Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Talous

Vuosien viivästykset takana, robottiparkki pääsee vihdoin vauhtiin Lahdessa

Neljä miljoonaa euroa kului kehittämiseen, rahat loppuivat ja kehittäjäyhtiö Leanparkille vahvistettiin äskettäin saneerausohjelma. Perustaja myöntää kaksi "klassista virhettä" ja arvelee, että 1–2 vuoden lisähiomisella robottiparkista saataisiin "veronmaksukone" Suomelle.

Yksikönjohtaja Kari Löytynoja tarkastelee joulukuussa 2019 robottiparkin eteishallia, jossa on kaikkiaan kahdeksan autoja vastaanottavaa "tallia". Kuva: Sami Kuusivirta

Pitkä odotus on ohi.

Ensimmäinen Suomessa kehitetty robottiparkki aloittaa virallisesti toimintansa ensi vuoden alussa.

– Alamme ensi viikolla tehdä vuokrasopimuksia ja annamme käytönopastusta asiakkaille. Käyttö alkaa ensi vuoden alussa, kertoo robottiparkin omistavan Kiinteistöosakeyhtiö Lahden Botin hallituksen puheenjohtaja Kari Löytynoja.

Hän on yksikönjohtaja rakennusliike YIT:ssä, joka omistaa robottiparkkia hallinnoivan kiinteistöyhtiön.

Kiinteistöyhtiö järjestää ensi viikolla esittelytilaisuuden, jonka jälkeen pitkäaikaispaikkoja aletaan vuokrata sekä yksityisille että yrityksille Hämeenkadun varrella olevasta pysäköintilaitoksesta. Etusijalla ovat asunto-osakeyhtiöiden Lahden Aleksanterin ja Lahden Henriikan asukkaat, joita varten robottiparkki alun perin rakennettiinkin. Paikkoja riittänee muillekin.

"Halusimme varmuuden"

Viivästykset robottiparkin taipaleella ovat olleet mittavia. Tuoreimmat lehtijutut onnistuneista testeistä ovat syksyltä 2018. Sen jälkeen robottiparkkia ovat käyttäneet YIT:n omat työntekijät sekä lähellä toimivien yritysten henkilökunta.

– Halusimme varmuuden, että laitos toimii ennen kuin rupeamme tekemään vuokrasopimuksia, Löytynoja kuvaa.

Päivittäin reilun puolen vuoden ajan robottiparkkia käyttänyt hankekehityspäällikkö Marko Lehtinen kertoo, että auton saa noudetuksi 2–3 minuutissa. Yhden kerran hän on joutunut ottamaan puhelimella yhteyden palvelukeskukseen ja odottamaan kymmenisen minuuttia, jona aikana keskus paikallisti ja korjasi häiriön kauko-ohjauksella.

Joulukuu 2019: hankekehityspäällikkö Marko Lehtinen lähettää autonsa robottiparkin uumeniin. Kuva: Sami Kuusivirta

Tukea olisi kaivattu kehittäjältä

Kari Löytynoja myöntää, että matkan varrella on ollut ”haasteita”. Hän olisi toivonut robottiparkin kehittäneeltä yhtiöltä Leanparkilta enemmän tukea käyttöönotossa ja järjestelmän säätämisessä.

Leanparkin vaikeudet ovat kuitenkin olleet tiedossa, ja yhtiö hakeutui vuonna 2018 yrityssaneeraukseen.

– Etsimme ja löysimme tukea sitten muualta, Löytynoja kertoo.

YIT tilasi Leanparkilta kaksi robottiparkkia. Toinen rakennettiin BW Towerin taloon matkakeskuksen viereen. Sittemmin havaittiin, ettei laitos toiminut nopeasykkeisessä liityntäpysäköinnissä tarpeeksi nopeasti, joten sopimus ja myös robottiparkki purettiin.

Missä on BW Towerista purettu robottiparkki?

– Varastossa. Osia käytetään muun muassa tämän robottiparkin varaosiksi.

"Riitajuttuja ei vireillä"

Viivästykset ovat aiheuttaneet kustannuksia ja oikeuttaneet YIT:n hakemaan korvauksia Leanparkilta. Ulkopuolinenkin voi kuitenkin päätellä, että yrityssaneeraukseen hakeutuneella yrityksellä on tuskin ollut varaa merkittäviin rahakorvauksiin.

Löytynoja kertoo talouspuolesta melko varovasti.

– Akuuttia ongelmaa ei (Leanparkin kanssa) ole, riitajuttuja ei ole vireillä.

Robottiparkin laitteisto toimi, mutta odotusajat venyivät liian pitkiksi BW Towerin pysäköintilaitoksessa Lahdessa. Kuva: Sami Kuusivirta

Kaksi taloa, kaksi kohtaloa

Lahteen rakennettiin muutama vuosi sitten kaksi lahtelaisen Leanpark oy:n kehittämää automaattista pysäköintilaitosta. Matkakeskuksen viereen BW Tower -kiinteistöön tehty robottiparkki toimi nopeasykkeisessä liityntäpysäköinnissä liian hitaasti. Jonot venyivät, joten laitos purettiin tilaajan, rakennusliike YIT:n vaatimuksesta.

Toinen robottiparkki eli Kiinteistöosakeyhtiö Lahden Botti rakennettiin Hämeenkadulle täyttämään tontille rakennettavien, nyttemmin jo valmistuneiden asunto-osakeyhtiöiden Lahden Aleksanterin ja Lahden Henriikan asukkaiden pysäköintitarpeita.

– Ei ole toistaiseksi tietoa, että kukaan asukkaista olisi vielä saanut pysäköintipaikkaa robotiparkista, myöntää Lahden Aleksanterin ja Lahden Henriikan isännöitsijä Armi Leivonen.

Asunto-osakeyhtiöissä on yhteensä runsaat sata asuntoa. Velvoitepysäköintipaikkoja on ollut tarkoitus saada robottiparkista yli 50.

Paikkojen viipyessä osa asukkaista on vuokrannut pitkäaikaispaikkoja toriparkista, osa pitää kaupungin luvalla autonsa kadunvarressa.

Saneerausohjelma vahvistettiin

Robottiparkin kehittäjälle Leanparkille vahvistettiin marraskuussa saneerausohjelma Helsingin käräjäoikeudessa.

– Näen, että yritys on hyvän liiketoiminnan lähteillä. Se voi toteuttaa saneerausohjelman ja yhteistyökumppaniensa kanssa viedä pysäköintijärjestelmää eteenpäin, kuvaa Leanparkin saneerauksen selvittäjä ja saneerausohjelman valvoja, asianajaja Mikko Hakola Tampereelta.

Saneerausohjelma ei ole julkinen, mutta lähes sadan hoidetun yrityssaneerauksen kokemuksella Hakola uskaltaa sanoa, mikä ratkaisee yrityksen menestymisen.

– Kyseessä on kasvuyritys, jonka tulevaisuutta ei voi arvioida esimerkiksi tilinpäätöstietojen perusteella. Merkittävin asia on sijoittajien ja johdon tahto kehittää yritystä.

Robottiparkin ongelmaksi ei ole nähty itse laitoksen tekniikkaa, vaan hissien lukumäärää suhteessa kysyntään. Leanparkin hallituksen puheenjohtaja Niklas Törnqvist on todennut, että BW Towerin robottiparkki olisi pitänyt toteuttaa kuudella eikä kolmella hissillä. Hänen mukaansa robottilaitos on parhaimmillaan "keskipitkässä" eli vähintään parin päivän pysäköinnissä, jossa autovirta on melko tasainen.

Vuonna 2018 robottiparkki onnistui testiajoissaan asuinkerrostalon kellarissa Lahden Hämeenkadulla. Kuva: Sami Lettojärvi

Kaksi "klassista virhettä"

Tilaa ja tonttimaata säästävillä pysäköintiratkaisuilla tiedetään olevan kysyntää varsinkin suurissa kaupungeissa, muun muassa kauppakeskuksissa, hotelleissa, lentokentillä tai asuinkerrostaloissa.

– Edessä on 1–2 vuoden tuotekehitysvaihe ja paljon työtä. Lopulta tästä kyllä saadaan hyvä tuote ja "veronmaksukone" Suomeen, sanoo Leanparkin perustaja Jarmo Järvinen, joka erosi yhtiöstä pari vuotta sitten. Hän on nykyään vailla muodollista asemaa, mutta hän on luvannut "tukea yhtiön uutta käyntiinlähtöä parhaalla tavalla".

Perustaja Järvinen pitää ikävänä, että yhtiö lopulta joutui saneeraukseen.

Leanparkissa tehtiin parikin startup-yritysten klassista virhettä.

– Mentiin uudelle alalla, tässä tapauksessa koneenrakennuksesta rakentamiseen. Ja aika moni startup on tehnyt suurimman virheensä siinä, että keksijästä on tehty toimitusjohtaja, Järvinen pohtii.

Matkakeskuksen liityntäpysäköintiä varten rakennettu BW Towerin robottiparkki ei toiminut toivotusti Lahdessa. Laitos purettiin alkuvuodesta 2019. Kuva: Pirjo Kamppila

Miljoonia mennyt

Lahdessa vuonna 2010 aloittanut Leanpark on käyttänyt robottiparkin kehittämiseen kaikkiaan noin neljä miljoonaa euroa. Pääosa rahoista on tullut sijoittajilta. Valtiollinen innovaatiorahoittaja Tekes myönsi vuonna 2016 kehittämistyöhön puoli miljoonaa euroa.

Leanparkin tuorein julkaistu tilinpäätös on lähes kahden vuoden takaa, vuodelta 2017.

Neljänä raportointivuoden 2013–2017 (välistä puuttuu vuosi 2015) aikana liikevaihtoa kertyi 5,2 miljoonaa euroa ja tilikauden tappioita yhteensä 4,1 miljoonaa euroa.

Ennestäänkin vaikea taloudellinen tilanne kääntyi yhä pahemmaksi sen jälkeen, kun Leanparkille lankesi maksettavaksi viivästysmaksuja. BW Towerin pysäköintilaitos purettiin.

Tappioita katettiin erilaisin pääomajärjestelyin. Tuoreimman tilinpäätöksen mukaan yhtiöllä oli pankkivelkaa vuoden 2017 lopussa vajaat 300 000 euroa.

Verottajan jättämän konkurssihakemuksen jälkeen Leanpark haki syyskuussa 2018 yrityssaneeraukseen. Helsingin käräjäoikeus vahvisti saneerausohjelman 12. marraskuuta 2019.

Lue myös: Entinen tiemestari Heikki Pynnönen, 74, lähtee liikkeelle aamukuudelta – puhdistaa Lahden katuja vapaaehtoisesti
Kalle Puttonen
kalle.puttonen@ess.fi
@
Tämä sisältö on avoinna tilaajillemme.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa ESS VerkkoPlus 1 kk 9,90 € ja pääset lukemaan kaikki Etelä-Suomen Sanomien sisällöt.

Tilaa tästä 1kk
9,90€

Oletko jo tilaaja?

Mitä tunnetta juttu sinussa herätti? Vastaamalla näet, millaisia tunteita juttu herätti muissa lukijoissa.

Kommentit comments

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Paikallismediat

Lue seuraavaksi