Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Missä ja millainen on oma lähimetsikkösi? Kerro meille lähimetsikkösi merkityksestä

Yli miljoona suomalaista on kohdannut pyörävarkauden – "On paikkakuntia, joissa pyörävarkauden uhriksi joutuu selvästi muita useammin”

Pyörävarkaudet ovat yleinen omaisuusvarkauden muoto, joka koskettaa kansalaisia laajasti. Pyöräilykauden kuumin aika ei hillitse varkauksien määrää, päinvastoin.

Reippaasti yli miljoona suomalaista on joutunut pyörävarkauden uhriksi. Erityisesti suuremmissa kaupungeissa pyörien varastaminen on yleistä, ilmenee LähiTapiolan Arjen katsaus -kyselystä.

Kyselystä selvisi, että jopa 29 prosenttia suomalaisista on joutunut pyörävarkauden uhriksi. Tämän lisäksi pyörän osia tai lisävarusteita on varastettu kahdeksalta prosentilta suomalaisista. Näin ollen pyörään liittyviä varkauksia on kokenut kaikkiaan noin 37 prosenttia suomalaisista.

Vastauksissa hajontaa aiheuttaa vastaajan asuinpaikkakunta. Kyselystä ilmenee, että pyörävarkaudet keskittyvät isoihin kaupunkeihin. Suurissa kaupungeissa, erityisesti Turussa ja Tampereella, asuvat suomalaiset kohtaavat pyörävarkauksia huomattavasti maaseututaajamassa tai haja-asutusalueella asuvia todennäköisemmin. Tampereella asuvista lähes puolet, 46 prosenttia, on kohdannut pyörän tai sen lisävarusteiden varkauden. Turkulaisten osalta sama luku on 45 prosenttia.

Maaseudun haja-asutusasutusalueilla sen sijaan 33 prosenttia, on kohdannut samaa.

LähiTapiolan asumisen turvallisuuden palveluiden kehityspäällikkö Antti Määttänen toteaa, että pyörävarkauksia tapahtuu siellä, missä on paljon ihmisiä ja pyöriä.

– Myös maaseudulla varastetaan pyöriä, mutta se näkyy tilastossa harvinaisempana. Mökkimurtojen yhteydessä katoaa muun tavaran lisäksi myös polkupyöriä, varsinkin jos ne ovat yhtään arvokkaampia.

Määttänen muistuttaa, että maaseudulla varkauteen tarvitaan yleensä pakettiauto tai vastaava, kun kaupungissa pyörän voi ajaa helposti piiloon, kun lukko on murrettu.

– Kaupunkipyörät todennäköisesti helpottavat varkaustilastoja keskusta-alueilla, sillä keskustassa asuvat voivat jättää kalliin pyörän turvalliseen säilytykseen kotitaloon ja asioida keskustassa kaupunkipyörällä. On tietenkin ikävä tilanne, että keskusta-alueilla ei löydy riittävästi turvallisia pyöräparkkeja, Määttänen pohtii.

LähiTapiolan tilastojen mukaan pyörävarkauksissa näkyvät pyöräilyn trendit: sähköpyörien varkaudet ovat lisääntyneet. Varastetut pyörät ovat myös entistä arvokkaampia. Suomalaisista 72 prosenttia valmistautuu kyselyn mukaan pyörävarkauksiin pitämällä pyöränsä aina lukittuina. Pelkästään lukituksella suojattujen pyörien varkaudet eivät kuitenkaan ole harvinaisia. Tästä syystä neljä prosenttia suomalaisista kertoo tuovansa pyörän kotinsa sisätiloihin suojaan. Myös kaikki helposti irrotettavat varusteet on syytä ottaa mukaan, kun pyörä pysäköidään.

Vastaus pyörävarkauksien aiheuttamaan haasteeseen olisi pyörärekisteri, joka tekisi varastettujen pyörien myymisestä huomattavasti hankalampaa, todetaan LähiTapiolan tiedotteessa. Pyörärekisteri toimisi käytännössä autorekisterin tavoin niin, että pyörän alkuperä olisi aina mahdollista selvittää kulkuneuvon rekisterinumeron avulla.

Kyselyn vastaajat vastaavat karkeasti Suomen 15–74 -vuotiasta väestöä. Kyselyyn vastasi 1085 henkilöä. Tulosten virhemarginaali on noin 3 prosenttiyksikköä.