Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

ESS:n kesätoimittaja ja -kuvaaja etsivät päijäthämäläisiä saunojia ja saunoja – olisiko sinun lauteillasi tilaa?

EU ja Saksa pääsivät sopimukseen uusien diesel- ja bensiiniautojen myyntikiellosta vuoteen 2035 mennessä

Autoteollisuuden mahtimaa Saksa haluaa, että synteettisten polttoaineiden käyttö on mahdollista tulevaisuudessa.

EU ja Saksa ovat päässeet yhteisymmärrykseen uusien diesel- ja bensiiniautojen myyntikiellosta EU:n alueella vuoteen 2035 mennessä.

EU-komission varapuheenjohtaja Frans Timmermans kertoo asiasta Twitterissä.

– Olemme päässeet Saksan kanssa sopimukseen synteettisten polttoaineiden (efuels) käytöstä tulevaisuudessa, Timmermans kirjoitti lauantaina.

Samana päivänä Saksan liikenneministeri Volker Wissing sanoi, että polttomoottorilla varustettuja ajoneuvoja voidaan yhä rekisteröidä vuoden 2035 jälkeen, jos niissä käytetään ainoastaan hiilidioksidipäästöiltään neutraaleja polttoaineita.

EU-parlamentti hyväksyi kieltopäätöksen jo helmikuussa, ja asia vaikutti olevan taputeltu.

EU joutui kuitenkin lykkäämään asiaa koskevaa äänestystä maaliskuun alussa, kun autoteollisuuden mahtimaa Saksa kertoi viime hetkillä vaativansa lisävakuuksia siitä, että synteettisiä polttoaineita käyttävien polttomoottoriautojen myynti sallitaan myös vuoden 2035 jälkeen.

Myöhäistä vastalausetta pidettiin poikkeuksellisena

Vastalausetta pidettiin poikkeuksellisena, koska EU:n jäsenmaat olivat hyväksyneet kiellon jo viime vuonna.

Wissing sanoi tuolloin, että jos äänestys olisi pidetty, Saksa ei olisi antanut suostumustaan.

– Olemme aina tehneet selväksi, että Euroopan komission tulisi tehdä ehdotus siitä, miten synteettisiä polttoaineita voidaan käyttää vuoden 2035 jälkeen, Wissing sanoi.

Myös toinen merkittävä autonvalmistajamaa Italia sekä Puola ja Unkari yhtyivät Saksan kantaan.

Saksalainen autoyhtiö Porsche tuottaa pilottilaitoksessaan Chilessä synteettistä polttoainetta, joka valmistetaan tuulivoimalla vedestä ja hiilidioksidista. Porsche kertoi tiedotteessaan joulukuussa, että pilottivaiheessa synteettistä polttoainetta on tarkoitus tuottaa noin 130 000 litraa vuodessa.

Jotkut asiantuntijat ovat epäilleet, voivatko synteettisillä polttoaineilla toimivat ajoneuvot kilpailla markkinoilla sähköautoja vastaan.