Markus Pirttijoen Esalainen: Wendy-robotti vedätti ja asiakas nosti kytkintä

Markus Pirttijoki

Markus Pirttijoki

Tulin hankkineeksi suoratoistopalvelun, joka avattiin Suomessa tiistaina. Kimmokkeena ostokseen oli se, että maanantaihin mennessä tilattuna vuosimaksusta sai 10 euron alennuksen.

Kun sitten tiistai-iltana kokoonnuimme tutustumaan uuteen palveluun, pettymys oli karvas. Televisio ilmoitti, että palvelu ei tue tätä laitetta. Kyseessä oli eurooppalaisen, 19,5 miljardin euron liikevaihtoa pyörittävän ja yli 80 tuhatta henkeä työllistävän firman tuotemerkillä varustettu vuoden vanha televisio. Eikä toiminut. Siitä sitten selvittämään, miten telkkarista saisi suoratoistolle kelvollisen.

Yhtiön suomalaisten verkkosivujen logiikka pyöritti pientä ihmistä kuin Aila-myrsky puolukkaa ämpärin pohjalla. Tekninen tuki tavallaan on, mutta ei sitten kuitenkaan ole. Lopulta löysin vahingossa teknisen tuen sähköpostiosoitteen. Raportoin ongelmasta ja sain "Wendyn" allekirjoittaman vastauksen, jossa ongelmalleni oli annettu numero!

"Wendy" lupasi olla yhteydessä 24 tai 48 tunnin kuluttua. Koska aikahaarukka oli vähän epämääräinen ja "Wendyllä" saattoi hyvinkin olla muita kiireitä, kopaisin myös puhelinnumeroa, joka niinikään löytyi sattumalta eikä todellakaan firman yhteydenottosivulta. Numero oli kyseisen TV-merkin tekninen tuki ja huolto ja se on avoinna klo 9-18. Tämä antoi heiveröisen toivonkipinän siitä, että siellä saattaisi olla ihminen toisessa päässä. Ei ollut.

Hanna Myyrän Esalainen Älkää yrittäkö, Keanu Reeves ja kumppanit!

"Jos olette kuluttaja, painakaa 1. Jos olette jälleenmyyjä, painakaa 2." 1. "Jos soitatte yleisinfosta tai takuun ulkopuolisesta tuesta, painakaa 1. Jos tarvitsette apua tekniseen tukeen, painakaa 2". Hmm, ööh... 1.

"Usein kysyttyihin kysymyksiin saatte lisätietoa kotisivuiltamme www... Jos soitatte mobiilinumerosta, saatte automaattisen tekstiviestin, josta löydätte lisätietoa. Kiitos soitosta. Tuut tuut tuut".

Tekstiviestiä ei koskaan tullut eikä niin väliäkään, koska se olisi korkeintaan ohjannut takaisin siihen samaan ämpäriin puolukan kanssa. Hetken mietin, että olisiko niistä 80 tuhannesta ihmisestä edes yksi joutanut puhelimen päähän.

Seuraavaksi puhelu kodinkoneliikkeeseen, josta televisio oli hankittu. Tämä numero sentään löytyi ilman päänraapimista.

"Hei, kiitos että soitit myynti- ja asiakaspalveluun. Jos olet... "

Muutaman numerovalinnan jälkeen puhelu ei katkennut vaan pääsin jonoon. 15 minuuttia myöhemmin puheluun vastasi ihminen. Ihminen! Vaikka puhelu meni jonnekin pölynimuriosastolle, asiakaspalvelijalla ei ollut vaikeuksia kaivaa ostetun tuotteen kuitti ja antaa kännykkänumero, josta vastasi toinen ihminen! Tanskassa asuva asiakaspalvelija kertoi kuin kaveri kaverille, mitä kannattaa tehdä ja miksi. Kiitin vuolaasti.

Ostan seuraavankin television kyseisestä kodinkoneliikkeestä eikä se varmasti ole samanmerkkinen kuin nykyinen.

Roboteista vouhkataan nykyään paljon. Varmasti ne hoitavat hommansa hyvin, kun ei tarvitse loogista eikä älyllistä ajattelua. Mutta älkää herran tähden päästäkö keskenkasvuisia koneita lähikontaktiin ihmisen kanssa. Me ihmiset kun osaamme esittää todella tyhmiä kysymyksiä.

Nelikymppiset käyttävät autoaan eniten, vain muutama haluaisi robottiauton kyytiin

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu