Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Itsenäisyyspäivän kunniamerkkien saajat julkistettiin – katso ketkä palkittiin Lahden seudulla

Perussuomalaiset toistaa vaatimuksen pakkoruotsin poistosta – vaatii laajaa keskustelua ruotsinkielisten oikeuksista

Perussuomalaiset toistaa vaatimuksensa pakollisten ruotsin kielten opintojen poistamisesta kouluista. Kielestä pitäisi puolueen mukaan tehdä valinnainen kieli peruskouluissa sekä luopua sitä koskevista osaamisen vaatimuksista toisella asteella ja korkeakouluissa.

Perussuomalaiset linjasi asiasta tänään julkaistussa kieli- ja kulttuuriaiheisessa ohjelmassaan, jota se kutsuu suomalaisuusohjelmaksi. Puolue vaatii siinä yhteiskunnallista keskustelua perustuslain takaamista kielellisistä oikeuksista.

Ohjelma kiistää perustuslain tulkinnan, jonka mukaan suomen ja ruotsin kielillä on yhdenvertainen asema Suomen kansalliskielinä. Puolueen mukaan kyseessä on lain ylitulkintaa.

Puolue syyttää pakollisia ruotsin opintoja ja kaksikielisyyden ihannetta muun muassa suomenkielisten syyllistämisestä, minäkuvan häiritsemisestä ja kielellisen samaistumisen häiritsemisestä. Ne aiheuttavat puolueen mukaan huonoja oppimistuloksia, haittaa työuralla ja huonompaa kieli-ilmapiiriä.

Ruotsinkieliset hoitamaan omat palvelunsa

Perussuomalaiset haluaa poistaa yleiset ruotsin osaamisvaatimukset ruotsinkielisten palveluiden järjestämisestä. Puolue ehdottaa esimerkiksi sitä, että äidinkieleltään ruotsalaiset huolehtivat suurelta osin ruotsinkielisten palveluiden tuottamisesta.

Muiden kielten opiskeluun liittyen puolue haluaa, että suomenkielisiä oppilaita ohjataan valitsemaan englanti ensimmäiseksi vieraaksi kieleksi. Puolueen mukaan englannin osaaminen on osa yleissivistystä, vaikka toisaalla ohjelmassa se onkin huolissaan englannin kielen yleistyvästä käytöstä Suomessa.

Ohjelmassa huomautetaan muiden vieraiden kielten opiskelun vähenemisestä. Puolueen mukaan ruotsin kielen valinnaistaminen lisäisi joustavuutta kielivalintoihin, mutta toisaalta vapautuvia tunteja voisi siirtää myös äidinkieleen.

– Tarkoituksenmukaista olisi, että jokainen saavuttaisi koulussa vähintään kohtuulliset taidot äidinkielessä ja englannissa, ohjelmassa kirjoitetaan.