Neuvottelut matkailun avaamisesta jatkuvat Säätytalossa – testauskapasiteetin nostaminen ja turvallisen maan raja puhuttavat

Marin sanoi neuvotteluihin mennessään haluavansa, että tautitilanne pysyy jatkossakin maltillisena. HEIKKI SAUKKOMAA / LEHTIKUVA

Anniina Luotonen, Olli-Pekka Paajanen / STT

Hallitus jatkaa tänään eilisiltana kesken jääneitä neuvotteluitaan matkailun avaamisesta. Matkailua Suomeen halutaan avata, mutta käytännön toteutus valittavine raja-arvoineen on osoittautunut vaikeaksi.

Hallitus palasi asiaan Säätytalossa kello 13.30, ja valmista toivotaan melko nopeasti.

Matkailuyrittäjät ovat vaatineet selvyyttä talvikauden rajoituksiin mahdollisimman pian. Tällä hetkellä Suomi rajoittaa vapaa-ajan matkailua valtaosasta maita. Työn, kiinteistöomistuksen tai esimerkiksi seurustelusuhteen perusteella Suomeen pääsee vapaammin.

Eilen viideltä iltapäivällä käynnistetyt neuvottelut jatkuivat puoli yhteenotoista asti illalla.

Keskustelua käytiin edelleen siitä, mihin turvallisen maan raja-arvo asetetaan. Tällä hetkellä Suomeen pääsee matkailemaan, jos lähtömaassa on ollut vain 8–10 koronatapausta 100 000:ta ihmistä kohden kahden viime viikon aikana. MTV :n uutisten mukaan raja oltaisiin nostamassa 16:een. Helsingin Sanomien tietojen mukaan hallitus olisi nostamassa rajaa 25 tapaukseen 100 000:ta asukasta kohti.

STT:n tietojen mukaan keskustelua käytiin myös testauksesta ja käytännössä siitä, miten testauskapasiteetti saadaan nostettua riittävän suureksi.

Komissio patistaa palauttamaan vapaan liikkuvuuden

EU:ssa on valmisteilla yhteinen liikennevalomalli, jotta vapaa liikkuvuus saataisiin palautettua. Komission viime viikolla antama ehdotus jäsenmaiden suositukseksi höllentäisi selvästi Suomen linjaa.

Ihmisten pääsyä toiseen jäsenmaahan ei komission mukaan pitäisi estää. Punaisen tai halutessaan oranssin koodin maista tulevilta voisi vaatia ensisijassa testiä tai toissijaisesti karanteenia.

Punaisen koodin maassa olisi komission mukaan yli 50 tapausta 100 000:ta asukasta kohden ja oranssissa 25–50. Lisäksi huomioon otettaisiin positiivisten osuus tehdyissä testeissä ja se, kuinka hyvin tautitilanne maassa tunnetaan.

EU-maiden kirjavia käytäntöjä yhtenäistettäisiin siten, että maat toimittaisivat viikoittain tietonsa Euroopan tautienehkäisyvirastolle (ECDC), joka koostaisi yhtenäisen kartan.

Lähtömaatestaus mukaan työkalupakkiin

Hallitus kaavailee myös lakimuutosta, jonka mukaan Suomeen ei pääsisi ilman negatiivista koronatestin tulosta. Lakiluonnos velvoittaisi kuljetuspalvelun tarjoajat, esimerkiksi lentoyhtiöt, tarkistamaan matkustajien todistukset ja matkustajat puolestaan esittämään todistus kuljetusyrittäjälle ennen liikennevälineeseen nousemista.

Testi tulisi olla otettuna enintään 72 tuntia ennen matkan alkua. Lausuntokierroksella maanantaihin asti olevassa lakiluonnoksessa ehdotetaan, että testivaatimus koskisi alueita, joissa Covid-taudin ilmaantuvuus olisi "suurta". Tarkemman määrittelyn, eli käytännössä maaluettelon tekisi Liikenne- ja viestintävirasto THL:n esityksestä.

Velvollisuus ei koskisi matkustajia, jotka ovat Suomen kansalaisia eikä Suomessa pysyvästi asuvia ulkomaalaisia tai turvapaikan hakijoita. Lakiluonnoksen mukaan testivaatimuksesta voitaisiin joustaa myös joidenkin työnsä takia matkustavien ammattiryhmien osalta. Tarkemmista rajauksista päättäisi valtioneuvosto asetuksella.

Vaatimus negatiivisesta testistä koskisi myös transit-matkustajia, joiden kauttakulkumaa olisi määritelty suuren ilmaantuvuuden maaksi.

Lain on tarkoitus tulla voimaan syksyn aikana, ja laki olisi voimassa vuoden 2021 loppuun asti. Liikenne- ja viestintäministeri Timo Harakka (sd.) on aiemmin arvioinut STT:lle, että laki voisi tulla voimaan aikaisintaan jo lokakuussa.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu

Tilaa uutiskirje

Tilaa ESS.fi-uutiskirje, saat Päijät-Hämeen ajankohtaiset ja kiinnostavimmat uutiset sähköpostiisi kerran päivässä.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.