Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Mikä on sähkön tuntihinta nyt? Seuraa tästä

OP:n kyselyssä yli puolet kertoo hintojen nousun vaikuttaneen kuluttamiseensa, erityisesti nuoret ovat tinkineet ruoka- ja päivittäisostoksista

Suomalaisista yli puolet kertoo hintojen nousun eli inflaation vaikuttaneen omaan kuluttamiseensa tänä vuonna, selviää finanssiryhmä OP:n teettämästä kyselytutkimuksesta.

Kyselyn mukaan suomalaiset ovat tänä vuonna eniten tinkineet ruoka- ja päivittäisostoksista, polttoaineesta, matkustamisesta sekä ravintoloissa ja kahviloissa käymisestä.

Kyselyssä lähes joka neljäs vastaajista sanoo, että heidän rahansa eivät riitä hintojen nousun vuoksi elämiseen. Lisäksi lähes puolet uskoo oman taloustilanteensa huonontuvan tänä vuonna.

– Kyselyn mukaan erityisesti työssäkäyvät 35–49-vuotiaat uskovat taloustilanteensa huononevan tänä vuonna. Tätä selittää osaltaan se, että palkkojen nousu on tänä vuonna ollut maltillista. Kannustankin jokaista seuraamaan omaa arjen rahankäyttöään esimerkiksi mobiilipankista ja listaamaan, mihin rahaa menee eniten. Listalla voi olla yllättäviäkin asioita, vinkkaa tiedotteessa OP:n arjen ja talouden palveluista vastaava johtaja Masa Peura.

Polttoaineen hinnan nousun vuoksi yli puolet kyselyyn vastanneista autoilijoista kertoo vähentäneensä tarpeetonta ajelua, ja lähes joka viides kertoo lisänneensä pyöräilyä ja kävelyä.

Eniten hintojen nousu vaikuttanut nuoriin

Eniten hintojen nousu on vaikuttanut 15–24-vuotiaisiin, joista 65 prosenttia kertoo hintojen nousulla olleen vaikutusta omaan kuluttamiseen.

– Monelle nuorelle ei ole vielä kertynyt omaa varallisuutta, eikä palkkatuloja aina ole, joten välttämättömille ostoksille etsitään edullisempia vaihtoehtoja. Kyselyn mukaan naiset ovat tinkineet ja säästäneet selkeästi miehiä enemmän esimerkiksi ruoka- ja päivittäisostoksista sekä ravintoloissa käymisestä, Peura kertoo.

Lähes kaikki vastaajat ovat huolestuneita hintojen noususta, vaikka se ei vielä näkyisikään omassa taloudessa.

Kyselytutkimukseen vastasi verkkopaneelissa kesä–heinäkuussa noin tuhat 16–79-vuotiasta suomalaista. Tutkimuksen toteutti Taloustutkimus Oy OP:n toimeksiannosta.

Kahvista ei tingitä

Vuoden alkupuoliskolla useiden tuoteryhmien myyntimäärät ovat laskeneet hintojen noustessa, kertoo Päivittäistavarakauppa ry. Esimerkiksi tuoreen kalan myynnin määrä väheni yli 50 prosenttia, kananmunien yli 30 prosenttia ja sianlihan sekä naudanlihan hieman yli 20 prosenttia.

Muun muassa kahvin hinta nousi tammikuusta kesäkuuhun lähes 40 prosenttia. Kovasta hinnankorotuksesta huolimatta suomalaiset eivät ole juuri tinkineet kahvin juomisesta, sillä sen myynnin määrä laski alle 14 prosenttia.

Valmisruokien menekin kasvu sen sijaan jatkuu.

– Toisella vuosineljänneksellä hintojen nousu on alkanut selvästi tuntua kuluttajan lompakossa. Ruokakaupasta ostetaan vähemmän ja halvempaa. Myyty määrä kasvaa vain harvoissa tuoteryhmissä. Hintojen nousua nopeammin on kasvanut esimerkiksi vauvanruokien, valmisruokien ja pastan myynti, kertoo Päivittäistavarakauppa ry:n toimitusjohtaja Kari Luoto tiedotteessa.

Juomista alkoholin myynti ruokakaupassa väheni noin kymmenellä prosentilla, ja myös alkoholittoman oluen myynti kääntyi pitkän nousun jälkeen viiden prosentin laskuun.

– Alkoholin kulutus on selkeästi edelleen laskussa. Tämäkin osoittaa suomalaisten olevan valmiita alkoholilain uudistuksen seuraavaan vaiheeseen, jossa sallittaisiin mietojen viinien myynti ruokakaupoissa. Tätä tutkitusti myös enemmistö kuluttajista toivoo, Luoto sanoo.