Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Talous

"Ihmiset haluavat tehdä itse omat juomansa" – SodaStream löysi kasvun eko- ja terveystrendeistä

Yhtiön keskeisenä viestintä on muovijätteen vähentäminen.

SodaStreamin toimitusjohtaja Daniel Birnbaum on tehnyt yrityksestä menestyksen runsaassa kymmenessä vuodessa. Sen ohessa hän on korostanut näkyvästi työpaikkojen merkitystä rauhalle Israelissa. "Tehtaassa ei voi rakentaa rauhaa. Mutta siellä voi näyttää, että rauha eri ryhmien kesken on mahdollinen", hän sanoo. Kuva: Teppo Koskinen

Kotona käytettäviä hiilihapottimia valmistavan SodaStreamin toimitusjohtaja Daniel Birnbaum liikkuu nopeasti ja puhuu vielä nopeammin. Tehdaskierroksella hän kävelyttää vieraat uuvuksiin, selittää väsymättä tuotannon toimintaa ja ehtii joka käytävällä vaihtaa sanan, pari työntekijöiden kanssa.

Ehkä puhenopeus selittyy sillä, että Birnbaumilla on paitsi paljon myös isoa asiaa. Hän on nimittäin huomannut, puolivahingossa, että SodaStream voi pelastaa maailman muovijätteeltä ja rakentaa rauhan Israeliin – myymällä koteihin veden hiilihapottamiseen tarkoitettuja laitteita.

Kuluttajakäyttäytymisen megatrendit tukena

SodaStreamin runsaat kymmenen viime vuotta ovat olleet menestyksekkäät. Pelkästään viime vuonna yhtiö kasvatti liikevaihtoaan 30 prosenttia 700 miljoonaan dollariin (noin 620 miljoonaan euroon).

Ihmiset haluavat tehdä itse omat juomansa, koska siten niistä saa terveellisempiä.

Nykyisestä luotosta yhtiön tulevaisuuteen kertoo se, että PepsiCo osti Sodastreamin 3,2 miljardin dollarin (2,8 miljardin euron) kaupalla viime marraskuussa. SodaStream oli oston aikaan listattuna Nasdaqissa.

– Kauppahinta perustui odotuksiin tulevasta myynnistä, ei yrityksen nykyiseen arvoon, Birnbaum painottaa.

Odotuksia tukevat kuluttajakäyttäytymisen megatrendit, jotka Birnbaumin mukaan ovat SodaStreamin puolella.

– Hyödymme ympäristötietoisuuden kasvusta ja terveysbuumista: juomien valmistaminen kotona vähentää muovijätteen määrää, ja ihmiset haluavat tehdä itse omat juomansa, koska siten niistä saa terveellisempiä.

Ei muoviongelmaa voiteta keräämällä vaan vähentämällä jätteen määrää.

Muovijätettä vähemmäksi

Juuri muovijätteen vähentämisestä on tullut SodaStreamin keskeinen viesti. Kun hiilihapotetut juomat valmistetaan itse pitkäkäyttöisiin lasi- ja muovipulloihin, säästetään kertakäyttömuovia. Vielä parempi on, jos ihmiset tekevät kuplavettä paikallisesta vedestä sen sijaan, että sitä kuljetetaan kaukaa. SodaStreamin siteeraamien tietojen mukaan Yhdysvalloissa yksi perhe käyttää runsaat tuhat kertakäyttöistä vesipulloa vuodessa, Saksassakin noin 700.

Birnbaum osallistui itse Hondurasissa tempaukseen, jossa yhtiön kehittämällä laitteella nuotattiin vedestä parissa päivässä 9 000 tonnia muovijätettä.

– Yhtä paljon muovijätettä menee meriin 25 sekunnissa. Ei muoviongelmaa voiteta keräämällä vaan vähentämällä jätteen määrää, Birnbaum sanoo.

Kierrätyksestäkään ei ole ratkaisuksi niin kauan kuin suuri osa kierrätyksestä maailmalla on pikemmin jätteen keräämistä kuin varsinaisesti materiaalin käyttämistä uudelleen, hän sanoo.

"Taloudellinen rauhantyö on tuloksellisempaa"

Toinen Birnbaumin keskeinen viesti on eri kansanryhmien rinnakkaiselo yhtiön uudella tehtaalla Negevin autiomaassa Israelissa. Tehtaan 2 000 työntekijästä 200 on palestiinalaisia ja 500 paikallisia beduiineja. Beduiinityöntekijöistä puolet on naisia.

Yhtiö noudattaa yhtäläiseen palkkaan, mahdollisuuksiin ja kunnioitukseen perustuvaa henkilöstöpolitiikkaa ja kehittää esimerkiksi naisten mahdollisuuksia edetä työelämässä. Tehtaalla on nostettu esimiehiksi vähemmistöihin kuuluvia naisia ja järjestetty naisille ura- ja työelämäkoulutusta.

Taannoin yritys järjesti muutamalle tuhannelle työntekijälleen ramadanin aikaisen paastopäivän päättävän iftar-illallisen. Illallisella eri uskontokuntia edustavat työntekijät söivät yhdessä.

Taloudellinen rauhantyö on tuloksellisempaa kuin poliittinen, Birnbaum sanoo. Kun politiikka lisää etnisten ryhmien eriytymistä Israelissa, syrjimättömien työpaikkojen tarjoaminen vähentää sitä.

– Mutta ei meillä ollut mitään suunnitelmaa ryhtyä rauhantekijöiksi. Keksimme tämän vahingossa, vähän niin kuin penisilliini keksittiin.

Hiilihapottimien valmistaja

Myynti Suomessa kasvoi 17 prosenttia

SodaStream valmistaa kotona käytettäviä juomien hiilihapottimia ja hiilihappopanoksia ja juomatiivisteitä.

PepsiCo osti SodaStreamin elokuussa 2018. Tätä ennen yhtiö oli listautuneena Nasdaqissa vuodesta 2010.

Yhtiö perustettiin Lontoossa 1903. Se päätyi israelilaiseen omistukseen 1990-luvulla.

Yhtiö työllistää noin 3 000 henkeä. Tuotanto on keskitetty pääosin Israeliin. Yhtiö tuottaa lasikarahveja Saksassa, ja sillä on alueellisia hiilihappopanosten täyttöpisteitä.

Yhtiö ei kerro alueellisia myyntilukujaan. Yhtiön ilmoituksen mukaan sen kokonaismyynti Suomessa kasvoi 17 prosenttia vuonna 2018.

Teppo Koskinen
teppo.koskinen@ess.fi
@
Tämä sisältö on avoinna tilaajillemme.

Jatka lukemista LTV:n tarjoamana 2 vk maksutta!

Tilaa ESS VerkkoPlus 2 viikoksi maksutta ja pääset lukemaan kaikki Etelä-Suomen Sanomien sisällöt.

Tilaa 2 vk maksutta

Oletko jo tilaaja?

Mitä tunnetta juttu sinussa herätti? Vastaamalla näet, millaisia tunteita juttu herätti muissa lukijoissa.

Kommentit comments

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Paikallismediat

Lue seuraavaksi