Valio ja St1 perustavat yhteisyrityksen tuottamaan biokaasua lannasta raskaan liikenteen polttoaineeksi

Yhteisyrityksen on määrä tuottaa biokaasua pääasiassa raskaan liikenteen polttoaineeksi. VESA MOILANEN / LEHTIKUVA

Tuomas Savonen / STT

Ruokayhtiö Valio ja energiayhtiö St1 perustavat yhteisyrityksen, joka tuottaa maitotilojen lannasta ja muista maatalouden sivuvirroista biokaasua pääasiassa raskaan liikenteen polttoaineeksi.

Perustettavan yhtiön biokaasutuotannon tavoite on tuhat gigawattituntia eli yksi terawattitunti vuoteen 2030 mennessä, mikä olisi kolmasosa Suomen fossiilittoman liikenteen tiekartan biokaasutarpeesta. Biokaasun käytöllä raskaassa liikenteessä voidaan yhtiöiden mukaan saavuttaa huomattava päästöjen väheneminen.

– Kotimaisen lantabiokaasun avulla raskaan liikenteen päästöjä voidaan pienentää nopeasti ja tehokkaasti parantaen samalla Suomen polttoaineomavaraisuutta, St1:n toimitusjohtaja Mika Wiljanen sanoo.

Valio ja St1 arvioivat, että kuluvan vuosikymmenen puolenvälin tienoilla biokaasua tuotettaisiin 2−3 biokaasulaitoksessa, joihin lanta tuotaisiin lähialueen maatiloilta. Biokaasua voidaan yhtiöiden mukaan tuottaa myös hajautetusti yksittäisillä maatiloilla.

Wiljasen mukaan hankkeen edellyttämää investointien kokonaismäärää ei ole vielä laskettu.

– Kyllä me sadoista miljoonista euroista puhutaan, Wiljanen sanoi tiedotustilaisuudessa.

Myöskään hankkeen tarkkoja työllisyysvaikutuksia ei ole Wiljasen mukaan laskettu. Hänen mukaansa hanke tulee työllistämään runsaasti ihmisiä suunnittelu- ja rakentamisvaiheissa, minkä lisäksi biokaasun tuotanto tulee tarjoamaan uusia työpaikkoja.

Luontevia kumppaneita

Wiljasen mukaan yhteishanke Valion kanssa on St1:lle jatkoa yhtiön kuluneena keväänä julkistamille biokaasuhankkeille Ruotsissa ja Norjassa. Hänen mukaansa Valio ja St1 ovat toisilleen luontevia kumppaneita tällaisessa hankkeessa.

– Valiolla on merkittävä määrä kestävää raaka-ainetta, josta pystytään hyvin nykyteknologialla tuottamaan biokaasua. Meillä on maankattava jakeluverkosto, jolla me pystymme tuomaan sen asiakkaiden saataville, Wiljanen sanoi.

Wiljasen mukaan yhtiöiden tavoitteeksi asettama yksi terawattitunti biokaasua vastaisi energiamäärältään noin sataa miljoonaa litraa fossiilista dieselpolttoainetta.

Wiljanen toivoo, että kaasukäyttöinen kuljetuskalusto lähtisi yleistymään Suomessa. Valio ja St1 aikovat siirtyä käyttämään lantabiokaasua entistä enemmän omassa logistiikassaan.

– Me toivomme, että meidän kumppanit ja asiakkaamme tulevat tähän mukaan, ja sitä kautta saamme merkittävää kysyntää aikaiseksi, jotta me voimme rakentaa sitä tuotantoa, Wiljanen sanoi.

– Tämä on kuljetusyrityksille erittäin tehokas tapa vähentää heidän hiilidioksidipäästöjään, joten uskon, että tähän lähtevät monet kuljetusyritykset mukaan.

Tavoitteena hiilineutraalius

Valion toimitusjohtajan Annika Hurmeen mukaan biokaasutuottajaksi ryhtyminen sopii hyvin Valiolle, sillä yhtiön tavoitteena on ollut hiilineutraali maidon tuotantoketju vuoteen 2035 mennessä.

– Lanta ja lannan käsittely on iso osa tämän tavoitteen saavuttamista. Olemme viime vuosina tehneet paljon pilotointia lantaan liittyen, ja nyt on aika ottaa isompi askel, Hurme kertoo.

Suomessa syntyy lantaa noin 15 miljoonaa tonnia vuodessa. VTT:n ja Luonnonvarakeskuksen arvion mukaan Suomessa syntyvästä lannasta voisi tuottaa vuositasolla parhaimmillaan jopa 3–5 terawattituntia biokaasua. Tämä riittäisi kattamaan noin 400 000 henkilöauton polttoainetarpeen.

Suomessa vuosittain syntyvästä lannasta noin 30 prosenttia syntyy niillä noin 4 300 maitotilalla, jotka omistavat Valion.

– Tämä yhteisyritys mahdollistaa sen, että maitotiloilla on matalampi kynnys tulla mukaan biokaasuliiketoimintaan, Hurme sanoi.

– On selvää, että tuotannon pitää olla kannattavaa liiketoimintaa myös maitotilojen näkökulmasta, Hurme painotti.

Sivutuotteina lannoitteita, kuiviketta ja kasvualustoja

Aivan tyhjältä pöydältä Valio ei biokaasuhankkeeseen lähde, sillä Valio-ryhmässä on jo parikymmentä tilamittakaavan biokaasulaitosta. Lisäksi Haapavedellä on ollut vuoden alusta lähtien käynnissä kokeilu, jossa Valion maitoauto tankkaa tilalla sen tuottamaa biokaasua. Myös Virossa Valiolla on kaksi biokaasulla kulkevaa maitoautoa.

Hurmeen mukaan maitotiloilla on ollut "valtavasti kysyntää" biokaasuntuotantoon mukaan pääsemiseksi.

Biokaasutuotannon kannattavuutta maitotilojen näkökulmasta voivat parantaa tuotantoprosessin yhteydessä syntyvät sivutuotteet, sillä lannasta voidaan tuotantoprosessin yhteydessä valmistaa myös lannoitteita. Jäljelle jäävästä kuivasta aineksesta voidaan tehdä myös eläimille kuiviketta tai kasvualustoja vihanneksille ja näin korvata nykyisin käytössä olevaa turvetta

Kommentoi

Tilaa uutiskirje

Tilaa ESS.fi-uutiskirje, saat Päijät-Hämeen ajankohtaiset ja kiinnostavimmat uutiset sähköpostiisi kerran päivässä.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut