Suomalaisen tekstiilidesignin alalla suuri yritysmylläys – Finlayson, Vallila ja Makia saman emoyhtiön alle

Yritysjärjestelyllä pyritään kasvattamaan resursseja ja luomaan mahdollisuuksia brändien kansainvälistymiselle. Emmi Korhonen / LEHTIKUVA

Mika-Matti Taskinen / STT

Tekstiili- ja vaatealan yhtiöt Finlayson , Vallila , Makia siirtyvät uuden Manna & Co -emoyhtiön omistukseen. Tunnetut suomalaisyhtiöt kuitenkin jatkavat erillisinä yhtiöinä konsernin sisällä.

Finlayson ja Vallila ovat kodintekstiilejä valmistavia perinteikkäitä yrityksiä. Makia puolestaan on 2000-luvun alussa Helsingissä perustettu vaatemerkki. Emoyhtiöön siirtyy myös Finlaysonin omistama jalkineita valmistava tytäryhtiö Reino & Aino sekä 20 prosenttia metsästys- ja retkeilyvaatteita valmistavasta Sastasta .

Suurella yritysjärjestelyllä pyritään kasvattamaan resursseja ja luomaan mahdollisuuksia tuotemerkkien kansainvälistymiselle.

– Järjestelyn myötä pystymme kiihdyttämään brändien kasvua ja kehitystyötä aivan uudella voimalla. Käytännössä tämä tarkoittaa synergioita esimerkiksi tuotesuunnittelussa, valikoituja askeleita brändien kansainvälisessä laajentumisessa sekä uudenlaisten jakelukanavamallien luomista yhdessä kumppaneiden kanssa, Manna & Co:n ja Finlaysonin hallituksen puheenjohtaja Risto Voutilainen kertoo tiedotteessa.

– Olemme jatkossakin avoimia yritysjärjestelylle, jos kriteerimme täyttävät brändit ovat halukkaita liittymään joukkoomme, hän jatkaa.

Manna & Co:n liikevaihdon kerrotaan olevan noin 90 miljoonaa euroa ja käyttökatteen 14 prosenttia. Konsernissa työskentelee 350 ihmistä.

Tekstiililalan liikevaihto loikkasi roimasti

Yritysjärjestelystä kerrottiin tiistaina, jolloin myös alan etujärjestö Suomen Tekstiili & Muoti julkaisi osin pirteitä lukuja alan kehityksestä.

Tekstiilialan yritysten liikevaihdon kerrottiin kasvaneen tammi-maaliskuussa 20 prosenttia viime vuoden vastaavaan aikaan verrattuna. Kasvua selittävät esimerkiksi se, että osa yrityksistä siirtyi valmistamaan koronan aikana suojavarusteita tai niiden materiaaleja. Myös lisääntynyt ajanvietto kotona on kasvattanut sisustustekstiilien kysyntää.

Vaatealalla kasvu oli alkuvuonna kituisampaa, mutta maaliskuussa alan liikevaihto korona-aikaa edeltävälle tasolle. Vaatevalmistaja Makian mukaan uuden emoyhtiön kookkaat hartiat ovatkin turva myös koronasta toivuttaessa.

– Koronapandemia on vain kiihdyttänyt kuluttajatottumusten ja jakelukanavien murrosta. Kasvu ja kannattavuus kasautuvat tässä ympäristössä, jonka takia pienempien toimijoiden on tärkeätä yhdistää voimiaan, Makian Totti Nyberg kommentoi yritysjärjestelyä tiedotteessa.

Kommentoi

Mainos: Lahden Diakonialaitos

Sinäkin voit olla vapaaehtoinen mentori

Uutiskirje

Tilaa ESS.fi-uutiskirje, saat Päijät-Hämeen ajankohtaiset ja kiinnostavimmat uutiset sähköpostiisi kerran päivässä.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut