Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Itsenäisyyspäivän kunniamerkkien saajat julkistettiin – katso ketkä palkittiin Lahden seudulla

Kauppias sanoo suoraan: Ihmisille valehdellaan monissa huonekalukaupoissa – "Eräs mööpelitalo on mainostanut toista vuotta, että lähdemme eläkkeelle"

Huonekalualan ja varsinkin sänkymyynnin etiikka on Arto Melangon henkilökohtainen missio. Selvää toki on, että agenda pelaa myös Melangon luotsaaman Tempurin pussiin.

Sänkymyynnin haasteet liittyvät hyvän eettisyyden puutteeseen ja tietämättömyyteen, jota ei korjata – myydään välittämättä lopputuloksesta, puhisee Tempur Sealy Suomi Oy:n toimitusjohtaja ja Sisusta Kotia ry:n (Suomen Huonekalukaupan Liitto) puheenjohtaja Arto Melanko.

Melangon mukaan asiakkaille valehdellaan rajusti ja säännöllisesti monissa huonekalumyymälöissä.

– Myyjä väittää asiakkaalle, että myy Tempuria vaikka tuote on aivan eri materiaalia ja eri nimistä. Myyjä valehtelee, että samalla Tempurin tehtaalla tehdään hänenkin tuote, mutta koska tässä ei käytetä nimeä Tempur, niin on puolet halvempi. Täyttä valetta. Näitä jää kiinni niin meille kuin kuluttajariitalautakuntaan.

Heinäkuussa uutisoitiin, että Maskun Kalustetalolle vaaditaan miljoonan euron sakkoja harhaanjohtavasta alennusmarkkinoinnista. Kuluttaja-asiamiehen selvityksen mukaan Maskun Kalustetalo johtaa kuluttajia toistuvasti harhaan markkinoinnissaan.

Tämä ei ole ensimmäinen kerta, kun kuluttaja-asiamies on kiinnittänyt huomiota Maskun markkinointiin. Aikaisemmin Maskun markkinointi on ollut markkinaoikeuden käsittelyssä kolme kertaa ja yritys on tuomittu siellä jokaisella kerralla.

– Mutta toiminta ei muutu. Masku selittää, että kun muutkin, kuten Sotka, Asko ja Jysk tekevät näin… eli myöntää tekevänsä väärin.

Näitä jää kiinni niin meille kuin kuluttajariitalautakuntaan.

– Masku väittää ostavansa niin paljon halvemmalla kuin muut, mikä ei pidä paikkansa. Nämä firmat pettävät asiakkaita nostamalla lähtöhinnan, josta laskevat alennusta, ylisuureksi. Lopputulos on, että muualta, saa saman jopa normaalihintaisena halvemmalla, kuin Maskusta 70 prosentin alennuksella.

– Samaa tekevät Jysk, Sotka ja Asko, Melanko lataa.

Melangon johtamaan Suomen Huonekalukaupan Liittoon kuuluu vain osa alan yrityksistä. Toimialan liikevaihto on noin 1,2 miljardia. Suurimmat toimijat eivät liittoon kuulu. Alan etiikka on liiton asialistan kärjessä ja myös Melangon henkilökohtainen missio.

Selvää toki on, että agenda pelaa myös Melangon luotsaaman Tempurin pussiin.

Sänkykauppias löytää helposti liudan muita esimerkkejä, joissa alan yritykset liikkuvat harmaalla alueella.

– Eräs mööpelitalo on mainostanut Helsingin Sanomissa toista vuotta, että lopetamme myymälän, lähdemme eläkkeelle. Niin ei ole tapahtunut, vaan kauppias tilaa uutta tavaraa alennusmyyntiin. Sehän on laitonta, kun ilmoittaa myyvänsä loppuun sen, mitä on ja lopettavansa, mutta ei oikeasti lopeta. Kaikkihan me joskus jäämme eläkkeelle, mutta loppuunmyynnillä on rajansa laissa.

– Toinen taas mainostaa Hesarissa toistuvasti, että tuli erä sänkyjä halvalla. Syy: hotelli ei ostanutkaan sänkyjä, joten hän sai koko rekallisen itselle myyntiin. Asiakkaan mennessä ostamaan sänkyä, sitä ei ole olemassakaan. Sen sijaan toimitusaika on neljä kuukautta tai pidempi, koska mitään tuotteita ei ollut valmiina, vaan ne tilataan tehtaalta. Eli koko mainos oli valetta ja lähtöhinta on tekaistu ylisuureksi, jotta siitä voi antaa ison alennuksen.

Tempurin kovimpia kilpailijoita on Unikulma. Melanko ei säästele sanojaan kilpailijankaan tekemisistä.

– Unikulma esittäytyy unen asiantuntijana ja kannustaa nukkumaan säädetyssä asennossa, jotta saa helpotusta närästykseen tai flunssan oireisiin. Mutta unen professori sanoo, että moinen neuvo on terveydelle vaarallinen. Paras nukkuma-asento on kylkiasento, jotta aivoselkäydinneste pääsee kiertämään yöllä ja aivot puhdistuvat. Tämä ei tapahdu varsinkaan säädetyssä asennossa.

– Sama talo mainostaa itseään maailman johtavana alan valmistajana. Suomalainen keskisuuri yritys muka alan johtavin... Kun Suomessakin jo on merkittävämpiä ja suurempia saman alan yrityksiä, niin miten voi olla maailman johtavin, eikö se ole vale?

Melanko kummastelee, miksi Unikulman mainoksissa sänkymyyjä on valkoinen takki yllään.

– Se harhaanjohtavasti esittää ja luo kuvan lääkäristä, joka myyjä ei oikeasti ole.