Kysely: Vain pieni osa kuluttajista vältteli muotikauppoja koronan pelossa – "Koronasyksynä heräteostoksia on tehty hyvin vähän"

Kyselyn perusteella suomalaisille tärkein syy lähteä vaatekaupoille on yksinkertaisesti se, että entinen vaate on kulunut tai muuten pilalla. Emmi Korhonen / LEHTIKUVA

STT

Koronapandemia on iskenyt kovaa muotikauppaan, mutta tuoreen kyselyn mukaan vain harvat välttelivät kivijalkamyymälöitä virustartunnan pelossa.

Muoti- ja urheilukauppa ry:n teettämässä kyselyssä vain kuusi prosenttia vastaajista ilmoitti verkkokaupan valinnan syyksi halun vältellä ihmisiä koronaviruksen vuoksi.

Yleisin syy tehdä vaate- ja jalkineostokset verkossa oli tuotteiden edullisuus ja tarjoukset. Sen kertoi verkkokaupan suosimisen syyksi 52 prosenttia vastaajista. Verkkokaupan valtteja olivat myös hyvät kokemukset ostopaikasta ja ostosten tekemisen nopeus ja helppous.

– Koronasyksynä tärkein syy olla ostamatta on se, ettei ole tarvetta hankinnalle. Myös heräteostoksia tehdään hyvin vähän, sanoo Muoti- ja urheilukauppa ry:n toimitusjohtaja Velimatti Kankaanpää tiedotteessa.

Kivijalkamyymälästä ostamisen keskeisiä syitä olivat hinnan ohella mahdollisuus sovittaa vaatteita, hyvä sijainti ja se, että tuotteen saa heti mukaan.

Tärkeimpiä ostomotiiveja järkiperäiset syyt

Kyselyn perusteella suomalaisille tärkein syy lähteä vaatekaupoille on yksinkertaisesti se, että entinen vaate on kulunut tai muuten pilalla. Toiseksi yleisin syy oli vuodenaikojen vaihtuminen tai säiden muuttuminen.

Muoti- ja urheilukaupan yhdistyksen mukaan yhä useampi suomalainen myöntää hankkivansa vaatteita ja jalkineita ulkonäön ja itsensä hemmottelun vuoksi. Vastaajista 13 prosenttia kertoi ostomotiiviksi halun näyttää hyvältä ja 12 prosenttia itsensä palkitsemisen ja hemmottelun.

Tutkimusyhtiö Kantarin syyskuussa tekemään kyselyyn vastasi 838 ihmistä eri puolilla Suomea. Kysymykseen verkkokaupasta ostamisen syistä vastasi 190 ihmistä

Kommentoi

Uutiskirje

Tilaa ESS.fi-uutiskirje, saat Päijät-Hämeen ajankohtaiset ja kiinnostavimmat uutiset sähköpostiisi kahdesti päivässä arkisin ja kerran päivässä viikonloppuisin.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut