Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Talous

Ruuhkamaksut vähentäisivät tehokkaasti liikenteen haittoja, arvioi ekonomistijoukko

Ekonomistikoneen vastaajista suuri osa kannattaa ruuhkamaksuja liikenteen haittojen vähentämiseen. LEHTIKUVA / SARI GUSTAFSSON

Joukko taloustieteilijöitä on sitä mieltä, että ruuhkamaksut olisivat tehokkaita vähentämään liikenteen haittoja. Näkemykset käyvät ilmi Ekonomistikoneesta, johon vastasi yli 40 taloustieteilijää.

Vastanneista taloustieteilijöistä valtaosa kallistui ruuhkamaksujen toimivuuden kannalle. Vahvasti ruuhkamaksujen hyödyllisyyteen uskoi 20 prosenttia vastaajista. 57 prosenttia vastasi olevansa samaa mieltä siitä, että ne ovat tehokas tapa vähentää liikenteen haittoja. Eri mieltä oli muutama vastaaja, ja kannastaan epävarmoja oli myös muutamia.

Taloustieteilijät painottavat, että ruuhkamaksujen toteutustapa on ratkaiseva, sillä väärin sovellettuna on kyse vain lisäverosta.

– Viimeaikaiset hyviin tutkimusasetelmiin perustuvat empiiriset tutkimukset muun muassa Englannista osoittavat, että ruuhkamaksuilla voidaan vähentää liikennemääriä, pienhiukkaspäästöjä ja liikenneonnettomuuksia. Lisäksi Ruotsissa ruuhkamaksujen käyttöönoton on havaittu laskevan lasten äkillisiin astmakohtauksiin liittyviä sairaalakäyntejä päästöjen vähentymisen seurauksena. Ruuhkamaksut vaikuttaisivat siten olevan varsin tehokas keino vähentää liikenteestä aiheutuvia negatiivisia ulkoisvaikutuksia tai haittoja, kirjoittaa Turun yliopiston professori Mika Kortelainen vastauksessaan Ekonomistikoneen nettisivulla.

– Teoreettisesti on selvää, että negatiivisia ulkoisvaikutuksia tulisi pyrkiä vähentämään verotuksella. Toisaalta tässäkin tapauksessa hyvä idea voidaan pilata huonolla toteutuksella, kommentoi puolestaan tutkimusjohtaja Antti Kauhanen Elinkeinoelämän tutkimuslaitos Etlasta.

Professori Tapio Palokangas Helsingin yliopistosta taas muistuttaa, että ruuhkaisille liikennevälineille pitää olla toimiva vaihtoehto, koska muuten kyseessä on pelkkä rahastus.

Taksimarkkinoiden vapauttaminen jakoi mielipiteitä

Ekonomistikone julkisti keskiviikkona myös ekonomistien arvioita taksikilpailusta. Selvityksessä neljä kymmenestä vastaajasta katsoo, että taksimarkkinoiden vapauttaminen on ollut järkevää politiikkaa, mutta lähes yhtä moni on kannastaan epävarma. Taksimarkkinoiden vapauttamista kritisoi vajaa neljännes vastaajista. Kommenteissa kritisoidaan uudistuksen yksityiskohtia.

– Vain anekdoottievidenssin perusteella kaikki ei näytä menneen niin kuin mitä kilpailun vapauttamiselta toivottiin, kirjoittaa ylijohtaja Anni Huhtala Valtion taloudellisesta tutkimuskeskuksesta.

– Kannatan kilpailun lisäämistä taksimarkkinoilla, mutta alalla tarvitaan myös sääntelyä. Suomessa toteutettu taksimarkkinoiden vapauttaminen toteutettiin mielestäni hätiköiden, eikä sillä ole saavutettu toivottuja tuloksia, kommentoi puolestaan professori Timo Kuosmanen Aalto yliopiston kauppakorkeakoulusta.

Ekonomistipaneeliin kuuluvat johtavat suomalaiset taloustieteilijät, jotka ottavat kantaa muun muassa talouspolitiikan ajankohtaisiin kysymyksiin.

STT
Tämä sisältö on avoinna tilaajillemme.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa ESS VerkkoPlus 1 kk 9,90 € ja pääset lukemaan kaikki Etelä-Suomen Sanomien sisällöt.

Tilaa tästä 1kk
9,90€

Oletko jo tilaaja?

Mitä tunnetta juttu sinussa herätti? Vastaamalla näet, millaisia tunteita juttu herätti muissa lukijoissa.

Kommentit comments

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Paikallismediat

Lue seuraavaksi