"Alussa oli minä, Hieu, Má ja Pietarsaari" – Quynh Tranin kuvaus vietnamilaisperheestä ruotsinkielisellä Pohjanmaalla kasvoi kohtaus kohtaukselta esikoisromaaniksi, joka on nyt Runeberg-ehdokas

Vietnamilainen perhe suomenruotsalaisessa pikkukaupungissa, tarkemmin sanottuna Pohjanmaan Pietarsaaressa, perhesuhteita ja kasvukipuja, kulttuurierojen aiheuttamaa kahnausta, ulkopuolisuuden tunnetta, haaveita ja oman paikan etsimistä – houkutus on suuri ajatella Quynh Tranin esikoisromaania Skugga och svalka (Förlaget, suom. Varjo ja viileys, Teos) omaelämäkerrallisena teoksena.

Mutta sitä se ei ole, Pietarsaaressa kasvanut, vietnamilaissyntyinen kirjailija alleviivaa, ties kuinka monennen kerran.

– Se on ehdottomasti henkilökohtainen romaani siinä suhteessa, että se pohjautuu minun omiin ajatuksiini, tunteisiini ja muistoihini ja niin edelleen, mutta kirja ei kerro minusta ihmisenä eikä myöskään perheestäni, Quynh Tran toteaa painokkaasti.

Tran kertoo, että alussa oli vain romaanin henkilöhahmot: kertojaminä, isoveli Hieu ja äiti Má sekä tapahtumapaikka Pohjanmaalla.

– Minulla ei ollut mitään suunnitelmaa. Kirjoitin kohtaus kohtaukselta tapahtumia näiden henkilöiden välille. Osoittautui, että äiti alkoi valokuvata ja isoveli rakastui, Tran toteaa.

Kirjoittamista Tran on opiskellut Tukholman lähistöllä sijaitsevassa Biskop Arnön kirjoittajakoulussa 2018. Kirjoittajakoulu oli käänteentekevä Tranin tulevaisuuden kannalta.

Kirja ei kerro minusta ihmisenä eikä myöskään perheestäni

– Vasta siellä kirjoitin ensimmäistä kertaa elämässäni aktiivisesti, intensiivisesti ja määrätietoisesti. Siellä sain kokeilla kirjoittamisen eri tapoja ja sain tehdä sen yhdessä uskomattoman ihanien kirjoittavien ystävien ja opettajien kanssa.

Skugga och svalkan ulkoisten tapahtumien lisäksi asiat etenevät paljon kertojaminän ajatuksissa ja mielikuvituksessa.

Kuten kohtaukset mustikkametsässä, jotka romaanin muista tapahtumista poiketen tapahtuvat nykyhetkessä ja ne kerrotaankin kolmannessa persoonassa.

Itse kertojaminä ei ole läsnä mustikkametsässä, vaan hän näkee ja kokee muiden retkeä sisäisinä kuvina.

– Metsästä tulee paikka, jossa saa tapahtua erilaisia asioita ja perspektiivikin on toinen, Tran kuvailee.

Kuvien ja erilaisten katsomisentapojen kautta syntyy toiseutta ja samalla ulkopuolisuutta.

– Kertojaminästä tulee se, joka katsoo ulkopuolelta sisäänpäin, mikä hänen kohdallaan johtaa asioiden yhdistelemiseen ja kuvitelmiin, joita hän ei oikein osaa hallita, Tran sanoo.

Quynh Tran kertoo ajatelleensa, että Skugga och svalka tuskin on romaani kaikille. Siksi kirjallisuuden Runeberg-palkintoehdokkuuden kaltainen tunnustus on tuntunut valtavan hienolta asialta.

Teos julkaistiin samanaikaisesti viime vuonna myös Ruotsissa (Norstedts förlag), ja se julkaistaan tänä vuonna myös Norjassa ja Tanskassa.

Malmössä asuva Tran arvelee, että lukijan kokemus on erilainen riippuen siitä, onko tämä suomenruotsalainen, suomenkielinen tai ruotsalainen.

Erojakin romaanin vastaanotossa maiden välillä Tran on huomannut.

– Suomessa minut mielletään suomalaisen kirjallisuuden vietnamilaisena äänenä ja näin ehkä onkin, mutta se on kenties kiinnostavampaa kirjallisuussosiologisesta näkökulmasta kuin muuten. Ruotsissa puolestaan tähän ei ole niinkään kiinnitetty huomiota, mihin on ehkä omat luonnolliset syynsä, Tran pohtii.

Hän ei ole halukas sijoittelemaan itseään kirjallisuuden kentälle sen enempää vietnamilaisena, suomalaisena, suomenruotsalaisena, ruotsalaisena tai maahanmuuttajataustaisena kirjailijana.

– Toisaalta on kyse minun identiteetistäni ja toisaalta siitä, miten romaanini sijoittuu kirjallisuuskentässä. Ensin mainittu on mielestäni irrelevantti ja aivan liian monimutkainen kysymys, ja jälkimmäinen puolestaan ei ole minun päätettävissäni.

Fakta

Quynh Tran

Syntynyt 1989

Kasvanut Pietarsaaressa, asuu nykyisin Malmössä.

Työskentelee psykologina.

Esikoisteos Skugga och svalka (Förlaget) 2021. Teokselle myönnettiin Svenska Ylen kirjallisuuspalkinto 2021.

Teos on Ruotsissa ehdolla kahdessa eri esikoiskirjalle myönnettävässä kirjallisuuspalkinnossa: Katapultpriset sekä Borå tidnings debutantpris.

Raadin perustelut

Quynh Tranin kasvukuvaus Varjo ja viileys on poikkeuksellisen laadukas esikoisromaani. Kirja on maalaileva, tunnelmallinen ja visuaalinen perhekuvaus, jota luonnehtii vahva läsnäolo. Keskiössä on pikkuveli, joka tarkkailee ja kuvailee pohjanmaalaisessa kaupungissa asuvan vietnamilaisen pakolaisperheen arkea. Perhe, jossa on äiti ja kaksi poikaa pitää yhtä huolimatta siitä, että he ajattelevat eri tavoin onnesta, menestyksestä ja elämästä yleensä.

Lapsen kokemuksia kuvataan tavalla, joka ei ole yksinkertaistettu eikä naiivi. Itse havainnot ovat lapsen näkökulmasta, mutta ne yhdistyvät aikuisen asemaan, mikä mahdollistaa liikkumisen suuremmalla ajan ja paikan kaarella.

Jäykät mutta samalla yksityiskohtaiset ja rapsodiset kuvaukset vievät ajatukset auringon haalistamiin valokuviin lapsuudenmaisemista.

Etusivulla nyt

Luetuimmat

Mistä tänään puhutaan?

Tilaa ESS.fi-uutiskirje, saat Päijät-Hämeen ajankohtaiset ja kiinnostavimmat uutiset sähköpostiisi kahdesti päivässä arkisin ja kerran päivässä viikonloppuisin.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut