Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Mikä on sähkön tuntihinta nyt? Seuraa tästä

Vasa-laivan sisaraluksen hylky on löydetty Ruotsissa, meriarkeologit vahvistavat

Ruotsissa meriarkeologit vahvistavat löytäneensä Vasa-laivan sisaraluksen hylyn Tukholman läänissä Vaxholmissa sijaitsevasta salmesta.

Suuri sota-aluksen hylky löydettiin merenpohjasta jo viime vuoden lopulla, ja sen huomattiin pian olevan hyvin samankaltainen kuin merenpohjasta nostettu Vasa-laiva, joka upposi Tukholman edustalla vuonna 1628.

Keväällä hylky tutkittiin perusteellisemmin. Tutkimuksissa paljastui laivateknisiä yksityiskohtia, joita oli aiemmin nähty vain Vasassa. Laivassa puutavarana käytetyn tammen todettiin esimerkiksi kaadetuksi samassa paikassa, jossa Vasan puutavara oli kaadettu muutamaa vuotta aiemmin.

Tarkemmat tutkimukset ovat vahvistaneet, että löydetty hylky on saman laivanrakentajan rakentama ja vuotta myöhemmin vesille laskema Omena-niminen alus (ruotsiksi Äpplet).

– Mittaukset, rakennetiedot, puunäytteet ja arkistomateriaali viittaavat kaikki samaan suuntaan, olemme löytäneet Vasan sisaraluksen, Omenan, kertoo hylkyä tutkinut meriarkeologi Patrik Höglund.

Meriarkeologien mukaan löytö on merkittävä ruotsalaisen laivanrakennuksen kehityksen tutkimukselle.

– Tämä auttaa meitä ymmärtämään, miten suuret sota-alukset kehittyivät epävakaasta Vasasta merikelpoisiksi laivoiksi, jotka pystyivät hallitsemaan Itämerta, Höglund jatkaa.

Sisaraluksesta tehtiin uponnutta Vasa-laivaa leveämpi

Ruotsin kuningas Kustaa II Aadolf teki vuonna 1625 sopimuksen kahden suuren sota-aluksen, Vasan ja Omenan, rakentamisesta. Omena valmistui alle vuosi Vasan uppoamisen jälkeen.

Aluksesta tehtiin Vasaa leveämpi, mutta parannuksista huolimatta siitäkään ei tullut menestyksekästä sota-alusta. Omena oli kuitenkin osa armadaa, joka purjehti Saksaa vastaan, kun Ruotsi liittyi 30-vuotiseen sotaan vuonna 1630.

Omena oli käytössä joulukuuhun 1658 asti, jolloin se upotettiin tarkoituksella Vaxholmissa.

Tuulenpuuska kaatoi neitsytmatkallaan olleen Vasan kyljelleen

Vasan piti olla lippulaiva kuningas Kustaa II Aadolfin laivaston merellisellä sotaretkellä. Se oli matkaan lähteneistä aluksista raskaimmin varusteltu ja lippulaivan arvon mukaisesti rikkain yksityiskohdin koristeltu.

Neitsytmatkalla tuulenpuuska kuitenkin kaatoi laivan kyljelleen, ja vettä virtasi avointen tykinaukkojen läpi. Vasa upposi vuonna elokuussa 1628 Beckholmenin läheisyyteen 32 metrin syvyyteen vieden mukanaan ainakin kolmisenkymmentä miehistön jäsentä.

Merihistoriallinen harvinaisuus nostettiin ihmisten ilmoille merenpohjasta vuonna 1961. Laivan nykyinen säilytyspaikka, Vasa-museo, avattiin vuonna 1990.