Vanhanen: Kilometriverotuksen kokeilua selvitetään, polttoaineveroon ei uusia korotuksia tällä vaalikaudella

Työryhmän puheenjohtaja Markus Teräväinen (vas.) ja valtiovarainministeri Matti Vanhanen tilaisuudessa, jossa julkistettiin ehdotus liikenteen verotuksen uudistamisesta. RONI REKOMAA / LEHTIKUVA

Susanna Jääskeläinen / STT

Valtiovarainministeri Matti Vanhanen (kesk.) sanoo, että tälle hallituskaudelle on yksiselitteisesti sovittu, ettei polttoaineveroihin tehdä muita korotuksia kuin tehdyt. Liikenteen verotuksen työryhmän esitykset eivät siis tältä osin johda välittömiin johtopäätöksiin.

Sen sijaan ministeriössä käynnistetään selvitys kilometripohjaisen verotuksen kokeilusta. Vanhasen mukaan on luontevaa ajatella, että tulevaisuudessa polttoainelitrojen verottamisesta siirryttäisiin ajettujen kilometrien verottamiseen.

Vanhasen mukaan tarvitaan myös laajaa keskustelua siitä, millä tavalla liikenteen verotulojen alenemaa tulevina vuosina paikataan.

Työryhmä arvioi, että nykyisillä verotasoilla liikenteen verotulot olisivat vuonna 2030 nimellisesti noin 1,1 miljardia euroa alempana kuin vuonna 2019, mikä tarkoittaisi reaalisesti noin 1,7 miljardin euron vähenemää. Nykyisellä hiilidioksidipäästöihin perustuvalla verotuksella verotuottojen alenemaa voidaan korvata melko rajallisesti.

– Nyt tarvitaan kyllä aika syvää yhteiskunnallista keskustelua siitä, onko se enää liikenne joka koko tämän verotuoton tuo, vai täytyykö löytää muista verolähteistä korvaavaa tuloa yhteiskunnan menojen kattamiseksi, Vanhanen sanoi työryhmän raportin luovutustilaisuudessa.

Työryhmä: Polttoaineveron korotus tehokkain keino vähentää päästöjä

Liikenteen verotusta selvittänyt työryhmä parantaisi päästöohjauksen tehokkuutta siirtämällä päästöohjauksen painopistettä ajoneuvoveron perusverosta polttoaineveroon.

Työryhmä suosittaa tämän toteuttamista siten, että polttoaineveroa korotettaisiin ja ajoneuvoveron perusveroa alennettaisiin keventämällä sen päästöporrastusta.

Ajoneuvoveron päästöohjaus lievenisi, mutta kokonaisuudessaan verotuksen kautta toteuttava päästöohjaus kasvaisi polttoaineveron veronkorotuksen takia.

– Päästöt vähenisivät, koska polttoainevero vaikuttaa ajoneuvoveroa enemmän kuluttajien polttoaineen kulutusta koskeviin päätöksiin ja käyttäytymisvaikutukset kohdentuvat niihin autoilijoihin, joiden päästövähennyspotentiaali on suurin, raportissa todetaan.

Sähköautojen hankintaan kannustaa työryhmän mukaan paremmin ostohetkellä maksettavan autoveron alentaminen kuin ajoneuvoveron taso, jonka kuluttajat ovat heikommin huomioon auton hankintahetkellä. Ryhmän mukaan sähköautojen autoveroa voitaisiin alentaa ja ajoneuvoveroa korottaa kannustimien parantamiseksi.

Valtiovarainministeriön työryhmä on tarkastellut, missä määrin päästöjä voitaisiin vähentää eri verojen painopistettä ja verorakennetta muuttamalla ilman, että kotitalouksien verorasitus keskimäärin nousee.

Ajoneuvovero toimii verotulojen paikkaamisessa

Toisaalta työryhmä toteaa, että vaikkei ajoneuvovero ole päästöohjauksessa tehokas ohjauskeino, voi sillä olla merkitystä kuitenkin puhtaasti verotuloja tuottavana fiskaalisena verona. Liikenteen verotulojen arvioidaan laskevan jo lähivuosina merkittävästi etenkin liikenteen sähköistymisen vuoksi.

– Jos liikenteen verotuloista halutaan pitää kiinni, ajoneuvovero ja sen tasakorotus ovat hallinnollisesti tehokkaita ja yksinkertaisia tapoja kerätä verotuloja, raportissa todetaan.

Vuoteen 2025 mennessä liikenteen verotuottojen ennustetaan alenevan nimellisesti noin 0,4 miljardilla eurolla ja reaalisesti noin 0,8 miljardilla eurolla. Työryhmä toteaa, että nykyisellä hiilidioksidipäästöihin perustuvalla verotuksella verotuottojen alenemaa voidaan korvata melko rajallisesti.

Työryhmä tarkasteli myös ajokilometreihin perustuvaa verotusta liikenteen veropohjan turvaamiseksi pidemmällä aikavälillä.

Se katsoo, että kilometriverotukseen liittyy huomattavia epävarmuuksia, joiden vuoksi edellytyksiä tällaiseen verotustapaan siirtymiselle ei toistaiseksi ole. Paikannukseen perustuvaan verotukseen liittyy vaikeita kysymyksiä tietosuojasta.

Työryhmä toteaa, että kilometriverotukseen on ollut kiinnostusta monissa maissa, mutta missään ei vielä ole käytössä valtakunnallista henkilöautojen paikannukseen perustuvaa verojärjestelmää.

Vanhasen mukaan asiaa olisi syytä selvittää kokeilun muodossa.

Kommentoi

Tilaa uutiskirje

Tilaa ESS.fi-uutiskirje, saat Päijät-Hämeen ajankohtaiset ja kiinnostavimmat uutiset sähköpostiisi kerran päivässä.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut