Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Päivitämme verkkosivujamme, tilaajien on kirjauduttava uudelleen

Venäläishävittäjien häirinnän kohteena ollut ranskalaisfregatti vietti viikonlopun Helsingissä

Helsingissä Hernesaaren laiturissa on voinut nähdä viikonlopun aikana jälleen kookkaan ulkomaisen sotalaivan. Tällä kertaa harmaan aluksen perässä liehuu Ranskan lippu. Yli 150 metriä pitkä Chevalier Paul -fregatti kiinnittyi laituriin perjantaina ja valmistui tiistaina lähtemään merelle Merivoimien Freezing Winds 22 -harjoitukseen.

Hieman ennen Suomeen saapumista ranskalaisfregatti sai Itämerellä vähemmän lämpimän vastaanoton. Nato kertoi venäläishävittäjien lentäneen torstaina "vaarallisesti ja epäammattimaisesti" matalalla läheltä Chevalier Paulia sekä samaan alusosastoon kuuluvaa hollantilaista sotalaivaa. Koneet lensivät lähimmillään reilun 90 metrin korkeudessa ja reilun 70 metrin etäisyydeltä aluksista.

Aluksen päällikkö, kommodori Antony Branchereau kertoi ranskalaisten olleen tapahtumahetkellä harjoittelemassa ilmatorjuntaa yhdessä Puolan meri- ja ilmavoimien kanssa. Hänen mukaansa harjoituksesta oli tehty asianmukainen NOTAM-ennakkoilmoitus, joten se oli myös venäläisten tiedossa.

– Korkeus ja nopeus olivat vaarallisia, joten meidän piti varoittaa heitä ja kysyä heidän aikeistaan, Branchereau kertoo.

Venäläiset eivät kuitenkaan vastanneet yhteydenottoihin.

Itämeri on matala, eikä vesikään ole suolaista

Freezing Winds -harjoituksessa Chevalier Paul on osa vedenalaista, pinta- ja ilmatorjuntaa yhdessä muiden Naton laivasto-osaston alusten kanssa.

– Meillä tulee siis olemaan paljon vuorovaikutusta teidän ilmavoimienne kanssa, Branchereau sanoo.

Hänen mukaansa aluksella ja sen miehistöllä on Itämerellä edessä paljon uusia asioita, joihin suuremmilla valtamerillä liikkuessa ei ole totuttu. Meri on ensinnäkin suhteellisen matala eikä esimerkiksi vuorovettä ole nimeksikään.

– Eikä suolainen vesi ole kovin suolaista, minkä vuoksi meidän on sovitettava kaikuluotauslaitteidemme asetukset siihen, Branchereau kertoo.

Kylmä sää puolestaan asettaa vaatimuksia niin miehistön vaatetukselle kuin mahdollisen jään poistolle aluksen rakenteista, johon esimerkiksi Välimerellä ei tarvitse varautua.

Chevalier Paul on vuonna 2009 palveluskäyttöön otettu Horizon-luokan fregatti. Sen tehtävänä on yleensä saattaa lentotukialusta osana sen taisteluryhmää. Ennen Itämerelle saapumista Chevalier Paul oli saattamassa Yhdysvaltain USS Gerald R. Ford -tukialusta.

Suomalaismediaa tavanneelta Branchereaulta kysyttiin myös hänen aluksensa ja Ukrainan Mustallamerellä upottaman venäläisen Moskva-risteilijän yhtäläisyyksistä. Hänen mukaansa alusten tehtävä osana suurempaa organisaatiota on suurin piirtein sama, eli ilmatorjunta, mutta ne ovat täysin eri sukupolvea.

– Siinä on 40 vuotta välissä, kommodori sanoi.

Chevalier Paulin vierailua isännöineen Merisotakoulun johtajan, kommodori Tuomo Meron mukaan ranskalaiset oli viety viikonlopun aikana tutustumaan Helsinkiin – ja tietysti ohjelmaan oli kuulunut myös saunomista.