Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Päivitämme verkkosivujamme, tilaajien on kirjauduttava uudelleen

Vanhukselta veloitettiin yli 4 000 euroa liikaa, eikä hän ole yksittäistapaus – Näin vastaa tuplamaksun perinyt Helsingin kaupunki

Jopa kymmeniltä tehostetun palveluasumisen asiakkailta on veloitettu asiakasmaksuja tuplana.

Edunvalvojana toimiva omainen havahtui marraskuussa siihen, että Helsingin kaupunki oli veloittanut hänen palvelutalossa asuvan sukulaisensa tililtä kaksi hieman erisuuruista asiakasmaksua.

Veloituksia oli tehty kolmen kuukauden ajan. Liikaa perittyjä maksuja oli yhteensä selvästi yli 4 000 euroa.

– Eikö kukaan huomaa kaupungin päässä, että samalta tililtä veloitetaan kaksi maksua? omainen ihmettelee.

Häntä suututtaa se, että liikaveloituksen kohteena on vanhuksia, jotka eivät itse pysty hoitamaan pankkiasioitaan.

– Eikä kaikilla vanhuksilla edes ole niin paljon rahaa tilillä.

Omainen kertoo saaneensa tiedon suoraveloituksella menevistä laskuista tekstiviestillä kuten aiemminkin. Hän havahtui tilanteeseen kuitenkin vasta muutaman kuukauden jälkeen, kun veloitusilmoituksia tuntui tulevan niin usein.

Helsingin palkanmaksusotkujen juurisyy löytyi – näin ongelmat aiotaan selättää

Asiakasmaksupäällikkö Ulla Hautamäki kaupungin sosiaali- ja terveystoimesta sanoo olevansa pahoillaan tilanteesta.

Hänellä ei ole tarkkaa tietoa, kuinka monelta asiakkaalta on peritty asiakasmaksu kahteen kertaan.

Ylimääräisten veloitusten taustalla on jokaiselle tehostetun palveluasumisen asiakkaalle tehty uusi asiakasmaksupäätös.

Tuplaveloituksia on ilmennyt niillä asiakkailla, joilla on ollut pankin kanssa suoraveloitussopimus.

– On tullut ilmi, että heidän tililtään on velotettu sekä vanhan että uuden päätöksen mukainen maksu, jos asiakas ei ole ehtinyt olla uudesta maksusta yhteydessä omaan pankkiinsa.

– Meillä ei ole tarkkaa tietoa, kuinka monella pitkäaikaisen tehostetun palveluasumisen asiakkaalla on suoraveloitussopimus.

Ammattiliitot haastavat Helsingin oikeuteen palkkasotkujen vuoksi – ay-pomo: "Nyt ei enää selittelyt auta"

Hautamäen mukaan kaupunki on saanut asiasta muutamia kymmeniä tiedusteluja.

– Olemme vastanneet suurimpaan osaan tiedusteluista ja ohjanneet heitä olemaan yhteydessä laskutukseen.

Omaisen saamassa viestissä kaupunki toteaa kuitenkin, että ”liikasuoritusten palautuksissa on ruuhkaa”.

Hautamäki kertoo, että laskutus käsittelee muidenkin kuin palveluasumisen laskutusta.

–Varmasti tehostetun palveluasumisen laskutusmuutos on osaltaan lisännyt ruuhkia.

Kaupunki hyvittää asiakkaille kaikki liikaa perityt maksut.

Myös Helsingin Uutisten haastattelemalle omaiselle on luvattu, että liikaveloitus maksetaan takaisin.

Hautamäki kertoo, että uudet asiakasmaksupäätökset jouduttiin tekemään kaikille tehostetun palveluasumisen asiakkaalle, jotta Kelan asumistukeen oikeutetut asiakkaat saisivat tuen jatkossakin. Päätöksiä tehtiin noin 4 000.

– Aloimme vuoden alussa saada viestiä, että Kela on lakkauttanut asiakkaiden asumistuen. Selvitimme asiaa Kelan kanssa ja saimme ohjeen, että meidän tulee erottaa asiakkaan laskussa hänen vuokransa ja varsinainen tehostetun palveluasumisen asiakasmaksu, Hautamäki kertoo.

Apotin käyttöönotto aiheutti viiveitä omaishoitajien laskuihin – Äitiään hoitava Hilkka Ahde ei ole saanut laskuja vuoteen: "Moni varmasti miettii, miten saa ne maksettua"

Hautamäen mukaan uudet asiakasmaksupäätökset tehtiin, jotta Kelan asumistukeen oikeutetut asiakkaat saavat jälleen tukensa. Päätöksiä on tehty elokuusta alkaen ja niistä informoitu asiakkaille tai heidän edunvalvojilleen.

– Uusien maksupäätösten tekeminen on kestänyt usean kuukauden ajan niiden suuren määrän vuoksi. Tämän vuoksi monille asiakkaille ehti lähteä vanhat laskut ja uudet laskut tulivat lisäksi viiveellä. Kaupunki ei pystynyt täsmäyttämään laskuja reaaliajassa.

Hautamäki neuvoo tehostetussa palveluasumisessa asuvia asiakkaita ja heidän edunvalvojiaan seuraamaan asiakkaiden tilitapahtumia.

Laskutukseen liittyvissä epäselvyyksissä kannatta olla heti yhteydessä laskutukseen p. 09 310 25300, joka palvelee arkisin kello 9–15.

Asiakasmaksupäätökseen liittyvistä asioista voi kysyä asiakasmaksuyksiköstä arkisin kello 9–11 p. 09-310 44610.

Uudesta palvelusta vanhuksille kasvoi bisnes, lyhyessä ajassa on perustettu useita yrityksiä – "Viiden vuoden päästä meillä on kova tavoite"

"Sain äidin raahattua tänne, kun hoitajia ei saa mistään" – äiti, tytär ja mummo työskentelevät samassa paikassa

Keskelle Jakomäkeä suunnitellaan yli 100 asukkaan palvelutaloa – ravintola ja kuntosali auki myös lähialueen ikäihmisille

Kysely: Vanhuspalvelujen tuottajat olisivat valmiita tuplaamaan hoiva-avustajien määrän

Hanna Jensenin, 51, molemmat vanhemmat sairastuivat Alzheimerin tautiin: "Olen oppinut hyväksymään ikävätkin asiat"

Tulosidonnaiset asiakasmaksut nousevat Helsingissä – muutoksia muun muassa tehostetun palveluasumisen maksuissa