Kansa kokkasi kotona ja koronavuodesta tuli vihannesvuosi – suklaan ja karkin myynti kasvoi vähemmän

Suomen ruokakaupoissa ostettiin viime vuonna ahkerasti vihanneksia, ilmenee päivittäistavarakaupan viime vuoden myyntitilastoista. Roni Rekomaa / LEHTIKUVA

Nina Törnudd / STT

Suomen ruokakaupoissa ostettiin viime vuonna ahkerasti vihanneksia, ilmenee päivittäistavarakaupan viime vuoden myyntitilastoista. Vihannesten myynti kasvoi arvoltaan 12 prosenttia verrattuna vuoteen 2019.

Kiloissa kasvua vielä enemmän, kun vihannesten hintataso samalla laski noin neljä prosenttia. Myös erilaiset säilyvät tuotteet tekivät kauppansa, kun ruokailu siirtyi koronavuonna ravintoloista koteihin.

Maaliskuun hamstrauspiikki jäi poikkeukseksi, mutta koronasta johtuvat muutokset ovat silti niin merkittäviä, että ne värittävät koko vuotta.

– Etätyö on vähentänyt lounasravintoloiden asiakkaita ja etäkoulu on siirtänyt koululaisia ruokailemaan kotiin. Kaikkiaan ravintolakäynnit ovat vähentyneet ja ulkomaanmatkailun rajoitukset tyrehdyttäneet matkustamisen ja matkustajatuonnin, sanoi Päivittäistavarakaupan toimitusjohtaja Kari Luoto tiedotteessa.

Kaikkiaan päivittäistavarakaupoissa myytiin viime vuonna elintarvikkeita ja alkoholittomia juomia 14,2 miljardilla eurolla. Kasvua edellisvuodesta oli 7,3 prosenttia. Suurin tuoteryhmä ovat maitotuotteet, joiden myynti oli arvoltaan vajaat 2,5 miljardia euroa.

Myyntitilastot haluttiin avata

Lihatuotteissa naudanlihan myynti kasvoi eniten, yli 15 prosenttia. Myös sokeri, pasta, suola, mausteet ja riisi kasvattivat menekkiään. Hieman yllättäen makeisten ja suklaan myynnin kasvu jäi keskiarvoa pienemmäksi.

PTY:n jäsenyritysten päivittäistavaroiden myynnin arvon rakennetta ja muutoksia alettiin tilastoida viime vuoden alusta lähtien. Mukana ovat SOK , Kesko , Lidl , Tokmanni , Minimani , R-kioski ja M-ketju . Tilasto kattaa siten lähes koko Suomen päivittäistavaramarkkinan.

– Halusimme tarjota avoimesti ja veloituksetta kaikkien käyttöön faktoja arvailujen sijaan. Myös monet elintarvikeketjun toimijat ovat toivoneet tarkempaa tietoa myynnin rakenteesta. Siksi kehitimme tilaston, johon Tilastokeskus koostaa jäsenyritystemme tiedoista neljännesvuosittaisen tuoteryhmäkohtaisen myynnin. Tällä tarkkuudella myyntiä ei ole avattu aiemmin, Luoto sanoi.

Kommentoi

Mainos: Etelä-Suomen Sanomat

Monipuoliset digisisällöt koko kotiin

Uutiskirje

Tilaa ESS.fi-uutiskirje, saat Päijät-Hämeen ajankohtaiset ja kiinnostavimmat uutiset sähköpostiisi kahdesti päivässä arkisin ja kerran päivässä viikonloppuisin.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut