VR päätti käynnistää uudelleen tavaraliikenteen Venäjälle – yhtiön mukaan ei ollut mitään juridista perustetta olla jatkamatta liikennettä

VR Transpoint kertoi keskiviikkona käynnistävänsä tavaraliikenteensä Venäjälle uudestaan. VR Groupin toimitusjohtaja Lauri Sipponen sanoo, että Britannian asettamat talouspakotteet Venäjän rautatieyhtiötä vastaan eivät sittenkään koske VR-konsernin sopimuksia.

– Asiaa tutkittiin edelleen ja saimme Britannian viranomaiselta tulkinnan, että pakotteet eivät koskisi kuitenkaan VR:n ja RZD:n välistä yhteistyötä. Torstaina tullut Britannian pakote ei koskenutkaan VR:ää ja VR:n sekä pankkien välisiä sopimuksia, Lauri Sipponen sanoo STT:lle.

Sipposen mukaan VR Group teki päätökset itsenäisesti kysymättä omistajansa eli valtion kantaa asiaan. Sipponen sanoo, että valtio-omistaja ohjaa yhtiötä toimimaan lakien mukaisesti ja noudattamaan viranomaisten ohjeistuksia.

– Se oli yhtiön päätös (lopettaa liikenne), ja on ihan samalla tavalla yhtiön oma päätös jatkaa, kun kerran riski poistui eikä ole laillista juridista syytä olla jatkamatta liikennettä.

"Meillä ei ollut muuta vaihtoehtoa sunnuntaina kuin lopettaa rahtiliikenne"

Sipponen kertoo VR Transpointin saaneen viime viikon torstaina tiedon, että Britannia on laittanut Venäjän rautatieyhtiö RZD:n pakotelistalleen.

– Se laittoi meidät tarkastelemaan tilannetta. Selvitimme asiaa ja huomasimme, että tällä on vaikutusta meidän pankki- ja rahoitussopimuksiimme.

Hän sanoo, että kaikkiin Krimin valloituksen jälkeen tehtyihin pankki- ja rahoitussopimuksiin on seitsemän–kahdeksan viime vuoden aikana tullut pykälä, että pankit edellyttävät asiakkaidensa noudattavan pakotteita.

– Näin tätä tulkitsimme. Meillä ei ollut muuta vaihtoehtoa sunnuntaina kuin lopettaa rahtiliikenne, koska olimme tässä käsityksessä, Lauri Sipponen perustelee ensin tehtyä päätöstä lopettaa VR Transpointin idän tavaraliikenne.

VR keskusteli myös pankkien kanssa ennen kuin se teki päätöksen jatkaa tavaraliikennettä Venäjälle.

– Pankit totesivat, että pakotteet eivät koske VR:n ja RZD:n välistä rajaliikennetoimintaa. Tältä pohjalta teimme päätöksen jatkaa tavaraliikennettä Venäjälle ihan niin kuin aikaisemminkin.

VR Transpointin Venäjän-tavaraliikenteen lopettamispäätöstä lähdettiin selvittämään epäselvässä tilanteessa sunnuntaina.

– Saimme ristiriitaisia tietoja eri suunnista, ja päätös lopettaa tavaraliikenne Venäjälle tehtiin turvataksemme VR-Yhtymä Oy:n liiketoiminnan jatkumisen, Sipponen kertoo.

Tuon hetkisen arvion mukaan yhtiöllä olisi ollut suuri riski joutua pankkien kanssa riitoihin, joiden seurauksena olisi voinut olla maksuliikenteen katkeaminen ja rahoitussopimusten irtisanominen.

– Mikään yhtiö ei voi asettaa itseään sellaiseen vaaraan. Koska asia oli kesken, selvittelyä jatkettiin, Lauri Sipponen sanoi.

Lain noudattaminen menee mainehaitan edelle

Allegro-liikenteen lopettamispäätöstä tehdessään viime viikolla VR kuitenkin kysyi valtion kantaa. Sipposen mukaan tämä tilanne eroaa VR Transpointin tavaraliikenteen tilanteesta.

–  Se liittyi OFAC- ja EU-pakotteisiin, jotka taas liittyivät rahoitusasioihin ja erityisesti Allegro-liikenteeseen, jossa meillä on yhteisyritys Venäjän rautateiden kanssa. Se on huomattavasti kompleksisempi kokonaisuus. Allegro ei nyt jatka, koska ne asiat ovat vielä täysin selvityksessä.

Sipponen muistuttaa, että Karelian Trains -yhteisyritys itsessään ei ole OFAC-pakotelistalla, mutta Venäjän rautatieyhtiö RZD:n rahoittaminen on pakotteiden vastaista.

– Nyt kun meillä on yhteisyritys, johon liittyy erilaisia rahoitustilanteita ja tarpeita, meillä on vaikeus yhtiön kanssa, ja siksi se liikenne ei nyt toimi.

Venäjän-tavaraliikenteen lopettamispäätöksen pyörtämisestä VR:lle koituva mainehaitta on noteerattu yhtiön johdossa.

– Ymmärrämme mainiosti, että tämä ei näytä hyvältä. Ymmärrämme myös ihmisten myötätunnon Ukrainaa kohtaan, se myötätunto on meillä ihan samanlainen, Lauri Sipponen sanoo.

Hän muistuttaa, että VR on yhtiö, jonka tehtävä ei ole tehdä politiikkaa tai luoda omia laintulkintoja.

– On olemassa valtioiden väliset sopimukset, yhtiöiden väliset sopimukset, ja sitten meillä on sopimuksia lukuisten asiakkaidemme kanssa. Jos ryhdymme tekemään välissä omaa lait ylittävää tulkintaa, menemme oman vastuualueemme ulkopuolelle, Sipponen perustelee.

Etusivulla nyt

Luetuimmat

Mistä tänään puhutaan?

Tilaa ESS.fi-uutiskirje, saat Päijät-Hämeen ajankohtaiset ja kiinnostavimmat uutiset sähköpostiisi kerran päivässä arkisin ja viikonloppuisin.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut