Panimo- ja virvoitusjuomien kotimaan myynti väheni hieman viime vuonna

Alkoholijuomien myynnin laskua selitetään Viron-matkustajatuonnin kasvulla. RONI REKOMAA / LEHTIKUVA

STT

Panimo- ja virvoitusjuomien kokonaismyynti väheni kotimaassa viime vuonna puoli prosenttia, kertoo Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliitto. Litroissa mitattuna kokonaismyynti laski 4,2 miljoonaa litraa verrattuna edelliseen vuoteen.

Oluen myynti laski 2,7 prosenttia, siiderin 5,6 prosenttia ja long drink -juomien 0,6 prosenttia. Virvoitusjuomien ja kivennäisvesien myynti puolestaan kasvoi 2,2 prosenttia. Panimoiden valmistamista juomista lähes puolet on alkoholittomia juomia.

Luvut perustuvat Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton jäsenyritysten myyntitilastoihin.

Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliitto selittää alkoholijuomien myynnin laskua Viron-matkustajatuonnin kasvulla. Toimitusjohtaja Riikka Pakarinen sanoo liiton tiedotteessa, että Virosta tuotiin viime vuonna alkoholijuomia yhteensä 37 miljoonaa litraa. Olutta, siideriä ja long drink -juomia myytiin Suomessa viime vuonna hieman yli 435 miljoonaa litraa.

Kommentoi

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Tilaa uutiskirje

Tilaa ESS.fi-uutiskirje, saat Päijät-Hämeen ajankohtaiset ja kiinnostavimmat uutiset sähköpostiisi kerran päivässä.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut