Unkarin EU-teesejä esittelevä ilmoitus julkaistiin Kauppalehdessä – torjuttu monista muista eurooppalaislehdistä

Kauppalehti on tähän asti ainoana suomalaislehtenä julkaissut Unkarin hallituksen kiistanalaisen ilmoituksen. Ilmoituksen on allekirjoittanut Unkarin pääministeri Viktor Orban. AFP / LEHTIKUVA

Nina Törnudd / STT

Kauppalehti on tähän asti ainoana suomalaislehtenä julkaissut Unkarin hallituksen kiistanalaisen ilmoituksen. Pääministeri Viktor Orbanin allekirjoittamassa maksetussa ilmoituksessa Unkarin hallitus vaatii muun muassa EU:n integraation pysäyttämistä, europarlamentin vallan vähentämistä ja Serbian ottamista EU:n jäseneksi.

Kauppalehden päätoimittaja Arno Ahosniemi perustelee julkaisua sananvapaudella. EU:n jäsenmaan vaaleilla valitun hallituksen ilmoituksen torjumisen kynnys on korkea, hän sanoo.

– Median tehtävänä on minun mielestäni luoda keskustelua ja dialogia. Myös kiistanalaisia mielipiteitä pitää voida kertoa, Ahosniemi sanoo STT:lle.

Monet eurooppalaiset sanomalehdet ovat kieltäytyneet julkaisemasta ilmoitusta. Suomessa Helsingin Sanomat torjui sen, päätoimittaja Kaius Niemen mukaan siksi, että Orbanin hallitus polkee lehdistönvapautta.

Ahosniemi kertoo, että Kauppalehti otti kantaa Unkarin tilanteeseen juhannuksen jälkeisellä viikolla. Pääkirjoituksessa 29. kesäkuuta Kauppalehti huomauttaa, että EU-maat ovat perussopimuksissa sitoutuneet yhteisiin arvoihin, joita ovat muun muassa ihmisoikeuksien kunnioittaminen, vapaus, tasa-arvo ja oikeusvaltioperiaatteet.

– Jos Unkari ei jaa näitä yhteisiä arvoja, on aivan aiheellista kysyä, miksi Unkari kuuluu unioniin, Kauppalehti toteaa pääkirjoituksessa.

Pohdittiin juhannuksen yli

Unkarin hallituksen ilmoitus tuli tarjolle Kauppalehteen jo ennen juhannusta, joten päätös ei ollut hätiköity.

– Jos se (ilmoitus) olisi koskenut vähemmistöjen oikeuksia, joista oli puhetta EU-huippukokouksessa niin asia olisi ollut eri, mutta tässä puhutaan EU:n kehittämisestä, Ahosniemi toteaa.

– Asiat eivät ole pelkästään mustavalkoisia. Unkari ei ole minusta yksiselitteisesti paha.

Kohua herättäneessä ilmoituksessa Unkari varoittaa maahanmuuton ja maailmanlaajuisten pandemioiden uhista ja vaatii Euroopan kansojen suojelemista niiltä.

Hollantilaisen Groningen yliopiston eurooppalaisen politiikan apulaisprofessori Leonie de Jonge on koonnut eurooppalaislehtien linjauksia Orbanin ilmoitukseen. Katsauksesta ilmenee , että Kauppalehteä Ruotsissa vastaava Dagens Industri julkaisi ilmoituksen, samoin tanskalainen Muhammad-pilakuvia takavuosina julkaissut Jyllands-Posten.

Helsingin Sanomia julkaiseva Sanoma on STT:n pääomistaja.

Kommentoi

Mainos: Lahden Diakonialaitos

Sinäkin voit olla vapaaehtoinen mentori

Uutiskirje

Tilaa ESS.fi-uutiskirje, saat Päijät-Hämeen ajankohtaiset ja kiinnostavimmat uutiset sähköpostiisi kerran päivässä.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut