Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Talous

Lahtelaisjuurisen Mikael da Costan perustama Leadoo sai rakettimaisen nousun: kolme miljoonaa euroa kasvurahaa

Leadoon Kira Åkerblom, Mikael da Costa ja Sami Österberg, Open Oceanin Tom Henriksson ja Patrik Backman sekä Leadoon Santtu Kottila asettuivat kuvaan pääomasijoituksen varmistuttua. Kuva: Ville Jahn

Tämä kuuluu sarjaan lähes uskomattomia kasvutarinoita. Tarinalla on vahvoja kytköksiä Lahteen.

Talouselämä-lehti kertoi perjantaina, että Vantaalla toimiva Leadoo on saanut kolmen miljoonan euron pääomasijoituksen pohjoismaiselta Open Ocean Capital oy:ltä.

Lehden mukaan "harva startup-yritys tekee ensimmäisellä tilikaudella 0,75 miljoonaa euroa liikevaihtoa ja saa 350 maksavaa asiakasta".

– Leadoo starttasi viime vuoden elokuussa. Perustin yrityksen yksin ja omistan siitä edelleen puolet, kertoo toimitusjohtaja Mikael da Costa.

Hän on Lahden poikia.

– Käyn edelleen lähes viikoittain siellä, ja äskettäin muutimme vähän lähemmäksi Lahtea, Järvenpäähän, Costa lisää.

Lumenluonnista se alkoi

Yrittäjänura alkoi jo teini-iässä, kun kavereiden kanssa luotiin lunta ja tehtiin pieniä pihahommia Jalkarannassa. Asiakkaita hankittiin jakamalla mainoslappuja postilaatikoihin.

– Töitä tuli enemmän kuin ehdimme tekemään, hän muisteli vuoden 2014 Duuniexpo-tapahtuman alla Etelä-Suomen Sanomissa.

Pelikentäksi vaihtui jo vuosia sitten netti.

Tuorein ESS:n juttu on muutaman vuoden takaa, jolloin työn alla oli yritysten henkilöstöhankinnan avuksi kehitetty Jobilla.

Samasta ympäristöstä, rekrytoimintimarkkinoilta, ponnistaa myös Leadoo (viralliselta nimeltään Interactive Ada AI).

Kempin kanssa testattiin

Leadoo on "keskustelevan markkinoinnin tekniikka".

Vaikka yrityksen yhteydessä puhutaan tekstiroboteista, chatboteista ja sen sellaisesta, Mikael da Costa valotti toiminta-ajatusta Talouselämälle varsin helppotajuisesti.

Kuten tunnettua yritykset kertovat avoimista työpaikoista verkkosivuillaan ja samalla pyrkivät saamaan hakemuksia sisään. Erilaisia välineitä käyttäen yritykset pyrkivät parantamaan kuvaansa työnantajana, jotta hakemuksia tulisi runsaasti. Se ei välttämättä onnistu, koska verkkosivuilta puuttuu aktivoivia elementtejä. Tulokset voisivat parantua, jos tekstin seassa löytyisi helppo tapa olla vuorovaikutuksessa.

– Ensimmäinen testi Kempin kanssa toi moninkertaiset tulokset perinteisiin sisältöihin verrattuna, yrittäjä kertoi. Asiakkaisiin kuuluvat muun muassa Lämpöykkönen ja teleoperaattori Moi.

Leadoo saa liikevaihtonsa 400–800 euron kuukausimaksuina alustasta, joille voi rakentaa erilaista vuorovaikutuksellisia osia. Tekniikka sopii myös asiakaspalvelun automatisointiin.

Pääomasijoittaja Open Oceaniin tekivät vaikutuksen Leadoon "äärimmäisen helppo ratkaisu" ja "liiketoimintamallin kannattava skaalautuvuus".

Laajentumista Ruotsissa ja Britanniassa

Leadoon omistajiin kuuluvat Costan ohella Henrik Viitanen, Santtu Kottila, Sami Österberg sekä jotkut yksityissijoittajat. Henkilökuntaa on kaksitoista.

Iso pääomasijoitus mahdollistaa kahdentoista hengen yrityksen laajentumisen Britanniaan sekä henkilöstön vahvistamisen Tukholmassa.

Kalle Puttonen
kalle.puttonen@ess.fi
@
Tämä sisältö on avoinna tilaajillemme.

Jatka lukemista LTV:n tarjoamana 2 vk maksutta!

Tilaa ESS VerkkoPlus 2 viikoksi maksutta ja pääset lukemaan kaikki Etelä-Suomen Sanomien sisällöt.

Tilaa 2 vk maksutta

Oletko jo tilaaja?

Mitä tunnetta juttu sinussa herätti? Vastaamalla näet, millaisia tunteita juttu herätti muissa lukijoissa.

Kommentit comments

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Paikallismediat

Lue seuraavaksi