Kysely: Sanomalehden sisältöön yrittää vaikuttaa yleisimmin kuntapäättäjä

STT

Sanomalehtien päätoimittajista 79 prosenttia on kokenut journalistiseen sisältöön kohdistuvia vaikutusyrityksiä parin viime vuoden aikana, käy ilmi Sanomalehtien Liiton tekemästä kyselystä.

Eniten sisältöön pyrkivät vaikuttamaan kuntapäättäjät. Vaikutusyrityksiä kokeneista päätoimittajista 82 prosenttia on kokenut vaikutusyrityksiä kuntapäättäjien suunnalta, kertoo Sanomalehtien Liiton lehti Suomen Lehdistö .

Seuraavaksi eniten päätoimittajat ovat kokeneet vaikutusyrityksiä lukijoilta tai mainostajilta.

Vaikuttamispyrkimyksillä tarkoitettiin kyselyssä joko painostamista tai lahjoen tehtyjä yrityksiä vaikuttaa journalismiin.

Kyselyyn vastanneiden paikallislehtien päätoimittajien mukaan kuntapäättäjät haluaisivat usein hillitä kielteistä uutisointia.

Liiton kesän aikana tekemään kyselyyn vastasi 81 päätoimittajaa, joista noin kolme neljästä työskenteli paikallislehdissä.

Kommentoi

Mainos: Lahden Diakonialaitos

Sinäkin voit olla vapaaehtoinen mentori

Uutiskirje

Tilaa ESS.fi-uutiskirje, saat Päijät-Hämeen ajankohtaiset ja kiinnostavimmat uutiset sähköpostiisi kerran päivässä.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut