Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Talous

Lahtelainen kuljetusliike Helokivi hankki Suomen ensimmäisen uuden sukupolven rekan – Yrittäjä: ”Kahden pienen lapsen isänä alhaiset päästöt kuulostavat hyvältä”

Rekka kulkee kotimaisesta jätteestä valmistetulla polttoaineella, jolla ajaa perusdieseliä edullisemmin. Jätepohjainen etanolidiesel vähentää fossiilisia hiilidioksidipäästöjä jopa 90 prosentilla.

"Pakoputken vieressä haistaa eron dieseliin, tässä tuoksu on hieman imelä", sanoo kuljettaja Mika Sipura. Kuva: Sami Kuusivirta

Se on kuin valonpilkahdus sateenharmaan syyspäivän keskellä: iso auto, joka pienentää haitalliset päästöt murto-osaan aiemmasta.

Kuljetusliike Helokiven toimitusjohtaja Joni Helokivi voi olla syystä ylpeä. Yrityksellä on Suomen ensimmäinen uuden polven rekka, joka käyttää polttoaineenaan RED95-etanolidieseliä.

– Tärkein juttu tässä on polttoaine. Se on kotimaista, jätteestä valmistettua, Helokivi sanoo.

TransEco-tutkimuksessa todettiin etanolidieselautojen hiukkaspäästöjen alittavan Euro V -dieselkuorma-autojen keskiarvon noin 80 prosentilla. Tämä jätepohjaisesta etanolista pääosin koostuva polttoaine vähentää fossiilisia hiilidioksidipäästöjä jopa 90 prosenttia.

Tältä pohjalta rekka oli kiinnostava kohde myös äskeisillä Maxpo-messuilla Hyvinkäällä.

– Suunta kohti puhtaampaa liikennettä on aika selkeä. Jonkun on oltava pioneeri, ja minusta kahden pienen lapsen isänä alhaiset päästöt kuulostavat hyvältä, Helokivi perustelee ruotsalaisen Scania-rekan hankintaa.

Tämäntyyppinen rekka maksaa suunnilleen saman verran kuin normaali diesel-rekka. Etanolidieseliä kuluu ajossa jonkin verran enemmän kuin tavallista fossiilista dieselöljyä, mutta valmistaja ST1 myy polttoainetta hintaan, jolla kilometrikustannus tasaantuu. Käytännössä etanolidieselillä on voinut ajaa edullisemmin kuin perusdieselillä.

Kahden pienen lapsen isä Joni Helokivi on tyytyväinen rekkansa päästövähennyksiin. Kuva: Sami Kuusivirta

Eron huomaa pakoputken päässä

Uusi rekka tuli käyttöön heinäkuun loppupuolella. Se ajaa kahdessa vuorossa polttoaineita Lahden, Haminan ja Inkoon muodostamassa kolmiossa, kuljettaen muun muassa Lahden Hartwallin panimon sivutuotteista syntyvää etanolia satamaterminaaliin.

Kilometrejä on takana noin 20 000.

– Tämä käyttäytyy kuin normirekka, eroja en ole huomannut. Kaikki on mennyt ihan ok, kertoo Tommi Tanskanen. Iltapäivän vuoronvaihdossa on myös kuljettaja Mika Sipura.

– Pakoputken vieressä haistaa eron dieseliin, tässä tuoksu on hieman imelä, sanoo Sipura.

Suomessa on aiemminkin kokeiltu bioetanolirekkoja, ja kokeilupohjalta mukana on myös Joni Helokivi.

– Tässä on uuden polven moottori, jossa on uudenlainen suutintekniikka. Tähän asti on menty moitteettomasti. Näitä autoja voi tulla meille lisääkin, Helokivi ennakoi.

Kuinka toimii talvella?

Liikennöitsijää kiinnostaa nyt se, miten bioetanolirekan käy suomalaisen talven alati vaihtuvissa oloissa. Kysymys on iso. Helokivellä on kaikkiaan 40 autoa, jotka kuluttavat vuodessa noin kaksi miljoonaa litraa polttoainetta.

Uutuudesta on kiinnostunut myös tutkimuslaitos VTT. Se mittaa vuoden lopulla viikon verran auton päästöjä.

Scania arvatenkin kehittää tämän 410-hevosvoimaisen jatkoksi 500-hevosvoimaista moottoria, jolla pystyy vetämään painavimpiakin polttoainekuormia, 68 tonnin ajoneuvoyhdistelmiä.

Raskaan liikenteen pääpolttoaine Suomessa on dieselöljy, jossa on mukana päästöjä vähentäviä aineita, joko synteettisiä tai bioaineita.

RED95 on uusi askel. Se sisältää 90 prosenttia kotimaisesta jätteestä ja muun muassa sahanpurusta valmistettua uusiutuvaa etanolia. Etanolidieseliä käytetään jo sadoissa busseissa maailmalla – ja muutamissa myös Helsingissä. Helokiven auto tankkaa Ruskeasuon bussivarikolla Helsingissä, koska ainetta ei vielä muualta rekkaan saa.

Yhdellä tankillisella ajaa 2 000 kilometriä.

Rekka kuluttaa polttoainetta noin 50 litraa kilometrillä. Tankki täytetään normaalista henkilöautotankkauksesta poikkeavalla tipattomalla tekniikalla. Kuva: Sami Kuusivirta

Monta vaihtoehtoa raskaassa liikenteessä

Henkilöautoilussa sähkö näyttää taloudellisesti parhaalta tavalta saavuttaa päästövähennystavoitteet.

Sen sijaan raskaan tieliikenteen autoista ei voi vielä sanoa, millaisella moottorilla tai polttoaineella saavutetaan taloudellisimmin päästövähennystavoitteet.

– Raskaassa liikenteessä vaihtoehtoja on useita, eikä vielä ole muotoutunut kuvaa, mikä olisi voittava tekniikka kohti 2030-lukua mentäessä, arvioi projektijohtaja Janne Peljo Sitran Ympäristöratkaisut-avainalueelta. Avainalueen tehtävä on arvioida ilmastotoimia kasvihuonekaasujen vähentämiseksi taloudellisesti tehokkaalla tavalla.

Sitra selvitti kustannustehokkaimpia päästövähennystapoja viime syksynä.

Raskaassa liikenteessä käyttökelpoisimmilta vaihtoehdolta nykytiedon valossa vaikutti biokaasu. Sähkö on käyttökelpoista keskiraskaisiin ajoneuvoihin asti, ei vielä raskaissa ajoneuvoyhdistelmissä – ainakaan ennen 2020-luvun loppua.

Tekninen kehitys on Peljon mukaan nopeaa.

Etanoli, biodiesel, biokaasu vai peräti vety?

Raskaaseen liikenteeseen on saatavilla biodieseliä ja bioetanolia. Kaasukäyttöiset rekat ovat yleistyneet vauhdilla erityisesti Ruotsissa.

Kauempana tulevaisuudessa raskaat ajoneuvot voivat kulkea vedyn voimalla.

Noin viidesosa Suomen kasvihuonekaasupäästöistä syntyy liikenteessä, ja tästä liikenteen osuudesta yli 90 prosenttia on peräisin maantieliikenteestä, jossa henkilöautojen ja raskaan liikenteen osuudet ovat suunnilleen yhtä suuret, kummankin noin viisi miljoonaa tonnia vuodessa.

Helokiven varikolla Villähteellä eletään uutta aikaa. Mika Sipura ohjastaa rekkaa, jonka tuottama hiilidioksidipäästö on vain kymmenesosa samankokoisen dieselöljyllä kulkevan auton päästöistä. Rekka liikennöi Lahden, Haminan ja Inkoon välillä. Kuva: Sami Kuusivirta
Lue myös: Kyberhyökkäys Ritari Ässä -rekassa – kaupungit säästävät rahaa harjoittelemalla haittaohjelmien torjumista etukäteen
Helokivi

Perheyhtiö kolmannessa polvessa

Helokivi oy on vuonna 1962 Lahdessa perustettu perheyritys. Se on erikoistunut polttoöljyn ja palavien nesteiden kuljettamiseen. Noin 70 työntekijää ja 40 ajoneuvoa.

Perustaja Ahti Helokivi aloitti liikennöinnin kuljettamalla kaksiakselisella avolavakuorma-autolla amerikkalaisen Esson tuotteita. Perustajan poika Kari Helokivi toimi yrityksen johdossa vuoteen 2016, josta alkaen yrittäjinä ovat toimineet tytär Sonja Helokivi ja vävy Joni Helokivi, joka toimii myös yrityksen toimitusjohtajana.

Suomalainen ST1 valmistaa etanolia kotimaassa muun muassa elintarviketeollisuuden sivuvirroista, biojätteestä, joka etanolivalmistuksen jälkeen kelpaa vielä rehuksi.

Kalle Puttonen
kalle.puttonen@ess.fi
@
Tämä sisältö on avoinna tilaajillemme.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa ESS VerkkoPlus 1 kk 9,90 € ja pääset lukemaan kaikki Etelä-Suomen Sanomien sisällöt.

Tilaa tästä 1kk
9,90€

Oletko jo tilaaja?

Mitä tunnetta juttu sinussa herätti? Vastaamalla näet, millaisia tunteita juttu herätti muissa lukijoissa.

Kommentit comments

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Paikallismediat

Lue seuraavaksi