Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Talous

Mitä ihmettä tekee autoharvinaisuus DeLorean lahtelaisfirman kolmannessa kerroksessa?

Lahtelainen perheyritys Stalatube tekee tulevaisuuttaan. Nyt avautui tehdas Puolaan, mutta se ei ole Lahdelta pois. Saksan-viennin kasvu on kattanut ison osan Trumpin tullien aiheuttamaa myynninlaskua Yhdysvalloissa.

Ruostumaton teräs on yleinen materiaali pitkänmatkan linja-autojen koreissa. Bussiteräkset ovat tärkeä tuoteryhmä Stalatubelle sekä Suomessa että ulkomailla, kertovat varatoimitusjohtaja Sami Packalén ja toimitusjohtaja Jukka Nummi Lahden-toimipisteen näyttelytilassa. Kuva: Katja Luoma

Lahden suurimpiin teollisuusyrityksiin kuuluva Stalatube on avannut tehtaan Puolaan.

Pääkaupunki Varsovan länsipuolella Lodzissa valmistuu terästuotteita Keski-Euroopan kasvaville markkinoille.

– Puola on siirtymässä kahteen vuoroon ja vuodenvaihteessa osittain kolmeen vuoroon. Täysi hönkä on päällä alle vuodessa. Projekti meni ihan aikataulussa, ja nyt on aika kiittää henkilökunnan venymiskykyä. Se oli huippusuoritus, sanoo Stalatuben yrittäjä, toimitusjohtaja Jukka Nummi.

Investointipäätöksestä tuotannon aloitukseen kului vain 14 kuukautta.

Tehdasprojektia johti troikka, johon kuuluivat varatoimitusjohtajat Sami Kaijanen ja Kimmo Hietanen sekä puolalaistunut suomalainen Pauli Rumbin, tytäryhtiö Stalatube Sp. z.o.o:n toimitusjohtaja. Hän työskenteli toiselle suomalaisyhtiölle HT Lasertekniikalle Puolassa.

Iso vuokrahalli

Stalatuben Puolan-tehtaalla on sata metriä pitkä tila suuresta teollisuushallista Lodzissa. Kuva: LDZ Film

Stalatube kertoi tammikuussa 2018 investoivansa Suomeen ja Puolaan kahdessa vuodessa yhteensä yli 20 miljoonaa euroa, josta Puolan osuus on 7 miljoonaa.

Summalla saatiin sata metriä pitkään halliin kaksi tuotantolinjaa. Tuotantoa voi vielä laajentaakin, sillä kolmasosa 9 000 neliömetrin hallista on vapaana. Tilat on vuokrattu kymmenen vuoden sopimuksella.

Tulevaisuus on kirjoittamaton

Stalatuben investoinnit kuuluvat viime vuosien suurimpiin Päijät-Hämeessä. Summa on poikkeuksellinen myös suhteellisesti, noin neljäsosa vuosiliikevaihdosta.

Tämä on iso panostus tulevaisuuteen eli juuri sitä, mitä yrityksiltä on toivottu.

Onhan tämä myös kohtalaisen iso riski maailmassa, jossa tullimuurit ja kauppasodan uhat ovat arkipäivää.

– Pitää uskaltaa olla rohkea. Perustaja Reino Rajamäki oli rohkea pohjalainen, ja me etenemme samalla reitillä. Tulevaisuus on kirjoittamaton, me teemme sen itse, Jukka Nummi lausuu lainaten Paluu tulevaisuuteen -fantasiaelokuvan keksijähahmoa Doc Brownia.

Raskaita putkia

Yrityksellä on aiempaa kokemusta tuotannosta ulkomailla. Ennen Suomen EU-jäsenyyden ratkeamista Stalatube perusti "kaiken varalta" tehtaan Hollantiin. Vuonna 2000 oli aika yhdistää Hollannin tuotanto Lahteen.

– Kasvatamme jatkojalostusta. Siinä fyysinen läheisyys tarkoittaa toimitusvarmuutta. Painavin Puolassa tehtävä putki painaa yli 200 kiloa metriltä; ei sellaisia lentorahtina lähetetä, Nummi perustelee asettumista Euroopan ytimeen.

Paulina Milczarek, Krzysztof Jędrzejczak ja Dominik Polka työskentelevät tuotantolinjalla. Kuva: LDZ Film

Puola oli luonnollinen valinta valtavan Saksan vieressä. Lisäksi ammattihitsarin palkka oheiskuluineen on edelleen vain noin puolet perinteisen EU:n tasosta.

– Puola ei ole Suomesta pois, se vahvistaa koko yrityksen kilpailukykyä, korostaa Nummi.

Kasvavalla Lahden-tehtaalla on oma roolinsa, josta on luvassa lisätietoa suurinvestoinnin valmistuttua. Näkymät ovat hyvät muun muassa Kiinan kasvavan sähköbussituotannon ansiosta.

Puolan talous kasvaa ja työvoimapula uhkaa

Viiden prosentin vauhtia kasvava talous jauhaa hyvinvointia puolalaisille, mutta lieveilmiöksi nousee työvoimapula. Länsi-Puolassa siihen törmäsi myös Stalatube, joka harkitsi ensin Poznania 150 kilometrin päässä Saksasta. Valinta osui idemmäksi Lodziin, josta Saksan rajalle on 300 kilometriä.

– Lodzissa oli normaali 7 prosentin työttömyys, kun päätimme paikan. On sielläkin ollut aika vaikea saada ammattityövoimaa. Nyt tehtaalla on liki 20 henkeä, ja muutama lisää tarvitaan syksyn aikana, Nummi kertoo.

Tomasz Jędrzejczak käyttää pesuria tuotantolinjalla. Kuva: LDZ Film

Toimitusaika lyhenee päivistä tunteihin

Tytäryhtiö Stalatube Sp. z.o.o jalostaa Lahdessa valmistettuja rakenneputkia muun muassa linja-auton osiksi. Asiakkaista voi mainita Scanian, jonka bussitehtaalle toimitetaan korinosia myös Lahdessa. Logiikka on palvella asiakkaita paikallisesti.

– Puolasta voimme toimittaa jatkojalosteet asiakkaille jopa 3–4 tunnissa, kun kuljetus Suomesta Keski-Eurooppaan veisi 3–4 vuorokautta.

Trumpin tullit rasittavat

Puola käyttää viidenneksi eniten ruostumatonta terästä Euroopassa. Ykkönen on kasvumarkkina Saksa, ja se on pian myös Stalatuben tärkein markkina-alue.

Saksa noussee vientimaana ohi Yhdysvaltojen, jonne presidentti Donald Trumpin määräämät tullit vähentävät yrityksen vientiä.

Ennen tulleja Yhdysvaltoihin meni putkia 30 miljoonan euron arvosta eli kolmasosa tuotannosta. Alkuvuonna vienti Atlantin taakse supistui noin 30 prosenttia viimevuotisesta, vaikka Stalatube sai satoja poikkeuslupia erikokoisille putkille, joita paikalliset valmistajat eivät pysty toimittamaan.

Mistä se auto tuohon lennähti?

Lahtelainen perheyritys vaikuttaa 90 miljoonan euron liikevaihdollaan kovin pieneltä teräsjättien joukossa. Sillä on kuitenkin omalla tuotealueellaan viiden, kuuden prosentin osuus maailmanmarkkinoista.

Ruostumaton teräs kiiltää. Auton ovet nousevat kuin linnun siivet. Varatoimitusjohtaja Sami Packalen sulkee ovea ja toimitusjohtaja Jukka Nummi nousee DeLoreanin kyydistä. Fantasiaelokuvassa esiintynyt automalli on Stalatuben näyttelyhuoneen vetonaula Lahdessa. Kuva: Katja Luoma

Kuinka auto lennähti sisään?

