Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Mikä on sähkön tuntihinta nyt? Seuraa tästä

Pohjoiskarjalaisen lehden päätoimittaja on syytteessä lehden julkaiseman mielipidekirjoituksen vuoksi: kirjoittaja itse kuoli ennen oikeuskäsittelyä

Outokummussa Pohjois-Karjalassa ilmestyvän paikallislehden Outokummun Seudun entinen päätoimittaja Esa Nevalainen on syytteessä kiihottamisesta kansanryhmää vastaan lehden julkaiseman mielipidekirjoituksen vuoksi. Syyttäjä vaatii hänelle sakkorangaistusta.

Pohjois-Karjalan käräjäoikeus käsitteli syytettä tiistaina. Syyttäjä nosti syytteen myös mielipidekirjoituksen kirjoittajaa vastaan, mutta kirjoittaja kuoli ennen oikeuskäsittelyn alkua.

Syytteeseen johtanut mielipidekirjoitus julkaistiin Outokummun Seudussa lokakuussa 2020. Nevalainen oli tuolloin lehden päätoimittajana.

Kirjoituksessa kutsutaan syytteen mukaan Lähi-idästä, Afrikasta ja Aasiasta kotoisin olevia ihmisiä "karvakäsiksi ja rättipäiksi", minkä lisäksi heidän katsotaan elävän yhteiskunnan kustannuksella perusteetta.

STT lainaa tekstiä sen verran, että rikossyytteestä saa käsityksen.

– Kirjoitus loukkaa afrikkalaisten sekä Lähi-idästä ja Aasiasta kotoisin olevien ihmisten ihmisarvoa ja yhdenvertaisuutta ja on omiaan herättämättään suvaitsemattomuutta, halveksuntaa ja jopa vihaa heitä kohtaan, haastehakemuksessa sanotaan.

Syyttäjän mukaan päätoimittajana Nevalainen luki ja hyväksyi kirjoituksen ennen sen julkaisemista. Hänelle vaaditaan toissijaisesti tuomiota päätoimittajarikkomuksesta.

"Olen pahoillani"

Nevalainen työskentelee nykyisin PunaMusta-konserniin kuuluvan PunaMusta Paikallismediat Oy:n toimitusjohtajana, ja yhtiö kustantaa useita paikallislehtiä, muun muassa Outokummun Seutua. Hän kertoo STT:lle kiistävänsä syyllistyneensä rikokseen.

– En millään tavallaan mielipiteeseen yhdy. Olen pahoillani siitä, että sellainen (teksti) on lehteen asti päätynyt, Nevalainen kertoo.

Nevalainen kuitenkin kertoo, että kyseinen kirjoitus päätyi lehteen hänen lukematta sitä tarkasti.

Syytteen mukaan teksti ei ole verkossa luettavissa. Oikeus antaa ratkaisunsa asiassa joulukuussa.