Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos

Mainos:

Joka päivä kuusi ajoneuvoa syttyy tuleen

En tiedä, voiko nainen kysyä mieheltä ikää. Siksi en kysynyt vaikka mieli teki. Nuorelta BussiPro Oy:n toimitusjohtaja ja yrittäjä Jussi Raunisto kuitenkin näyttää.

Hänellä on kaksi asiaa verissä. Urakoitsijan poikana yrittäjyys on ollut selkeä valinta ja koneiden rassaus on ollut miehen harrastuksena pienestä pitäen. Ei siis ihme, että mies opiskeli autoinsinööriksi ja hakeutui bussialalle. – Ensin työskentelin Metsä-Pietilän korkeakoululla eli Koiviston Autolla ja myöhemmin Lahden Autokorilla.  

Yritystoiminta alkoi kodin autotallista, josta käsin hän aloitti linja-auton lasien tukkukaupan.  Muutaman vuoden päästä vaimon mielestä auton piti päästä talliin, ja niin yritys muutti omilleen. Muutaman muuton jälkeen yritys toimii Jokimaan yrityspuistossa.

Tuulilasien rinnalle tulivat varaosat

Varaosien maahantuontia oli harjoitettu pienemmässä mittakaavassa jo aiemmin, mutta kolme vuotta sitten Rauniston entinen työkaveri Tuomas Kivistö tuli BussiPron osakkaaksi. Hänellä on pitkä kokemus linja-autojen varaosatyöskentelystä. – Tämä mahdollisti tuotevalikoimamme laajentumisen laseista myös muihin varaosiin. Toimitamme myös vaihtomoottoreita ja moottorien osia.

Finanssialan Keskusliitto on antanut ammattiliikenteessä olevien ajoneuvojen paloturvallisuusohjeet, joiden mukaan toimitaan. – Palo syttyy, kun kolme asiaa kohtaavat toisensa yhtä aikaa: lämpö, happi ja polttoaine.

BussiPro on ollut edelläkävijänä, kun bussi- ja muu raskas liikenne ovat parantaneet paloturvallisuuttaan. Muun muassa Neste Oil laati vuonna 2015 lakia tiukemmat paloturvallisuusmääräykset sen nesteitä ja lämmitysöljyjä kuljettavien yritysten autoille. Muun muassa lahtelaisen Kuljetusliike Helokivi Oy:n autoihin on asennettu nesteen vaatimat palosammutuslaitteistot.

Huolto kuuluu asiaan

BussiPro edustaa ruotsalaisvalmisteisia automaattisia sammutuslaitteistoja, jotka toimivat rakennuksista tuttujen sprinklerijärjestelmien tavoin. Sammutus tapahtuu myös tien päällä nesteellä, joka on pääosin vettä. Neste todettu parhaaksi sammutteeksi, koska se vaikuttaa samanaikaisesti kaikkiin niin sanottuihin palokolmion osa-alueisiin eikä moottorin jäähdyttäjän ilmavirta vie nestettä mukanaan.

Palojärjestelmien asentamisen lisäksi BussiPro huoltaa ne säännöllisesti. Paloturvallisuuden vuoksi myös moottorien säännöllinen puhdistaminen on tärkeää.  Yritys on nyttemmin aloittanut myös rengasturvallisuuteen liittyvän rengaspaineiden ja lämpötilojen valvontajärjestelmien maahantuonnin ja markkinoinnin.

Pääsimme seuraamaan paikan päällä, kun BussiPro asensi Kuljetusliike Maunola & Co Oy:n kalustoon jo kolmannen automaattisen palosammutuslaitteiston sekä toisen renkaan kunnon valvontajärjestelmän.

Ajoneuvojen tulipalot laskussa

- Edustamamme Knorr-Bremsen valmistama TPMS-järjestelmä eroaa markkinoiden muista kilpailijoista olennaisesti siinä, että tämä järjestelmä mittaa renkaan paineen lisäksi myös toista vähintään yhtä tärkeää suuretta eli lämpötilaa. Kyseisen järjestelmän avulla pystymme ensimmäistä kertaa ehkäisemään ennalta myös jumiutuneista jarruista ja kuluneista pyörän laakereista alkunsa saaneita tulipaloja, kertoo Raunio.

Tämä parantaa luonnollisesti auton paloturvallisuutta merkittävästi. Paloturvallisuuteen onkin syytä kiinnittää huomiota, sillä Suomessa paloi vuonna 2015 peräti kuusi liikennevälinettä päivässä. Luku on Rauniston mukaan laskussa, sillä vielä vuonna 2011 paloi seitsemän ajoneuvoa vuorokaudessa. Useimmissa tapauksissa palo on saanut alkunsa moottoritilasta.

Nyt kun bussiliikennekin toimii kilpailu-periaatteella, busseihin asennetut sammutuslaitteet saattavat olla ratkaiseva tekijä yhtiötä valittaessa.

Tämä sisältö on avoinna tilaajillemme.

Jatka lukemista LTV:n tarjoamana 2 vk maksutta!

Tilaa ESS VerkkoPlus 2 viikoksi maksutta ja pääset lukemaan kaikki Etelä-Suomen Sanomien sisällöt.

Tilaa 2 vk maksutta

Oletko jo tilaaja?

Näitä luetaan nyt

Näytä lisää

Lue seuraavaksi