Työttömyyskassat helisemässä lomautettujen suuren määrän kanssa, mutta merkkejä paremmasta näkyy jo

Hakemuspiikki johtuu nimenomaan lomautuksista, sillä muiden työttömäksi jääneiden määrässä ei ole suurta eroa tyypilliseen vuosittaiseen vaihteluun. MIKKO STIG / LEHTIKUVA

STT

Koronavirusepidemia on pidentänyt etuushakemuksien käsittelyajan reilusti yli lakisääteisen 30 päivän monissa työttömyyskassoissa. Syy on suomalaisten työntekijöiden ennennäkemätön lomautustahti.

Suurimmista kassoista Yleinen työttömyyskassa YTK käsittelee juuri nyt 4. toukokuuta saapuneita ensihakemuksia, eli sellaisia, joissa hakija oli juuri jäänyt lomautetuksi tai työttömäksi.

Palvelualojen ammattiliitto PAMin työttömyyskassalla käsittelyssä ovat 3.5. saapuneet ja Korkeasti koulutettujen Koko-kassalla 13.5. saapuneet hakemukset.

Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL:n kassan tilanne on ainoana suurista alle 30 päivän rajan. Nyt käsiteltävät ensihakemukset ovat saapuneet 31.5.

Hakemuspiikki johtuu nimenomaan lomautuksista, sillä muiden työttömäksi jääneiden määrässä ei työ- ja elinkeinoministeriön tilaston mukaan ole suurta eroa tyypilliseen vuosittaiseen vaihteluun.

Pahin ohi lähiviikkoina

Suomen suurimmassa kassassa YTK:ssa ensihakemusten määrä ylitti jo huhtikuussa viime vuoden kokonaismäärän, noin 45 000.

Huhtikuun hakemusmäärä oli kymmenkertainen normaaliin verrattuna, ja vielä toukokuussakin seitsemänkertainen. Tilanteen valjetessa YTK reagoi kaksinkertaistamalla hakemusten käsittelijöiden määrän jo keväällä.

– Rekrytoimme sata ihmistä, ja saimme heidät nopeasti töihin, mutta varsinainen hyöty on saatu irti toukokuussa, sanoo YTK:n asiakkuus- ja viestintäjohtaja Ilona Kangas.

YTK:ssa käsittelyajat ovat juuri nyt pisimmillään, mutta eivät näytä enää pitenevän.

– Tulevat pari viikkoa ovat vielä pahasti ruuhkautuneita, mutta sen jälkeen päästään parempaan suuntaan, Kangas lupaa.

Kovimmin ja nopeimmin epidemian vaikutukset iskivät palvelualoille, kun osaa yhteiskunnasta ryhdyttiin laittamaan säppiin. PAMin jäsenistä oli toukokuussa enimmillään päivärahan saajina joka viides.

– Meille oli toukokuun loppuun mennessä tullut 30 000 alkavan työttömyyden tai lomautuksen hakemusta. Viime vuonna niitä tuli yhteensä 18 500, vertailee liiton työttömyyskassan johtaja Ilkka Nissilä.

Myös Nissilä arvelee, että pahin käsittelyruuhka on päällä juuri nyt ja tilanne alkaa pian helpottamaan.

– Pahin suma on purettu, mutta menee aikaa ennen kuin käsittelyaika lähtee laskuun.

JHL:n kassan hakemusmäärä ei ole kasvanut yhtä räjähdysmäisesti kuin PAMissa, mutta kiirettä on silti pitänyt.

– Hakemukset ja maksatus ovat kolminkertaistuneet, arvioi kassanjohtaja Pasi Koskinen.

Erona moneen muuhun liittoon JHL:n jäsenistä osa lomautetaan aina alkukesästä, koska liittoon kuuluvat esimerkiksi koulunkäynnin ohjaajat.

Finanssivalvonta ei ole joutunut puuttumaan

Työttömyyskassojen toimintaa valvovassa Finanssivalvonnassa (Fiva) ymmärretään niiden vaikea tilanne. Esimerkiksi käsittelyaikojen pitenemisiin ei ole puututtu, vaan on pyritty ratkomaan tilannetta yhteistyössä.

– Kun tämä kriisi lähti käyntiin, valvonta pistettiin täysin uusiksi, sanoo vakuutustoiminnan menettelytapojen toimistopäällikkö Marko Aarnio Fivasta.

Tiheimmillään osa kassoista raportoi tilanteestaan Fivalle viikoittain. Pahimmissa tapauksissa hakemusmäärät 20-kertaistuivat huhtikuusta toukokuulle.

– Tämä on osunut tosi moneen. Tietysti palveluala ja matkailu ensimmäisinä, mutta mukana on myös sellaisia kassoja, joita ei olisi osannut aavistaa.

Työttömyyskassojen maksuvalmiudessa ei Aarnion mukaan ole akuutteja ongelmia. Hän myös muistuttaa, että vaikka kassa voi periaatteessa mennä konkurssiin, ne voivat jo nykyisen lainsäädännön puitteissa saada lisärahaa tukikassasta tai viime kädessä valtiolta.

– Kassat olivat tähän kriisiin lähdettäessä joko hyvässä tai erinomaisessa kunnossa. Kaikki olivat selvästi vakavaraisuusrajan yläpuolella.

Robotit hakemuksia käsittelemään

Työttömyyskassojen suurin ongelma tällä hetkellä on käsittelyaikojen piteneminen. Tämänkin suhteen Fivassa riittää ymmärrystä.

– Kun hakemustulva on tullut niin nopeasti, käsittelykapasiteetti loppuu kesken. Eihän mikään talo selviä siitä, että työmäärä moninkertaistuu kuukaudessa.

Tilanteen helpottamiseksi on reagoitu nopeasti. Sen lisäksi, että kaikki suuret kassat palkkasivat lisää hakemuskäsittelijöitä, jokainen niistä on myös ottanut käyttöön automatiikkaa.

Käsittelyrobotit tekevät paljon hakemusten esikäsittelyä, mikä vähentää ihmisten tekemän työn tarvetta. Tähän liittyen JHL:n Koskisella on kuitenkin toive lainsäätäjille.

Työttömyyskassat saivat tämän vuoden alusta käyttöönsä viime vuonna lanseeratun tulorekisterin, johon työnantajat voivat ilmoittaa joko laajat tai suppeat tiedot.

Moni ilmoittaa suppeat tiedot, koska laajojen ilmoittaminen ei ole pakollista. Kassojen tarvitsevat kuitenkin nyt käyttöönsä laajat tiedot etuuspäätösten tekemiseen.

– Jos saisimme käyttää suppeita tietoja, se nopeuttaisi käsittelyä merkittävästi, Koskinen sanoo.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu

Tilaa uutiskirje

Tilaa ESS.fi-uutiskirje, saat Päijät-Hämeen ajankohtaiset ja kiinnostavimmat uutiset sähköpostiisi kerran päivässä.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut