Tunnetko autosi turvatekniikan, osaatko potkaista jarrupoljinta oikein? – Moni kuski tuudittautuu uusien autojen liialliseen turvallisuuden tunteeseen

Asiantuntijat muistuttavat, että vastuu ajoneuvon hallinnasta on aina kuljettajalla, vaikka uusi turvateknologia auttaisikin kuskia esimerkiksi sadekelin hankalissa oloissa. Aake Roininen
Tommi Salo

Tommi Salo

Joka toinen autoilija arvioi autojen uuden turvateknologian tuudittavan kuljettajia liialliseen turvallisuuden tunteeseen ja joitakin ajoavustajat jopa häiritsevät, selviää kyselystä.

LähiTapiolan Arjen katsaus -kyselytutkimuksen mukaan 52 prosenttia autoilevista suomalaisista arvelee, että turvateknologian kehitys tuottaa liiallista turvallisuuden tunnetta autoilijoille.

– Mielestäni huoli on ihan oikeutettu. Autojen turvateknologian kehitys on ollut viime vuosina huimaa, mutta paraskaan turvateknologia ei kumoa fysiikan lakeja. Vastuu ajoneuvon hallinnasta on aina viime kädessä kuljettajalla, sanoo tiedotteessa LähiTapiolan autopalveluista ja liikenneturvallisuudesta vastaava johtaja Tapani Alaviiri.

Alaviirin mukaan liiallista turvallisuuden tunnetta voi syntyä esimerkiksi siitä, että kuljettajan on vaikea tunnistaa tienpinnan liukkautta, jos auto tekee ajoa vakauttavia toimenpiteitä kuljettajan huomaamatta. Tällöin auto voi jopa lähteä tiukan paikan tullen yllättäen luistoon.

LähiTapiolan kyselyn mukaan hieman alle kolmasosa ei tunne nykyisen autonsa kuljettajaa avustavia turvajärjestelmiä.

– Valitettavasti vaikuttaa siltä, että aika harva tuntee autonsa ominaisuuksia riittävän hyvin, jotta voisi täysin hyödyntää turvallisuutta parantavia järjestelmiä. Esimerkiksi ABS-jarrujen avulla paras pysähtyvyys saavutetaan vasta, kun jarrupoljin painetaan todella lujaa, lähes potkaisemalla, pohjaan asti. Onneksi hätäjarruavustimet korjaavat tilannetta useissa uudemmissa autoissa, Alaviiri toteaa.

Kyselyn mukaan enemmistö autoilevista käyttää kaikkea sitä autonsa turvatekniikkaa, jonka käyttöön he voivat itse vaikuttaa. Silti joka neljäs pyrkii kytkemään osan turvalaitteista pois päältä, koska kokee niiden häiritsevän ajamistaan.

– Määrä hieman yllättää, mutta voi esimerkiksi olla, että jotkut kytkevät luistonestojärjestelmän pois päältä, koska uhkana on auton kiinni jääminen esimerkiksi kasautuneen lumen takia. Tämä toimenpide voi hetkellisesti joissain automalleissa olla perusteltu, mutta normaalissa ajotilanteessa näin ei tulisi tehdä. Eikä ainakaan ”sudittelun” mahdollistamiseksi, Alaviiri korostaa.

Muista syistä, joiden takia turvateknologia voi olla perusteltua kytkeä pois päältä, Alaviiri mainitsee lastenistuimet. Etumatkustajan turvatyynyn poiskytkentä on tarpeellinen ja välttämätön toimenpide, jos lastenistuin asennetaan selkä menosuuntaan etumatkustajan paikalle.

Lisäksi joissakin autoissa parkkitutka reagoi autoon kytkettyyn peräkärryyn, jolloin se on perusteltua ottaa pois päältä.

LähiTapiolan Arjen katsaus -kyselytutkimukseen vastasi 1 018 suomalaista. Kyselyn toteutti Kantar TNS, ja sen virhemarginaali on noin 3,1 prosenttiyksikköä.

Kommentoi

Uutiskirje

Tilaa ESS.fi-uutiskirje, saat Päijät-Hämeen ajankohtaiset ja kiinnostavimmat uutiset sähköpostiisi kahdesti päivässä arkisin ja kerran päivässä viikonloppuisin.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut