Google vetää mainostulot ilmastokriisin kiistäjiltä

Google ilmoittaa, ettei se aio enää julkaista hakukoneessaan tai Youtubessa mainoksia sellaisten sisältöjen yhteydessä, joissa esitetään valheellisia tietoja ilmastonmuutoksesta.

Päätöksellään Google pyrkii estämään sen, että ihmiset voisivat ansaita rahaa levittämällä yleisen tieteellisen konsensuksen vastaisia tietoja ilmastokriisistä.

Teknologiajätin mukaan mainostajat eivät halua mainostensa näkyvän sisällöissä, joissa kiistetään ilmastonmuutos. Googlen mukaan uusi käytäntö myös edesauttaa yrityksen omia pyrkimyksiä edistää kestäviä käytäntöjä ja torjua ilmastonmuutosta.

Kansalaisjärjestö Avaazin mukaan Googlen päätös on merkittävä.

– Vuosien ajan disinformaation jakajat ovat hämmentäneet yleistä mielipidettä ja estäneet kiireellisiä poliittisia toimia ilmastonmuutoksen torjumiseksi. Youtube on ollut heidän aseensa, kampanjajohtaja Fadi Quran Avaazilta kertoo.

Facebookilla , joka on Googlen suurin kilpailija digitaalisen mainonnan markkinoilla, ei ole vastaavaa mainoskieltoa ilmastonmuutoksen kiistäviin sisällöihin. Facebook pyrkii sen sijaan hillitsemään ilmastonmuutosta koskevien valheellisten sisältöjen leviämistä alustoillaan.

Etusivulla nyt

Luetuimmat

Mistä tänään puhutaan?

Tilaa ESS.fi-uutiskirje, saat Päijät-Hämeen ajankohtaiset ja kiinnostavimmat uutiset sähköpostiisi kerran päivässä arkisin ja viikonloppuisin.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut