VR keskeyttää Allegro-liikenteen maanantaista alkaen, sunnuntaina Pietarista Helsinkiin vielä kaksi vuoroa

VR keskeyttää Helsingin ja Pietarin väliä kulkevan Allegro-junan liikenteen toistaiseksi maanantaista alkaen. VR kertoi asiasta perjantaina lehdistötiedotteessaan.

Sunnuntaina Helsingistä Pietariin ajetaan vain aamupäivän Allegro-vuoro ja iltapäivän juna perutaan. Pietarista Helsinkiin ajetaan molemmat aikataulun mukaiset vuorot. Asiakkaat voivat perua ilman kuluja Allegro-liput, jotka on ostettu peruuntuville junavuoroille.

Päätös liikennöinnin lopettamisesta on STT:n tietojen mukaan ollut VR:n hallituksen ja toimivan johdon vastuulla. Ennen päätöstään VR kuitenkin pyysi valtiota ottamaan päätökseen kantaa. VR on Suomen valtion kokonaan omistama logistiikkakonserni.

STT:n tietojen mukaan valtion omistajaohjauksesta vastaava ministeri Tytti Tuppurainen (sd.) lähetti torstaina VR:n toimitusjohtaja Lauri Sipposelle osoitetun kirjeen. STT:n haltuunsa saamassa kirjeessä Tuppurainen ja valtioneuvoston kanslia (VNK) ottavat VR:n pyynnöstä kantaa matkustaja- ja tavaraliikenteen jatkamiseen Suomen sekä Venäjän välillä. Kirjeen mukaan VR oli pyytänyt valtio-omistajaa ottamaan asiaan kantaa kuluneen viikon tiistaina.

Kirjeessä Tuppurainen sanoo Suomen valtion edellyttävän, että VR noudattaa tarkasti kaikkia pakotteita, joita Euroopan unioni ja muut läntiset maat ovat asettaneet Venäjää ja sen kansalaisia kohtaan.

Kirjeen mukaan Allegro-junat omistava suomalais-venäläinen kalustoyhtiö Karelian Trains astui perjantaina Yhdysvaltojen OFAC-pakotelistalle. Suomen valtio katsoo, että OFAC-pakotteiden vuoksi VR:n riski syyllistyä "tahtomattaan" pakoterikkomukseen kasvaa merkittävästi, kirjeessä todetaan.

VR:n päätös vai ei?

Vastauksessaan Tuppurainen ja VNK toteavat, että VR:n liiketoimintaa koskevat päätökset kuuluvat yhtiön hallituksen ja toimivan johdon vastuulle.

VR:n viestintäjohtaja Tatu Tuominen vahvistaa STT:lle, että päätös liikennöinnin lopettamisesta on "totta kai" ollut VR:n oma. Hänen mukaansa yhtiön johdolla ja valtio-omistajalla on kuitenkin ollut yhteisymmärrys, että VR ei lopeta liikennettä täysin omalla päätöksellään.

– Se (VR:n kannanottopyyntö) oli varmaan tavallaan sen kuittaamista enemmänkin, Tuominen muotoilee.

Allegro-junien liikennöinti on ollut viime aikoina tapetilla julkisuudessa. VR on aikaisemmin todennut, että liikenteen lopettaminen ei ole täysin yhtiön yksin päätettävissä vedoten muun muassa viranomaispäätösten noudattamiseen.

VR kertoi esimerkiksi Kauppalehdelle torstaina olevansa valmis keskeyttämään liikenteen, jos se saa valtiolta uuden linjauksen. Allegro-junat omistavan Karelian Trains -yhtiön mukaan Allegro-liikennettä on pidetty yllä valtiojohdon toivomuksesta.

VR:n matkustajaliikenteen johtaja Topi Simola sanoo yhtiön tiedotteessa, että tähän saakka Allegrojen liikennöintiä on jatkettu "viranomaisohjeiden mukaisesti".

– Tarkoituksena on ollut turvata suomalaisille pääsy Suomeen. Näiden viikkojen aikana henkilöt, jotka ovat halunneet lähteä Venäjältä, ovat ehtineet poistua maasta, Simola sanoo.

– Nyt Allegron liikennöintiä ei ole enää pakotteiden myötä valtion omistajaohjauksen ilmoituksen mukaan tarkoituksenmukaista jatkaa, joten keskeytämme liikenteen toistaiseksi.

Junayhteys tarvitsi aikoinaan lakimuutoksia sekä Suomessa että Venäjällä

Ennen Allegroja Suomen ja Venäjän välillä liikennöivät Sibelius, Repin ja Tolstoi -nimiset junavuorot. VR:n Venäjän-liikenteen johtaja Viktoria Hurri kertoo, että perinteisten junien tilalle haluttiin nopeampi ja modernimpi yhteys.

– Aiemmin sekä Suomen että Venäjän rautatieoperaattorit liikennöivät eri junilla. Sibelius oli VR:n junavuoro Helsingistä Pietariin, Hurri sanoo.

– Se oli suomalaista IC-kalustoa, jota oli hieman muokattu Venäjän liikennettä varten.

Repin ja Tolstoi – Moskovan yöjuna – puolestaan olivat Venäjän rautatieyhtiön kalustoa. Vuonna 2006 VR ja Venäjän rautatieyhtiö RZD perustivat Karelian Trains -nimisen yhtiön, joka hankki omistukseensa neljä uutta Allegro-junaa.

Allegrot olivat aiempia junia nopeampia, minkä lisäksi matkustuskokemus muuttui myös sujuvamman rajanylityksen ansiosta.

– Allegroissa raja- ja tullitarkastukset hoidetaan liikkuvassa junassa. Matkustajien ei tarvitse poistua tarkastusten ajaksi junasta mihinkään, vaan he voivat istua omilla paikoillaan, Hurri selittää.

Käytäntö vaati lakimuutoksia Venäjällä. Lisäksi sekä Suomen että Venäjän rataverkkoa piti muokata lakimuutoksilla sopivaksi, jotta tavallista nopeammilla Allegro-junilla pystyttiin ylipäätään liikkumaan. Allegrojen matkustusnopeus on Hurrin mukaan 220 kilometriä tunnissa. Matka Helsingin ja Pietarin välillä taittuu kolmessa ja puolessa tunnissa.

Hurrin mukaan Allegro-yhteys on ollut varsin suosittu. Huippuvuosi oli 2019, jolloin Allegroilla matkusti Helsingin ja Pietarin välillä noin puoli miljoonaa matkustajaa.

Etusivulla nyt

Luetuimmat

Mistä tänään puhutaan?

Tilaa ESS.fi-uutiskirje, saat Päijät-Hämeen ajankohtaiset ja kiinnostavimmat uutiset sähköpostiisi kerran päivässä arkisin ja viikonloppuisin.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut