Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Talous

Kuljetusalan kesänäkymät syöksyvät – kuluttaja kärsii, jos kumipyörä hyytyy tielle

Epävarman talouden aikana teiden korjaaminen on tulevaisuuden turva, joka vähentää päästöjä. Myös nuoria pitäisi houkutella alalle.

Kuljetusyrittäjä Markku Toivonen ehti torstaipäivänä levähtää yövuoron jälkeen vain hetkeksi. Uusi leipäkuorma lähti ajoon jo seuraavana iltana. Kuva: Sami Kuusivirta

Maantiellä kiitävä rekka tai kaupan maitohyllyllä vilahtava käsinepari täydentämässä tarjontaa. Kuljetusala mahdollistaa monen arkipäiväisen asian, ja puutteet tavaraliikenteen ja logistiikka-alan työolosuhteissa heijastuvat elinkeinoelämän kustannuksiin eli lopulta kuluttajien kukkaroihin.

Suomen Kuljetus ja Logistiikka ry SKALin teettämä tutkimus osoittaa, että talouskasvun hidastuminen vähentää raskaan liikenteen määrää. Yhdistyksen tilastot kertovat, että erityisesti rakentamisen hiipuminen näkyy alan laskevissa kesänäkymissä. Kolmesataa SKALin jäsentä kokoontuu viikonloppuna Lahden Sibeliustalolle vuotuisille Kuljetusyrittäjäpäiville.

Pääministeri Antti Rinteen johdolla kasattu hallitusohjelma antaa teiden sankareille kuitenkin toivoa tiestön kunnon kohenemisesta. Neuvottelutuloksessa on kaavailtu noin 300 miljoonan euron korotusta perusväylänpidon vuotuiseen rahoitukseen. Raideliikenteen uudistukset eivät ole suuri uhka, sillä junat eivät kulje suoraan tehtaille, eivätkä siis voi korvata autoja.

Hallitus antaa teiden kunnostukseen lisää rahaa

Lahden eteläinen kehätie tarkoittaa noin kolmeatoista kilometriä täysin uutta väylää. Kehätien kaltaiset suuret investoinnit ovat tärkeitä panostuksia tavaraliikenteen hyväksi. Teiden huono kunto on merkittävä haitta, sillä päästöt tuplaantuvat, kun monien tonnien painoinen yhdistelmäajoneuvo joutuu hidastamaan heikosti hoidetun tien takia. Hyväkuntoinen tie on siis ympäristöteko.

– Kun raskas ajoneuvo huojuu ja hakkaa huonolla pinnalla, auton käyttöikä voi lyhentyä jopa muutamalla kymmenellä prosentilla, sanoo Lahden seurahuoneelle saapunut SKALin puheenjohtaja Teppo Mikkola.

Tiestön huono kunto ja turvattomuuden tunne ovat osatekijöitä, jotka aiheuttavat kuljettajapulaa. Skalin viestintäpäällikkö Heini Polamo

Yhdistyksen toimitusjohtaja Iiro Lehtosen mukaan 300 miljoonaa euroa ei voi pitää kovin suurena satsauksena, kun otetaan huomioon, että se jaetaan kaikkiin väyliin, joiden kunnossa on petrattavaa.

– Asfaltoinnit ovat nyt ennätysalhaisella tasolla. Meillä on isot toiveet siitä, että hallituksen lisäbudjetista iso osa painottuisi tiestöön, Lehtonen kertoo.

Sisä-Suomen Kuljetusyrittäjien puheenjohtaja Pasi Saarinen, Skalin Teppo Mikkola ja Iiro Lehtonen kokoustavat Lahdessa. Kuva: Sami Kuusivirta

Jos teiden kunto on kuljetusalalle tärkein tulevaisuuden satsaus, niin myös polttoaineen verotuksella on väliä. Hallitusohjelmassa mainittu ammattibiodiesel olisi toivottu uudistus, mikäli dieselin verotusta korotetaan. Suomessa ei myöskään ole kuljettajille yhtä hyvää taukopaikkaverkostoa kuin monissa EU-maissa.

Suomen pitkät välimatkat lisäävät kuljetuksia

Kumipyörät pyörittävät suurinta osaa tavaraliikenteestä. Pitkien välimatkojen takia Suomessa kertyy tuotetta kohden enemmän kuljetuskilometrejä kuin missään muualla Euroopassa. Siksi maanteiden tavaraliikenne on kilpailukyvyn kannalta merkittävä toimiala ja työllistäjä. Myöskään digitalisaatio ei poista kuljettajia ajoneuvoista.

SKALin viestintäpäällikkö Heini Polamon mukaan suurten ikäluokkien poistuttua työelämästä, on jatkajia vaikeaa löytää, ja siksi ala kaipaa vetovoimaisuutta.

– Tiestön huono kunto ja turvattomuuden tunne ovat osatekijöitä, jotka aiheuttavat kuljettajapulaa.

Nuoret pitäisi saada houkuteltua alalle

Opiskelupaikkoja pitäisi lisätä ja harjoittelupaikkojen saantia voisi helpottaa, sanoo toimitusjohtaja Iiro Lehtonen. Hänen mukaansa myös ajokortin suorittamisen pitäisi olla helpompaa ja alan tutkinnot voisivat olla koepohjaisia.

Markku Toivonen kuljettaa leipää Fazerin tehtaalta kauppoihin ja vanhainkoteihin. Työ on haastavaa, mutta itsenäistä. Kuva: Sami Kuusivirta

Koulutuskeskus Salpauksen auto- ja logistiikka-alan opetuspäällikkö Ismo Hämäläinen kertoo, että Lahdessa opiskelupaikat täyttyvät, ja tulevaisuudessa opetuksen painopiste siirtynee aikuiskoulutukseen, kun uudelleenkouluttautuvia on entistä enemmän.

Vaikka kuljetusalaa markkinoidaan säännöllisesti esimerkiksi varusmielille ja -naisille, suurin osa yrittäjistä ei käytä sosiaalista mediaa toiminnassaan. Pääasiassa pienistä perheyrityksistä koostuva ala kaipaa uusia tekijöitä, mutta Heini Polamon mukaan imagonrakentamisessa on puutteita, koska siihen ei usein ole aikaa panostaa.

SKALn lauantaiset Kuljetusyrittäjäpäivät ovat avoin tapahtuma Sibeliustalolla. Yleisö voi mennä paikalle katselemaan rekkoja tai kuuntelemaan Arto Nybergin vetämää paneelikeskustelua klo 14.30 alkaen.

Uudistukset

Miten hallitusohjelma näkyy kuljetusalalla?

Raskaan liikenteelle valmistellaan vinjettimaksu. Sen avulla ulkomaiset kuljetusyritykset maksavat tienkäytöstä.

Päästöjen vähentämiseksi käynnistetään kestävän liikenteen vero- ja maksu-uudistus. Jos dieselin verotusta uudistetaan, selvitetään ammattibiodieselin käyttöönoton mahdollisuuksia.

Perusväylänpitoon tehdään vuodesta 2020 eteenpäin 300 miljoonan euron vuosittainen tasokorotus.

Väylien peruskorjauksessa painotetaan investointeja, jotka parantava perusväylästön kuntoa ja poistavat pullonkauloja sekä vähentävät liikenneturvallisuutta.

Harmaata taloutta torjutaan laajentamalla kuljetuksen tilaajan selvitysvelvollisuutta. Tällöin tilaajalla on vastuu selvittää ylikuormat ja mahdollisesti ajo- ja lepoaikarikkomukset.

Valtioneuvosto
Helmi Hämäläinen
helmi.hamalainen@ess.fi
@
Tämä sisältö on avoinna tilaajillemme.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa ESS VerkkoPlus 1 kk 9,90 € ja pääset lukemaan kaikki Etelä-Suomen Sanomien sisällöt.

Tilaa tästä 1kk
9,90€

Oletko jo tilaaja?

Mitä tunnetta juttu sinussa herätti? Vastaamalla näet, millaisia tunteita juttu herätti muissa lukijoissa.

Kommentit comments

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Paikallismediat

Lue seuraavaksi