Mänttä-Vilppulan tasoristeysturman tutkinta valmistui – useita suosituksia jatkoa ajatellen

Onnettomuudessa eí tullut kuolonuhreja. Henkilöautossa oli lapsi ja neljä aikuista. Sami Saarenpää

STT

Viime toukokuussa Pirkanmaalla Mänttä-Vilppulassa vartioimattomassa tasoristeyksessä tapahtuneen kiskobussin ja traktorin törmäyksen onnettomuustutkinta on valmistunut. Onnettomuustutkintakeskus (OTK) antoi useita suosituksia jatkoa ajatellen.

Onnettomuudessa kiskobussin kuljettaja ja matkustajat selvisivät vammoitta, mutta traktorinkuljettaja sai lieviä vammoja. Traktori vaurioitui törmäyksessä korjauskelvottomaksi. Kiskobussi vaurioitui pahoin törmäyksessä ja siitä syntyneessä tulipalossa.

OTK suosittaa, että Euroopan rautatievirasto lisää dieselmoottorijunia koskeviin määräyksiin sivutörmäyssuojausta koskevat vaatimukset. OTK suosittaa myös liikenne- ja viestintävirastoa Traficomia varmistamaan VR:ää sisällyttämään evakuointikoulutuksen veturinkuljettajien koulutukseen, uusimaan kiskobussikaluston ovien hätäavausohjeiden tarrat ja varmistamaan turvavalaistuksen toimimisen onnettomuustilanteissa.

Viimeisenä suosituksena OTK kehottaa Väylävirastoa sopimaan Hätäkeskuslaitoksen kanssa rautateiden hätäilmoituksissa paikantamismerkkien käytöstä.

Onnettomuus tapahtui Oriveden ja Haapamäen välisellä sähköistämättömällä rataosuudella.

Mänttä-Vilppulan tasoristeysonnettomuuden henkilöauton kuljettajaa epäillään törkeästä rattijuopumuksesta: "Matkustajat huomasivat junan, mutta kuljettaja ei"

Kommentoi

Uutiskirje

Tilaa ESS.fi-uutiskirje, saat Päijät-Hämeen ajankohtaiset ja kiinnostavimmat uutiset sähköpostiisi kahdesti päivässä arkisin ja kerran päivässä viikonloppuisin.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut