Sanoma nosti viime vuonna liikevoittoaan koronasta huolimatta – oppimateriaaliyksikkö ylsi voimakkaaseen kasvuun

Sanoman toimitusjohtajan Susan Duinhovenin mukaan mainosmyynti laski voimakkaasti huhti-kesäkuussa, mutta toipui yllättävän hyvin vuoden toisella puoliskolla. MARTTI KAINULAINEN / LEHTIKUVA

Antti Autio / STT

Mediakonserni Sanoman toimitusjohtaja Susan Duinhoven kuvaa konsernin viime vuotta vahvaksi koronasta huolimatta.

– Liikevaihtomme kasvoi yritysostojen ansiosta, ja operatiivinen liikevoittomme ilman hankintamenojen poistoja parani liikevoittoprosentin ollessa lähes edellisen vuoden tasoa, Duinhoven kertoo tiedotteessa.

Sanoman viime vuoden operatiivinen liikevoitto ilman hankintamenojen poistoja nousi 157 miljoonaan euroon toissa vuoden 138 miljoonasta eurosta. Liikevaihto kohosi 1,1 miljardiin euroon runsaasta 900 miljoonasta eurosta.

Tulosta kannatteli oppimateriaaliyksikkö Learning, jonka operatiivinen liikevoitto ilman hankintamenojen poistoja nousi 96 miljoonaan euroon toissa vuoden 76 miljoonasta eurosta. Yksikön liikevaihto nousi 500 miljoonaan euroon 366 miljoonasta eurosta.

Erityisesti opetussuunnitelmauudistukset Puolassa ja Alankomaissa johtivat voimakkaaseen vertailukelpoiseen kasvuun.

Sen sijaan Sanoman toisen tukijalan Media Finlandin operatiivinen liikevoitto ilman hankintamenojen poistoja supistui 67 miljoonaan euroon 69 miljoonasta eurosta. Liikevaihto laski 563 miljoonaan euroon toissa vuoden 577 miljoonasta eurosta.

– Tämän muutosvuoden jälkeen oppimisliiketoiminnan osuus on jatkossa lähes 70 prosenttia koko konsernin operatiivisesta tuloksesta, Duinhoven arvioi.

Oppimateriaalien myynti keskittyy vahvasti vuoden kolmannelle neljännekselle. Loka-joulukuussa yksikön liiketappio oli 18 miljoonaa euroa, kun Media Finland teki voittoa lähes saman verran. Learningin 67 miljoonan liikevaihto oli murto-osa Media Finlandin liikevaihdosta.

Koko konsernin operatiivinen liiketulos ilman hankintamenojen poistoja laskikin loka-joulukuussa 2 miljoonaa euroa tappiolle. Vuosi sitten operatiivinen liikevoitto oli 3 miljoonaa euroa.

Alma Median aluelehtien osto tukee kasvua

Media Finlandin tilausmyynnin kasvun vetureina olivat Helsingin Sanomat sekä suoratoistopalvelu Ruutu+.

– Huhtikuun lopussa saimme päätökseen Alma Median alueellisen sanomalehtiliiketoiminnan yritysoston, mikä tukee tilauskantamme kasvua pitkällä aikavälillä. Toisaalta koronaviruspandemia vaikutti voimakkaasti mainonta- ja tapahtumaliiketoimintoihimme. Duinhoven sanoo.

Mainosmyynti laski hänen mukaansa voimakkaasti huhti-kesäkuussa, mutta toipui yllättävän hyvin vuoden toisella puoliskolla. Media Finlandin operatiivinen liikevoitto ilman hankintamenojen poistoa ja vastaava liikevoittoprosentti olivat hyvin lähellä edellisen vuoden tasoa.

Sanoma Media Finland on STT:n enemmistöomistaja.

Kommentoi

Mainos: Lahden Diakonialaitos

Heidi kamppaili oman jaksamisensa kanssa, kunnes sai avukseen Sinin

Tilaa uutiskirje

Tilaa ESS.fi-uutiskirje, saat Päijät-Hämeen ajankohtaiset ja kiinnostavimmat uutiset sähköpostiisi kerran päivässä.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut