Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Talous

Mopoautomarkkinat täysin jäässä, tänä vuonna myyty 11 uutta mopoautoa – maahantuojalla selvä syy ahdinkoon

Mopoautoja myytiin parhaimmillaan yli tuhat vuodessa. Kuva: Toni Tiainen

Mopoautojen myynti on lähes loppunut tänä vuonna.

Heinäkuun loppuun mennessä uusia mopoautoja rekisteröitiin kaikki merkit mukaan lukien ainoastaan 11 kappaletta.

Vielä viime vuonna ensirekisteröintejä oli Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin mukaan 222 ja edellisenä vuonna yli 700.

Mopoautojen myynnin huippuvuodet olivat vuosina 2011–2012, jolloin rekisteröitiin molempina vuosina yli 1 100 mopoautoa. Viime vuoden lopussa mopoautoja oli liikenteessä runsaat 7 000 kappaletta.

Mopoautoja maahantuovan Elfving oy:n myyntijohtajan Tomi Kinnusen mukaan syynä mopoautojen myynnin hiipumiseen on edellisen hallituksen aloittama lakihanke niin sanotuista kevytautoista.

– Se tappoi mopoautomarkkinat. Kun kevytautosuunnitelmat lanseerattiin julkisuuteen, mopoautojen myynti hyytyi. Monet myös myyvät nyt paniikissa omia mopoautojaan pois muun muassa netissä.

Kinnusen mielestä kevytautohanketta ei olisi pitänyt käsitellä julkisuudessa ennen kuin kevytautojen tulo on täysin varma.

Kuva: Henri Salonen

Eduskunta hyväksyi lait nopeusrajoitetuista henkilöautoista eli kevytautoista joulukuussa 2018. Laki astuu voimaan marraskuun alussa tänä vuonna.

Lakimuutokseen liittyviä asetuksia ja teknisiä määräyksiä valmistellaan kuitenkin edelleen liikenne- ja viestintäministeriössä sekä Traficomissa.

Liikenne- ja viestintäministeriön erityisasiantuntija Aino Still toteaa, että lopulliset asetukset on tarkoitus syyskuun aikana.

Lain myötä liikenteeseen tulevat normaaleista pienistä henkilöautoista muunnetut kevytautot, joita voivat kuljettaa 15-vuotta täyttäneet henkilöt. Kevytauton maksiminopeus on rajoitettu 60 kilometriin tunnissa.

Kevytautojen tarpeellisuus ja turvallisuus herätti jo lain lausuntokierroksella ristiriitaisia kantoja. Hanketta valmistellut liikenne- ja viestintäministeriö piti yhtenä perusteena nimenomaan sitä, että kevytauto on muun muassa rakenteensa ansiosta turvallisempi kuin mopoauto.

Hanketta vastustaneet taas huomauttivat, että jopa 1 500 kiloa painava kevytauto voi olla todella vaarallinen nuoren kuljettajan käsissä.

Teknisen kaupan liitto, Moottoripyöräkauppiaat ry sekä Pyöräliitto tekivät kantelun Euroopan komissioon liittyen siihen, että kevytauto luokitellaan T1-luokan eli niin sanotun traktoriluokan ajoneuvoksi.

Komissio huomautti jo viime syksynä, että lakiesityksessä on useita kohtia, jotka ovat ristiriidassa EU-lainsäädännön kanssa.

Ajoneuvoluokan lisäksi komissio kiinnitti huomiota siihen, että kevytauton ajamiseen riittäisi AM-kortti, jolla nykyisin saa ajaa kevyitä nelipyöriä eli esimerkiksi mopoautoa.

Teknisen kaupan liiton asiamiehen Hannu Kyyhkysen mukaan liitto odottaa lisätietoa komissiolta syyskuussa.

Kyyhkysen mukaan liiton kanta on, ettei kevytautoa voida EU-lainsäädännön mukaan pitää traktoriajoneuvona. Lisäksi kevytauton ajamiseen tulisi vaatimuksena olla niin sanottu B-kortti.

– Ongelmana kevytautoissa on myös mielestämme mahdollisuus kiertää nopeudenrajoitin, jolloin kevytautoa voisi ajaa nopeammin kuin 60 kilometriä tunnissa.

Aino Stillin mukaan liikenne- ja viestintäministeriö ei ole vielä saanut lausuntopyyntöjä tai tiedusteluja komissiolta liittyen tehtyihin kanteluihin.

Still toteaa, ettei hallituksen esitykseen tullut muutoksia komission huomautuksen takia. Myöskään eduskunta ei muuttanut lakiesitystä.

Autoalan keskusliiton toimitusjohtaja Pekka Rissa arvioi vielä hyvin varovasti autokauppiaiden odotuksia kevytautojen myynnistä.

– Autoala on arvioinut, että sellaiset 2 000 – 4 000 uutta kevytautoa voisi olla mahdollista myydä ensimmäisenä vuonna, käytettyjä autoja ehkä 5 000 – 7 000. Mutta erittäin vaikea sanoa vielä tässä vaiheessa.

Rissan mukaan liikkeiden onkin syytä vielä olla maltillisia kevytautojen suhteen, ennen kuin lähtevät niitä aktiivisesti myymään.

Kevytautojen tulo ei joka tapauksessa vaikuta Rissan mukaan automyynnin kokonaisuuteen tai rakenteeseen.

– Jos tänä vuonna myydään sellaiset 108 000 uutta autoa, niin ei se (kevytautojen myynti) heilauta kokonaisvolyymiä mihinkään.

Autoala pitää kevytautojen tuloa positiivisena uudistuksena.

– Ennen kaikkea turvallisuus paranee. Kevytauton arvo myös säilyy paremmin kuin mopoauton, sillä auto on muunnettavissa jälleen henkilöautoksi, kun tarve kevytautoon päättyy.

Rissa korostaa, ettei autoala ole missään vaiheessa esittänyt mopoautojen kieltämistä.

– Kevytauto on lisä nuorten liikkumismahdollisuuksiin. Kuluttaja voi valita, ostaako hän kevytauton vai mopoauton.

Kevytautot

Laki voimaan marraskuun alussa

Eduskunta hyväksyi lain kevytautoista joulukuussa 2018. Laki astuu voimaan tämän vuoden marraskuussa.

Liikenne- ja viestintäministeriössä ja Liikenne- ja viestintävirastossa Traficomissa valmistellaan vielä asetuksia ja teknisiä säädöksiä kevytautoon liittyen.

Kevytautona voidaan käyttää aikaisintaan vuonna 2015 käyttöönotettua, enintään 10-vuotiasta ajoneuvoa.

Kevytautossa käytetään henkilöauton rekisterikilpeä. Kevytauton takaosaan on kiinnitettävä hitaan ajoneuvon kilpi (kolmio).

Kevytauton on muutoskatsastettava takaisin autoksi viimeistään, kun ajoneuvon käyttöönottovuoden päättymisestä on kulunut 10 vuotta.

Antti Launonen 
Tämä sisältö on avoinna tilaajillemme.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa ESS VerkkoPlus 1 kk 9,90 € ja pääset lukemaan kaikki Etelä-Suomen Sanomien sisällöt.

Tilaa tästä 1kk
9,90€

Oletko jo tilaaja?

Mitä tunnetta juttu sinussa herätti? Vastaamalla näet, millaisia tunteita juttu herätti muissa lukijoissa.

Kommentit comments

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Paikallismediat

Lue seuraavaksi