ylen kanavilla. Kiinnostava tv-tarjonta koostuu uudesta ja vanhasta. Lähetämme televisio-ohjelmaa neljällä kanavallamme lähes 19 000 tuntia vuodessa. Ensilähetyksiä, eli uutta ohjelmaa, lähetetään keskimäärin lähes 20 tuntia vuorokaudessa. Illan parhaaseen katseluaikaan ohjelmistosta uutta on 60−80 prosenttia.

Ylen perustehtävä on julkinen palvelu. Yle käyttää saamansa verovarat tehtävänsä toteuttamiseen, ja vastuullisen julkisen palvelun mediayhtiön toimintaan kuuluvat sekä virikkeellinen viihde, urheilu että yhteiskunnallisten asioiden edistäminen.

Lähes 80 prosenttia Ylen kuluista menee suoraan sisältöihin ja palveluihin, loppuosasta merkittävä osa muun muassa jakelukuluihin.

On mukava kuulla, että kirjoittaja on löytänyt itselleen sopivimmat tavat käyttää Ylen sisältöjä ja palveluita. Tärkein tehtävämme onkin olla merkityksellinen kaikille suomalaisille. Yle on kaikille yhteinen ja jokaiselle oma.

Kirjoittaja on Ylen viestintä- ja brändijohtaja.