Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Talous

Weckman Steel vaihtaa Vierumäen 18 työntekijää koneisiin päihittääkseen Baltian kilpailijat

SVL Group vastaa jatkossa Weckmanin perävaunujen ja hallien osatuotannosta. Weckman satsaa yhä enemmän tuotekehitykseensä. – Tähtäämme vientimarkkinan radikaaliin kasvuun ja siihen ei päästä ilman kilpailukykyisiä ja laadukkaita tuotteita, sanoo Weckmanin toimitusjohtaja Juha Simola (vas.) ja SVL Groupin Jori Antila. Kuva: STT

Teräsjalostaja Weckman Steel aloittaa yhteistyön laser- ja vesileikkaaja SVL Groupin kanssa. Jatkossa yritys hankkii uudelta kumppaniltaan kaiken perävaunujen ja hallien osavalmistuksen. Tavoitteena on tuplata peräkärryjen valmistuksen vuosivauhti nykyisestä tuhanteen.

Aikaisemmin teräsosat tehtiin Vierumäen tehtaan omalla konepajalla, jonka osavalmistusosasto lopettaa uudistuksen myötä. Toukokuussa päättyneissä yt-neuvotteluissa irtisanottiin 18 osaston työntekijää.

SVL Groupin uudet koneet korvaavat Vierumäeltä irtisanotun työvoiman Keuruun tehtaalla.

– Ikävä kyllä maailma menee siihen, että tehokkuus on edellä, sanoo Weckmanin toimitusjohtaja Juha Simola.

Jatkossa Weckman keskittyy Vierumäen tehtaallaan hitsaukseen, kokoonpanoon ja tuotekehitykseen noin sadan työntekijän voimin.

– Päädyimme siihen, ettei konepajalla ole kannattavaa tehdä kaikkea itse, Simola sanoo.

Weckman panostaa vahvasti perävaunujen tuotekehitykseen. Kuvan prototyypissä on mm. ABS-jarrut ja muita autoista tuttuja teknologioita. Kuva: STT

Erikoistuminen mahdollistaa kilpailun

Vaihtoehtona olisi ollut investoiminen alkujalostuskoneisiin, mutta osavalmistuksen ulkoistaminen oli sitä kilpailukykyisempi vaihtoehto.

Kilpailua alalla lisäävät Baltian maiden toimittajat, joiden perävaunujen ja hallien hintoja on vaikea päihittää. Weckman pyrkii tasoittamaan hintaeroa nimenomaan erikoistumalla.

– Tulevaisuuden kuluttaja tarvitsee kärryiltään teknisyyttä, johon Baltian kilpailijoilla ei ole samanlaisia resursseja kuin meillä, Simola pohtii.

Suomessa viljely keskittyy isoille tiloille, joten perävaunujenkin tulee vetää entistä enemmän kuormaa. Tulevaisuuden vaunut ovat lähes yhtä teknisiä kuin autot, ja ne voidaan varustaa esimerkiksi ABS-jarruilla.

Weckman tuo myyntiin myös lämmitettäviä teräshalleja, joissa voi työskennellä ympärivuotisesti. Tuotekehittelyn tavoitteena on vastata kotimaan ja Skandinavian kysyntään. Yritys aikoo laajentaa erityisesti Ruotsiin.

Helmi Hämäläinen
helmi.hamalainen@ess.fi
@
Tämä sisältö on avoinna tilaajillemme.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa ESS VerkkoPlus 1 kk 9,90 € ja pääset lukemaan kaikki Etelä-Suomen Sanomien sisällöt.

Tilaa tästä 1kk
9,90€

Oletko jo tilaaja?

Mitä tunnetta juttu sinussa herätti? Vastaamalla näet, millaisia tunteita juttu herätti muissa lukijoissa.

Kommentit comments

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Paikallismediat

Lue seuraavaksi