Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Päivitämme verkkosivujamme, tilaajien on kirjauduttava uudelleen

Matkustajakoneen vaaratilanne viime marraskuussa Helsinki-Vantaalla syntyi monen asian mentyä pieleen

Onnettomuustutkintakeskus (Otkes) on saanut valmiiksi tutkinnan viime vuoden marraskuussa Helsinki-Vantaan lentoasemalla tapahtuneesta reittikoneen vakavasta vaaratilanteesta. Amapola Flyg Ab:n Fokker F-50 -matkustajalentokoneeseen tuli moottorihäiriö lentoonlähdössä. Kone oli matkalla Helsingistä Joensuuhun ja joutui palaamaan takaisin Helsinki-Vantaalle.

Otkes kertoo, että lentokoneen noustessa ilmaan potkurin lepuutusjärjestelmässä tapahtui toimintahäiriö. Tämän seurauksena vasemman moottorin potkuri lepuuttui, mutta moottori jäi käyntiin korkealle tehoasetukselle.

– Lentokonetta voi lentää turvallisesti yhdellä moottorilla, toteaa tutkinnanjohtaja Janne Kotiranta tiedotteessa.

Kotirannan mukaan vaaratilanne syntyi monen tekijän mennessä pieleen. Moottorivika havaittiin, mutta ei heti sitä, että potkuri jäi lepuutustilaan. Lopulta perämies sammutti moottorin. Tämän lisäksi lentokoneen laskutelineet olivat jääneet alas koko lennon ajaksi, joten ilmanvastus oli huomattavasti normaalia suurempi eikä lentokone noussut normaalisti.

Lentokone kävi hetkellisesti valvomattomassa ilmatilassa ja oli ajautua liian lähelle korkeaa mastoa.

– Lentokone laskeutui lopulta lennonjohdon avustuksella normaalisti takaisin lentokentälle, mutta jos esimerkiksi tällainen vakava vaaratilanne olisi sattunut lämpimässä ja ohuessa ilmanalassa, lentokoneen nousukyky olisi ollut vielä huonompi ja seurauksena mahdollisesti onnettomuus, Kotiranta sanoo.

Otkesin mukaan lehtoyhtiö on tutkinnan jälkeen päivittänyt ohjeistusta laskutelineiden käytöstä lentokoneen käsikirjaan.

Otkes suosittaa ohjaajien koulutusohjelmaan potkurin lepuutusjärjestelmän hallitsemattoman vikatilanteen hallintaa. Otkes on myös kohdentanut kaksi muuta moottorin lepuuttamiseen ja hallinnointiin liittyvää suositusta lentokoneen valmistajalle.