Sähkö- ja hybridiautojen renkaat voivat kulua nopeammin kuin polttomoottoriautoilla

Liikenneturvan edustajan mukaan renkaiden nopeampaa kulumista selittää muun muassa sähkömoottoreiden suurempi vääntö. Markku Ulander / LEHTIKUVA

Emmi Tilvis / STT

Sähkö- ja hybridiautojen renkaat voivat kulua nopeammin kuin polttomoottoriautoilla, kerrotaan LähiTapiolan tiedotteessa.

Liikenneturvan yhteyspäällikön Tapio Heiskasen mukaan renkaiden nopeampaa kulumista selittää sähkömoottoreiden suurempi vääntö ja auton akkujen paino.

– Esimerkiksi lähtö, kaarreajo ja hidastaminen kuluttavat sähköauton renkaita enemmän kuin perinteisen polttomoottoriauton, Heiskanen sanoo tiedotteessa.

Auton akun painon vuoksi myös auton renkailta vaaditaan parempaa kantavuutta ja pitokykyä.

– Esimerkiksi takavetoisen hybridiauton leveät ja matalaprofiiliset vetävät renkaat voivat kulua nopeasti. Tätä asiaa moni uuden sähköauton omistaja ei ehkä tule ajatelleeksi, kertoo LähiTapiolan autopalveluista ja liikenneturvallisuudesta vastaava johtaja Tapani Alaviiri.

Ajoturvallisuuden tähden suositellaan, että kaikki renkaat olisivat keskenään samanlaisia, mutta vähintään samalla akselilla olevat renkaat olisi vaihdettava samalla kertaa.

Rengaspaineita tulisi tarkkailla säännöllisesti

Alaviirin mukaan rengaspaineita tulisi tarkkailla säännöllisesti ja auton käyttötarpeen mukaan. Jos autossa on raskas lasti, tulisi renkaiden ilmanpainetta lisätä auton valmistajan ohjeiden mukaisesti.

Alaviirin mukaan rengaspaineella on vaikutusta myös polttoaineen kulutukseen ja rengasmeluun.

Liikenneturvan mukaan noin joka kuudennessa kuolonkolarissa mukana olleessa ajoneuvossa on jokin renkaisiin liittyvä riski.

Kommentoi

Tilaa uutiskirje

Tilaa ESS.fi-uutiskirje, saat Päijät-Hämeen ajankohtaiset ja kiinnostavimmat uutiset sähköpostiisi kerran päivässä.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut