Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Mikä on sähkön tuntihinta nyt? Seuraa tästä

Reuters: Gorbatshovin kuolemasta on uutisoitu hillitysti Venäjällä

Mihail Gorbatsovin kuolema on herättänyt joitakin Kreml-myönteisiä poliitikkoja ja kommentaattoreita arvostelemaan Neuvostoliiton viimeisen johtajan perintöä, mutta muuten Venäjän valtiollinen media on raportoinut asiasta hillitysti, uutisoi Reuters.

Gorbatsovin kuolema oli venäläisen televisiokanava Pervyi kanalin (suom. Ykköskanava) päivän lähtöuutinen, jossa viiden minuutin mittainen katsaus korosti hänen haluansa parantaa Neuvostoliiton taloutta ja yhtenäisyyttä, mutta samalla häneltä vihjattiin puuttuneen päättäväisyyttä, Reuters kirjoittaa. Gorbatshovin kerrottiin myös luottaneen Yhdysvaltoihin liikaa.

Rossija 24-kanavalla Gorbatshovin kuolinuutinen esitettiin vasta kolmantena Moskovassa järjestetyn koulutusfoorumin ja YK:n ydinvoimajärjestön suunnitellun Zaporizhzhjan ydinvoimalavierailun jälkeen.

– Gorbatshovista on todella erilaisia arvioita. Jotkut kirjoittavat, että hän antoi toivoa, toiset kiroavat häntä Neuvostoliiton hajoamisen vuoksi. Neuvostoliitto olisi joka tapauksessa romahtanut. Gorbatshovin roolia Venäjän historiassa arvostetaan edelleen, Putin-vastaisen oppositiopoliitikko Aleksei Navalnyin liittolainen Lljubov Sobol kirjoitti Reutersin mukaan.

Venäjän ulkomaantiedustelupalvelun johtaja Sergei Naryshkin ilmaisi surunvalittelunsa, mutta sanoi, että maa on edelleen tekemisissä Gorbatshovin talousuudistusten seurausten kanssa.

– Gorbatshovin tehtävänä oli johtaa maata erittäin vaikeana aikana, kohdata monia ulkoisia ja sisäisiä haasteita, joihin ei löydetty riittävää vastausta, Naryshkin sanoi.

Iltapäivälehti Komsomolskaja Pravda julkaisi kunnianosoituksen Gorbatshoville, vaikka se myönsi kotimaisten kriitikoiden yrittävän tehdä tämän perinnön tyhjäksi.

– Mutta he eivät pysty siihen. Mihail Sergejevitsh on tehnyt liikaa. Hän muutti maailmaa liian peruuttamattomasti ideologisille vastustajilleen, lehti kirjoitti.