Virallisesti Hyundai esittelee 31. maaliskuuta alkavassa Soulin autonäyttelyssä sähköautojen automaattisen latausrobottinsa, mutta mikään keksinnössä ei oikeastaan enää ole salaisuus.
Hyundain ACR-järjestelmä perustuu 3D-kameralla varustettuun robottiin. Tekoälyä käyttävä robotti osaa Hyundain mukaan navigoida itsensä auton latausportin lähelle ja "tarjota" palvelujaan. Robotti pystyy lukemaan latausportin tarkan kulman ja sijainnin. Se myös kykenee avaamaan latausportin luukun ja aloittamaan lataamisen, mikäli "tarjous" on hyväksytty.
Hyundain mukaan ACR tuo sähköautojen lataamiseen mukavuutta, mutta korealaisyhtiö muistuttaa robotin välttämättömyydestä joillekin ihmisille. Kaikki ihmiset eivät kykene käsittelemään latauspistokkeita fyysisten rajoitteidensa vuoksi, mutta sähköautoa on silti ladattava. Kun latausnopeudet kasvavat, latauspistokkeet muuttuvat kokoa ajan raskaammiksi.
Hyundain teknologiakeskuksen johtaja Dong Jin Hyun muistutti laitteen esittelyssä myös, että ACR mahdollistaa sähköauton lataamisen jopa täysin pimeässä paikassa. Jo nyt Hyundai Ioniq 6 -mallin sähköauto osaa pysäköidä itsensä latausruutuun kuljettajan jo poistuttua autosta, joten kaikki toimii ilman ihmisen fyysistä osallistumista lataamiseen.
Hyundai sanoo ACR:n kestävän sadetta ja pölyä sekä "robotin osaavan ratkaista erilaisia ongelmatilanteita".
Korealaisyhtiö ei halua arvioida, milloin sen latausrobotteja voi ostaa esimerkiksi käytettäviksi pysäköintihalleissa. Kehitystyö on Hyundain mukaan yhä käynnissä, mutta yhtiö lupaa Soulin autonäyttelyn kävijöille viikon kuluttua vaikuttavan näytöksen automaattisesta lataamisesta.