Finnairin vuosi oli synkkä – vertailukelpoinen liiketulos syöksyi yli puoli miljardia euroa tappiolle

Lentoyhtiö teki loka-joulukuussa enemmän tappiota kuin yhtiön liikevaihto oli. -KOIVISTO ANTTI AIMO-KOIVISTO / LEHTIKUVA

Antti Autio / STT

Lentoyhtiö Finnairin toimitusjohtaja Topi Manner arvioi tiedotustilaisuudessa, että viime vuosi jää historiaan kaupallisen lentoliikenteen satavuotisen historian vaikeimpana vuotena rauhan aikana.

Hänen mukaansa kaikki lentoyhtiöt tekevät tappiota. Hän korostaa kuitenkin, että Finnair on onnistunut vakauttamaan toimintaedellytyksensä.

– Olemme terveessä taloudellisessa tilanteessa, Manner vakuuttaa.

Finnair on onnistunut keräämään 1,8 miljardin rahoituksen taloudelliseksi puskurikseen. Kesällä toteutuneessa osakeannissa yhtiö vahvisti tasettaan 500 miljoonalla eurolla. Lisäksi yhtiö odottaa 400 miljoonan euron hybridilainaa, joka on vielä lopullista sinettiään vailla.

Rahoituksen ansiosta omavaraisuusaste pysyi lähes ennallaan 25 prosentissa. Kassavarat olivat viime vuoden lopussa 824 miljoonaa, kun toissa vuoden lopussa kassa oli 953 miljoonaa euroa.

– Tase on terve ja kassavarat ovat riittäviä, Manner painottaa.

Hänen mukaansa jokainen euro on kuitenkin tarpeen Finnairin toiminnan vakauttamiseksi.

Finnairin viime vuosi oli odotetun synkkä. Yhtiön liikevaihto syöksyi 829 miljoonaan euroon toissa vuoden 3,1 miljardista. Vertailukelpoinen liiketulos oli –595 miljoonaa euroa, kun toissa vuonna voittoa syntyi 163 miljoonaa euroa.

Matkustajamäärä supistui 76 prosenttia 3,5 miljoonaan.

– Se, mitä tarvitsemme, on ennen kaikkea liikevaihtoa, Manner sanoo.

Rokotustodistuksista tärkeitä matkustusasiakirjoja

Manner arvioi, että lentojen kysyntä elpyy ensi kesänä. Asia riippuu kuitenkin covid-19-rokotteista. Lentoliikenne ei kuitenkaan tule palautumaan ennalleen verrattuna pandemiaa edeltäneeseen aikaan.

Hän korostaa sitä, että Suomen tulee luopua matkustusrajoituksista samaan tahtiin muiden Euroopan maiden kanssa.

– Rokotustodistukset tulevat olemaan tärkeitä matkustusasiakirjoja, Manner ennakoi.

Rahti näytteli viime vuonna ratkaisevaa osaa Finnairin liikenteessä. Rahdin osuus nousi puoleen liikevaihdosta, kun yhtiö operoi osin pelkkiä rahtilentoja. Kun ala elpyy, rahdit kuljetetaan matkustajakoneiden ruumissa.

Finnair maksoi viime vuonna lippujen takaisinmaksuja asiakkaille yli 460 miljoonaa euroa. Yhtiö lupaa joustavia käytäntöjä edelleen.

Finnairilla on ollut kriisin aikana vajaat 20 konetta käytössä. Loput on lennetty parkkiin Prahaan ja Etelä-Ranskaan.

Työntekijöiden määrä väheni yli tuhannella

Mannerin mukaan Finnair sopeutti toimintaansa ja kustannuksiaan voimakkaasti vuoden aikana. Kustannussäästöt olivat yhteensä yli 1,5 miljardia euroa vuoden 2019 kustannustasoon verrattuna. Noin 30 prosenttia säästöistä tuli polttoainekustannuksista, kun lentoja oli vähemmän.

– Lähes koko henkilöstömme oli lomautettuna osan vuodesta, ja lomautukset valitettavasti jatkuvat suurella osalla vielä toistaiseksi, Manner sanoo.

Finnairin työntekijöiden määrä väheni viime vuonna noin 1 100 henkilöllä irtisanomisten, määräaikaisten työsopimusten päättymisen, eläköitymisen ja luonnollisen poistuman kautta.

Lentoliikenne supistui kolmannekseen

Kansainvälinen ilmakuljetusliitto IATA kertoo, että lentoliikenne supistui viime vuonna kolmannekseen normaalista. Matkustajamäärä putosi vuoden 2003 tasolle.

IATA ennustaa matkustuksen kaksinkertaistuvan tänä vuonna mutta jäävän puoleen ennen koronaa vallinneesta tasosta.

Torstaina tuloksestaan kertoi Finnairin lisäksi ranskalais-hollantilainen Air France-KLM , jonka liiketulos painui 4,5 miljardia euroa tappiolle. Toissa vuonna yhtiö teki voittoa 5,7 miljardia euroa.

Kommentoi

Uutiskirje

Tilaa ESS.fi-uutiskirje, saat Päijät-Hämeen ajankohtaiset ja kiinnostavimmat uutiset sähköpostiisi kerran päivässä.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut