Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos

Mainos:

Lahtelainen Ruutupuu teki Hillary Clintonia varten puhujapöntön

Ruutupuulta tilattiin uusi puhujapönttö Svenska Klubbenille, kun itse Hillary Clinton saapui puhumaan.

Kansallismuseo, Finlandia-talo, Säätytalo, Mikael Agricolan kirkko, Kansallisooppera, Musiikkitalo. Tässä muutama esimerkki kohteista, jonne lahtelainen Ruutupuu on toimittanut ovia, ikkunoita, patterikoteloita, käsijohteita. Svenska Klubbenille yritys teki puhujapöntön, kun Hillary Clinton saapui sinne puhumaan.

– Jokainen kaluste on yksilöllinen, jonka kohdekohtaisesti teetämme päijäthämäläisillä taitavilla puusepillä, kertoo toimitusjohtaja Juha Kaislaoja.

Yritys täyttää tänä vuonna kolmenkymmentä vuotta.  Ruutupuu perustettiin alun alkaen erikoispuusepän taitojen ja projektien hallinnan idean pohjalle. - Lahdessa toimivan yrityksen kohteet sijaitsevat lähes poikkeuksetta pääkaupunkiseudulla, mutta varsinainen tuote tehdään lähes aina Päijät-Hämeessä, jossa on vielä jäljellä käsillä tekemisen taito.

Ruutupuun asiakkaina ovat rakennusliikkeet, yritykset ja yhteisöt sekä taloyhtiöt. Usein ovien- ja ikkunoiden toimituksessa on kyseessä vanhan rakennuksen saneeraus, jota Museovirasto valvoo julkisivun osalta tarkasti. - Tuotevalikoimaamme kuuluvat käsijohteet, kiinto- ja irtokalusteet sekä erikoisovet ja –ikkunat. Esimerkiksi Helsingin musiikkitaloon toimitimme käsijohteita parin kilometrin verran. Tällä hetkellä on muun muassa työn alla Museoviraston valvonnassa äänieristettyjä erikoisovia pankkirakennukseen ja ulkoikkunoita Helsingin yliopistolle.

Hyvät verkostot auttavat kovassa kilpailutilanteessa

Yrityksen kovimmat kilpailijat tulevat Virosta, jonne pääkaupunkiseudun isot hankkeet useimmin menevät. Tästä syystä Ruutupuu on keskittynyt tietoisesti pienempiin kohteisiin.

Luotettavuudestaan ja korkeasta ammattitaidostaan tunnetun Ruutupuun ei ole tarvinnut itseään enemmälti markkinoida. Kiitettävä työnjälki on puhunut puolestaan ja sana kiertää. – Meillä on pääkaupunkiseudulla kohteita, jotka olemme kalustaneet kahteen, yhden jopa kolmeen kertaan kertoo Juha Kaislaoja, joka kuitenkin parhaillaan kouluttaa itseään digitaalisen markkinointiin.

Ruutupuun toimitusjohtaja ei ole iällä pilattu, mutta hänkin ihmettelee maailman nopeaa muuttumista. – Vielä kymmenen vuotta sitten posti toi päivittäin tarjouspyynnöt. Nyt tarjouspyynnöt tulevat sähköisesti, kilpailuttaminen on helpompaa ja päätökset tehdään hinta edellä. Nykyään yrityksille on työn lisäksi tullut moninaisia velvoitteita aina veroviranomaisille tehtävistä tilaajavastuu ilmoituksista henkilöstön pakollisiin työturvallisuus- ja ajokoulutuksiin.

Kaislaoja kertoo, että Ruutupuu ei kilpailuta alihankkijoitaan, vaan yritys ostaa laatua, ammattitaitoa ja kapasiteettia kumppaneiltaan. – Nyt puhutaan paljon verkostoitumisesta. Me olemme harjoittaneet sitä jo 30 vuotta.

Tämä sisältö on avoinna tilaajillemme.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa ESS VerkkoPlus 1 kk 5,90 € ja pääset lukemaan kaikki Etelä-Suomen Sanomien sisällöt.

Tilaa tästä 1kk
5,90€

Oletko jo tilaaja?

Näitä luetaan nyt

Näytä lisää

Lue seuraavaksi