Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Talous

Fazer ostaa Kaslinkin – yrityskaupan taustalla on kauratuotteiden suosion kasvu

Kauratuotteet ovat vallanneet kaupoissa entistä isomman hyllytilan maitotuotteiden rinnalla. Kuva: Juha Peurala

Fazer on sopinut ostavansa Korialla Kymenlaaksossa toimivan Kaslinkin.

Kaura on keskeinen raaka-aine Kaslinkin tuotannossa, joka käsittää juomia, ruuanvalmistustuotteita ja välipaloja.

Yritysosto nopeuttaa Fazerin uudistumista ja kasvua erityisesti Pohjois-Euroopassa.

– Minulla on ilo ilmoittaa tästä mahdollisesta yritysostosta, sillä se sopisi täydellisesti osaksi strategiamme toteutusta. Kaslink on innovatiivinen toimija, jolla on vahva kaupallinen näkemys, moderni tuotantolaitos ja teknologiseen tietotaitoon perustuva tuotannollinen osaaminen. Nämä yhdessä luovat erittäin kilpailukykyisen perustan kestävän kehityksen mukaisten kaurapohjaisten tuotteiden myyntiin, markkinointiin ja valmistukseen kansainvälisesti, sanoo Christoph Vitzthum, Fazer-konsernin konsernijohtaja.

Laajentuminen Ruotsiin

Kaslink Aito -tuoteperhe on valmistettu kotimaisesta kaurasta ja siihen kuuluu kasvipohjaisia juomia, ruuanvalmistustuotteita ja välipaloja. Kaslink on kehittynyt hyvin Suomessa ja sen onnistunut lanseeraus Ruotsin markkinalle luo pohjaa tulevaisuuden kasvulle.

Kauppa edellyttää Suomen kuluttaja- ja kilpailuviraston hyväksyntää. Kaupan toteutuessa Kaslink tulee olemaan osa Fazer Lifestyle Foods liiketoiminta-aluetta, joka keskittyy maidottomiin viljatuotteisiin, kasvipohjaisiin aterioihin ja mukaan otettaviin välipaloihin.

Kaslink on Kukkosen perheen vuonna 2001 perustama yritys.

Juha-Petteri Kukkonen, luova johtaja ja yksi omistajaveljeksistä, sanoo yhtiön luoneen ainutlaatuisen pohjan kauraliiketoiminnalle, mistä osoituksena on se, että "lähes 130-vuotias Fazer haluaa tarjota siivet meidän Kukkosten luomalle Aito-tuoteperheelle ja hyvin alkaneelle tarinalle".

– Halumme kasvaa suureksi vaatii isompia resursseja ympärilleen. Parhaana ratkaisuna näimme jatkaa eteenpäin uuden, merkittävästi suuremman kumppanin kanssa. Meille on ensisijaisen tärkeää, että omistus pysyy sinivalkoisena. Fazer on suomalainen perheyritys, perustaja Raino Kukkonen sanoo.

Kauran suosio kasvaa

Pohjoismainen kaura on korkealaatuista ja sitä pidetään maailman parhaana johtuen sen erityisistä kasvuolosuhteista, joita ei löydy muualta maailmasta – puhdas luonto sekä pitkät talvet ja valoisat kesät.

Kauran suosio on viime vuosina lisääntynyt, ja maidottomien tuotteiden kokonaismarkkina kasvaa Länsi-Euroopassa yli 17 prosenttia vuosittain. Fazer näkee kaurassa merkittäviä kasvumahdollisuuksia ja viimeisten vuosien aikana yhtiö on investoinut 30 miljoonaa euroa myllytoimintaan kotimaassa Lahdessa sekä Ruotsissa.

Maaliskuussa 2017 Fazer kertoi investoivansa 40 miljoonaa euroa kauran kuoresta ksylitolia valmistavan tuotantolaitoksen rakentamiseen Lahteen.

Kauranjalostusta

Fazer Lifestyle Foods ja Kaslink

Fazer LIfestyle Foods teki viime vuonna 121 miljoonan euron liikevaihdon.

Toimintaa on Pohjoismaissa, työntekijöitä 290.

Tuotevalikoimassa maidottomat tuotteet ja juomat, kasvipohjaiset ateriat, mukaan otettavat välipalat ja smoothiet, puurot, myslit, murot ja muut viljatuotteet.

Brändejä Fazer Alku, Fazer Yosa, Froosh ja Frebaco.

Vuonna 2001 perustettu Kaslink teki viime vuonna 65 miljoonan euron liikevaihdon.

Perheyritys, jolla on 170 työntekijää, toimii Korialla Kymenlaaksossa.

Brändejä Kaslink Aito, Maire, Koria, Vesi ja Nordic Cuisine sauce.

Kalle Puttonen
kalle.puttonen@ess.fi
@
Tämä sisältö on avoinna tilaajillemme.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa ESS VerkkoPlus 1 kk 9,90 € ja pääset lukemaan kaikki Etelä-Suomen Sanomien sisällöt.

Tilaa tästä 1kk
9,90€

Oletko jo tilaaja?

Mitä tunnetta juttu sinussa herätti? Vastaamalla näet, millaisia tunteita juttu herätti muissa lukijoissa.

Kommentit comments

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Paikallismediat

Lue seuraavaksi