HKScan supisti tappiotaan – kysynnän ennakoidaan pysyvän hyvänä lähikuukausien ajan

HKScan odottaa, että vähittäiskauppamyynti sekä lihan ja lihavalmisteiden kysyntä jatkuvat hyvänä lähikuukausina. Heikki Saukkomaa / LEHTIKUVA

STT

Lihayhtiö HKScanin vertailukelpoinen liiketappio supistui tammi-maaliskuussa 3,9 miljoonaan euroon vuoden takaisesta 10,1 miljoonasta eurosta. Liikevaihto nousi 6,8 prosenttia 429 miljoonaan euroon.

Yhtiö odottaa, että vähittäiskauppamyynti sekä lihan ja lihavalmisteiden kysytä jatkuvat hyvinä lähikuukausina. Myös ruoan verkkokauppa ja toimitukset suoraan kuluttajien koteihin ovat kasvaneet selvästi. Nämä jäänevät markkinassa aiempaa vahvempaan rooliin myös epidemian jälkeisenä aikana.

– Covid 19 -epidemia aiheutti ennalta arvaamattomia muutoksia kaikilla markkina-alueillamme, ja vuoden ensimmäinen neljännes päättyi varsin poikkeukselliseen tilanteeseen, kertoo toimitusjohtaja Tero Hemmilä tiedotteessa.

Hänen mukaansa kotimaisen ruoantuotannon arvostus on noussut merkittävästi kriisin aikana.

Kiinan-vienti palautui maaliskuussa lähelle tavoitetta

HKScanin toimintamaista Tanska, Ruotsi ja Baltia saavuttivat Hemmilän mukaan tavoitteensa ja paransivat selvästi vertailukelpoista liiketulostaan. Parannusta tapahtui kaikilla liiketoiminnan osa-alueilla.

Sen sijaan Suomi jäi joillakin liiketoiminnan osa-alueilla hieman tavoitetasosta.

Hemmilä kertoo, että koronakriisi on vaikuttanut myös HKScanin Kiinan-vientiin. Siinä oli alkuvuonna haasteita, mutta se palautui lähelle tavoitteen mukaista tasoa vuosineljänneksen lopussa.

Suunniteltuja vientimääriä Kiinaan ei aivan saavutettu, mutta vienti kasvoi vuoden takaisesta.

Kommentoi

Uutiskirje

Tilaa ESS.fi-uutiskirje, saat Päijät-Hämeen ajankohtaiset ja kiinnostavimmat uutiset sähköpostiisi kahdesti päivässä arkisin ja kerran päivässä viikonloppuisin.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut