Vaasan akkuteollisuuskeskittymä saamassa jatkoa: norjalaisyhtiö suunnittelee alueelle kennotehdasta – tuotanto voisi alkaa 2025

Vaasan akkutehdasalueelle on ilmoitettu jälleen uudesta tehdashankkeesta. / FREYR BATTERY handout / FREYR BATTERY / LEHTIKUVA

Ilkka Hemmilä, Antti Autio / STT

Vaasan akkutehdasalueelle on ilmoitettu jälleen uudesta tehdashankkeesta.

Suomen valtion omistama Suomen Malmijalostus ja norjalaisyhtiö Freyr ovat allekirjoittaneet aiesopimuksen, jonka pohjalta on tarkoitus perustaa akkukennotehdas Suomeen. Vaasan kaupunki on varannut tehdashanketta varten 90 hehtaarin tontin.

Suomen Malmijalostuksen toimitusjohtaja Matti Hietanen kertoo STT:lle, että hanke on vielä niin alkuvaiheessa, ettei hänellä ole esittää arviota investoinnin suuruudesta tai tehtaan kapasiteetista. Se jää jatkovalmistelun tehtäväksi.

– Tämän tyyppisissä hankkeissa kapasiteettia rakennetaan vaiheittain, Hietanen muistuttaa.

Freyr kertoo aloittaneensa valmistelut hankkeen ympäristövaikutusten arviointia varten. Tavoitteena olisi tuotannon alkaminen vuonna 2025. Yhtiö arvioi, että mahdollinen tehdas voisi luoda "suuren määrän houkuttelevia työpaikkoja".

Yritys kuitenkin korostaa myös, että suorien ja epäsuorien työpaikkojen tarkkaa määrää on liian varhaista arvioida tässä vaiheessa, eikä investointipäätöstä ole vielä tehty.

Freyrin toimitusjohtajan Tom Einar Jensenin mukaan Vaasa tarjoaa houkuttelevan sijainnin akkukennotehtaalle EU:n sisällä.

– Käytettävissä on paikallisia, läheltä toimitettavia raaka-aineita, runsaasti uusiutuvia energialähteitä ja jäähdytysvettä sekä ainutlaatuinen, jo olemassa oleva klusteri maailman johtavia toimittajia osaksi akkujen arvoketjua, Jensen sanoo yhtiön tiedotteessa.

Suurin yksittäinen investointi akkuvalmistuksen arvoketjussa

Hietasen mukaan kennovalmistus on suurin yksittäinen investointi akunvalmistuksen arvoketjussa. Nikkeli, koboltti ja litium ovat arvoketjussa raaka-aineita, joista valmistetaan akkumateriaaleja.

Litiumioniakkujen kennojen valmistukseen tarvitaan katodi, anodi, elektrolyytti ja separaattori, jotka kootaan samaan pakkaukseen kennotehtaalla. Prosessissa on monta välivaihetta.

Suomessa akkumateriaalihankkeita on meneillään Haminassa, Kotkassa ja Vaasassa.

Hietanen kertoo, että akkukennojen kokoaminen valmiiksi akuiksi tapahtuu loppuasiakkaiden kuten autotehtaiden läheisyydessä.

Muun muassa Valmet Automotiven akkutehtaat Salossa ja Uudessakaupungissa kokoavat moduuleja ja valmistavat niistä akkupaketteja.

Britti-investointia odotetaan naapuritontille

Keväällä kerrottiin, että brittiläinen pörssiyhtiö Johnson Matthey suunnittelee akkumateriaalitehtaan rakentamista Vaasaan.

Kahden hankkeen tontin sijaitsevat vierekkäin, Suomen Malmijalostus kertoo. Brittiyhtiön hankkeesta odotetaan lopullista investointipäätöstä vuoden loppuun mennessä.

Vaasan kaupunginjohtaja Tomas Häyry iloitsee kaupunkiin suunnitellun akkuarvoketjun etenemisestä.

– Olemme ylpeitä voidessamme toivottaa Freyrin tervetulleeksi kaupunkiimme osana työtämme, jolla helpotetaan nykyaikaisen, kestävän vientiteollisuuden seuraavaa kehitysvaihetta Vaasan seudulla, Häyry sanoo.

Myös elinkeinoministeri Mika Lintilä (kesk.) hehkutti hanketta tuoreeltaan sen julkistuksen jälkeen.

– Akkukennotehdasta on tavoiteltu kaupunkiin pitkään. Tehtaat ovat investointeina ja työllisyysvaikutuksiltaan merkittävimpiä akkuteollisuusketjussa, Lintilä kirjoitti Twitter-tilillään .

Kommentoi

Uutiskirje

Tilaa ESS.fi-uutiskirje, saat Päijät-Hämeen ajankohtaiset ja kiinnostavimmat uutiset sähköpostiisi kahdesti päivässä arkisin ja kerran päivässä viikonloppuisin.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut