Mainonnan eettiseltä neuvostolta kaksi huomautusta Instagramin piilomainonnasta

Huomautukset kohdistuvat kahteen eri Instagram-tiliin ja niillä markkinoituihin tuotteisiin. Kuvituskuvaa. AFP / LEHTIKUVA

STT

Mainonnan eettinen neuvosto on antanut kaksi Instagramissa tehtyyn piilomainontaan liittyvää huomautusta. Huomautukset kohdistuvat kahteen eri Instagram-tiliin ja niillä markkinoituihin tuotteisiin.

Tapauksista yhdessä bloggaaja Timo Kiviluoman ylläpitämän hotelliteemaisen Instagram-tilin travelwithtimo Story-osiossa oli mainostettu Valo Hotel & Work -hotellia ilman, että julkaisu oli selvästi tunnistettavissa markkinoinniksi.

Toisessa tapauksessa bloggaaja Alexa Dagmarin ylläpitämällä Instagram-tilillä alexadagmar mainostettiin Danerolles-leivonnaisia niin ikään Story-julkaisussa, joka ei neuvoston mukaan ollut heti tunnistettavissa markkinoinniksi.

Huomautuksen saaneet markkinoijat Valo Op erator sekä Virapuda ovat myöntäneet, ettei mainoksia ole merkitty asianmukaisesti.

Kansainvälisen kauppakamarin (ICC) markkinoinnin perussääntöjen mukaan markkinoinnin on oltava esitystavasta ja mediasta riippumatta selkeästi tunnistettavissa markkinoinniksi.

Myös "natiivimainoksiksi" kutsutun markkinoinnin on oltava heti tunnistettavissa mainokseksi, kun se julkaistaan mediassa, jossa on uutisia tai muuta toimituksellista aineistoa.

Kommentoi

Mainos: Etelä-Suomen Sanomat

Monipuoliset digisisällöt koko kotiin

Uutiskirje

Tilaa ESS.fi-uutiskirje, saat Päijät-Hämeen ajankohtaiset ja kiinnostavimmat uutiset sähköpostiisi kahdesti päivässä arkisin ja kerran päivässä viikonloppuisin.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut