Koronakriisi lisäsi selvästi lemmikkien määrää, ja se näkyy Musti Groupin hyvässä tuloksessa

Musti Groupin mukaan hyvää kasvua selittää osaltaan lemmikkien määrän lisääntyminen. ONNI OJALA / LEHTIKUVA

STT

Lemmikkieläintarvikeyhtiö Musti Groupin oikaistu ebita-liikevoitto yli puolitoistakertaistui 6,4 miljoonaan euroon huhti–kesäkuussa edellisvuoden samaan aikaan verrattuna. Liikevaihto kasvoi miltei 10 miljoonalla eurolla 68,8 miljoonaan euroon, mikä tarkoittaa yli 16:a prosenttia.

Yhtiön mukaan kasvua osaltaan selittää se, että rekisteröityjen koiranpentujen määrä kasvoi samalla ajanjaksolla Ruotsissa 14 prosenttia, kun vuotta aiemmin kasvua oli 5 prosenttia. Kehitys on Suomessa ja Norjassa ollut samansuuntaista.

Neljänneksellä yhtiö kertoo jatkaneensa keskittymistä markkinaosuutensa kasvattamiseen kaikilla markkinoilla ja pääosin Ruotsissa ja Norjassa. Tilikauden 2020 aikana avataan tästä syystä 20–25 uutta myymälää.

– Uskomme, että lemmikkieläinmarkkinoita tukevat trendit, kuten lemmikkivanhemmuuden megatrendi ja lemmikkieläinten määrän kasvu, jatkavat vahvan kasvun tukemista. Tämä kasvanut kysyntä antaa meille tulevaisuudessa vieläkin paremmat mahdollisuudet kasvattaa markkinaosuuttamme omnikanavaista liiketoimintamallia hyödyntäen, kertoo toimitusjohtaja David Rönnberg tiedotteessa.

Verkkokaupan myynti kasvoi noin 37 prosenttia, ja sen osuus vuosineljänneksen kokonaisliikevaihdosta oli neljäsosa. Sen kasvua siivitti osaltaan koronaepidemia, jonka vuoksi ihmiset siirtyivät käyttämään verkkokauppoja tavallista enemmän.

Myymälöiden määrä kasvoi vuoden 2019 kesäkuun loppuun verrattuna 16:lla, eli niitä oli viime kesäkuun lopussa kaikkiaan 290, joista 227 oli omia.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu

Tilaa uutiskirje

Tilaa ESS.fi-uutiskirje, saat Päijät-Hämeen ajankohtaiset ja kiinnostavimmat uutiset sähköpostiisi kerran päivässä.