Myös hyviä tarinoita riittää.

Yrityksen näyttelyhuoneessa toimitusjohtaja Jukka Nummi ja myynnistä vastaava varatoimitusjohtaja Sami Packalén istahtavat luontevasti DeLoreanin etupenkeille.

Nuolenmallinen auto ei tietenkään liiku, mutta ajokuntoinen se on – ja harvinaisuus.

Pohjoisirlantilaisen John De Loreanin nimellä tehtiin 1980-luvun alussa noin 8 500 henkilöautoa. Tehdas meni pian nurin, mutta auto nousi maineeseen vuonna 1985 julkaistun Paluu tulevaisuuteen -elokuvan aikakoneena.

Stalatube ei tee henkilöautoja. Yhteys syntyy materiaalista: DeLoreanin kori on ruostumatonta terästä kuten Stalatuben tuotteetkin. Yrityksen motto on "tehdä tulevaisuutta".

Stalatuben laajalle katolle Lahteen asennettiin tänä vuonna yli tuhat aurinkopaneelia. Paneelit imivät voimaa aamupäivän auringosta. Jukka Nummi ja Sami Packalén kertoivat yrityksen investoinneista. Kuva: Katja Luoma

Tulevaisuutta tehtiin myös äskettäin asentamalla yrityksen laajalle katolle 1 152 aurinkopaneelia energian tuottamiseksi.

DeLoreanin päätehtävä on jäädä mieleen ja kertoa tarinaa ruostumattomasta teräksestä. Kovissa oloissa kestävä, maalaamatta siisti ja 100-prosenttisesti kierrätettävä metalli on viime vuosina voittanut jatkuvasti alaa.

– Rosterin käyttö kasvaa myös ensi vuonna, joskin protektionismin (tullit ja muut kaupan esteet) vuoksi volatiliteetti (markkinoiden heilahtelu) voi olla aiempaa suurempi, arvioi alan messuilta juuri palannut Sami Packalén.

Kävijä jää ihmettelemään, kuinka DeLorean on saatu talon kolmanteen kerrokseen. Ikkunan läpi? Sehän lentää elokuvassa!

Stalatube

Maailman kolmonen

Vuonna 1974 perustettu lahtelainen Stalatube on toimialallaan maailman kolmanneksi suurin ruostumattomien neliö- ja suorakaideputkien tuottaja.

Yrityksellä on omalla tuotealueellaan 5–6 prosentin osuus maailmanmarkkinoista.

Stalatube kuuluu liikevaihdoltaan viidentoista suurimman teollisuusyrityksen joukkoon Päijät-Hämeen maakunnassa.

Liikevaihto on noin 90 miljoonaa euroa, josta viennin osuus oli yli 90 prosenttia.

Päämarkkinat Saksassa ja Yhdysvalloissa. Jakeluverkko ulottuu 50 maahan kaikilla mantereilla.

Perheyrityksellä on tuotantoa Lahdessa ja Puolan Lodzissa, jossa jalostustehdas aloitti toimintansa keväällä 2019 noin 20 hengen voimin.

Tehtaan vihkiäiset pidettiin 27. syyskuuta 2019.

Puolan-tehtaan myötä Stalatube työllistää 140 henkeä.

Kalle Puttonen
kalle.puttonen@ess.fi
@
Tämä sisältö on avoinna tilaajillemme.

Jatka lukemista LTV:n tarjoamana 2 vk maksutta!

Tilaa ESS VerkkoPlus 2 viikoksi maksutta ja pääset lukemaan kaikki Etelä-Suomen Sanomien sisällöt.

Tilaa 2 vk maksutta

Oletko jo tilaaja?

Mitä tunnetta juttu sinussa herätti? Vastaamalla näet, millaisia tunteita juttu herätti muissa lukijoissa.

Kommentit comments

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Paikallismediat

Lue seuraavaksi