Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Talous

Helsinkiläinen kauppakeskus nappasi Lahdesta johtajan, farkkuliike sopeutuu - ”Mooster ei lopeta, se telakoituu”

Aleksi Salminen ei aio lopettaa Lahden farkkukauppaansa, vaikka käykin päivätyössä Helsingissä. Kuva: Katja Luoma

Miehet eivät tunnetusti yleensä vaatteilla koreile. Tämä pätee esimerkiksi Kalle Virtaseen, joka torstaina kävi ostoksilla Mooster Denim -farkkukaupassa Lahden Rautatienkadulla.

– Uusi liivi on ollut jo mielessä, hän tunnusti esitellessään vanhan farkkuliivin lähes läpirispaantunutta rintataskua.

Uusi liivi löytyi. Ostoksen tärkein valintaperuste olivat nimenomaan taskut, joista puhelin ja lompakko eivät putoa.

– Ostan vaatteita, jotka kestävät 5–10 vuotta. Silloin hinta ei ratkaise.

Virtanen ei ehkä käy usein ostoksilla, mutta hänen kuvansa oli esillä kaupan eteisessä. Siinä tosin mainostettiin muusikko Kaarle Viikatteen esiintymistä.

Kalle Virtanen eli Kaarle Viikate ostaa harvoin, mutta kestäviä vaatteita. Kuva: Katja Luoma

Veljekset muissa töissä

Mooster Denim avattiin kolme vuotta sitten, mutta nyt sen toimintatapa muuttuu.

Ennakkoaavistukset sulkemisesta eivät kuitenkaan missään nimessä pidä paikkaansa, vakuuttaa perustaja ja kauppias, lahtelainen Aleksi Salminen.

Se sijaan myymälä on vastedes auki rajoitetusti, koska kauppias itse on talvesta lähtien vetänyt täysipäiväisesti helsinkiläistä kauppakeskus Rediä.

Myös hänen apunaan kaupasta vastannut veli Tuomas Salminen on kokopäivätyössä muualla.

– Mooster ei lopeta, se telakoituu, kuvaili Aleksi Salminen.

Tuttuja kaupassa

Hän vertasi liikettään omaan lapseen. Hän on vastannut myymälästä menneet vuodet kuusi päivää viikossa. Tänä aikana merkkifarkkujen kauppa on noussut nollasta kannattavaksi liiketoiminnaksi, mutta ei vielä tarpeeksi kannattavaksi, jotta siihen voisi palkata henkilökuntaa.

– Minulle on kerrottu, että olisi vaatinut vielä kaksi vuotta ennen kuin myymälän brändi kantaa ilman kauppiaan omaa läsnäoloa.

Helatorstain aukiolo veti paikalle väkeä pikku myymälän täydeltä. Suuri osa tuntui tuntevan toisensa, tai tunnelma oli muuten vain kotoinen.

Tärkeintä ovat ehjät rintataskut, painottaa Kaarle Viikate. Kuva: Katja Luoma

Elämyksiä tarvitaan

Aleksi Salmisella on kokemusta isoista vaateketjuista, kivijalkamyymälästä ja nyt kauppakeskuksesta. Kaikkien kilpailija on verkkokauppa.

– Verkkokauppa on vain 10 prosenttia muotimyynnistä. Sekä kivijalkaliikkeitä että kauppakeskuksia tarvitaan, koska niistä saa elämyksiä. Kivijalkaliikkeistä saa myös erikoisuuksia.

Rautatienkadun myymälässä on tarjolla esimerkiksi aitoja Stetson-hattuja ja uusvanhoja miesten lippahattuja.

Yhden myymälän Mooster ei itse maahantuo tuotteitaan, vaan ostaa ne tanskalaiselta ja ruotsalaiselta välittäjältä.

Pirjo Kamppila
pirjo.kamppila@ess.fi
@
Tämä sisältö on avoinna tilaajillemme.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa ESS VerkkoPlus 1 kk 9,90 € ja pääset lukemaan kaikki Etelä-Suomen Sanomien sisällöt.

Tilaa tästä 1kk
9,90€

Oletko jo tilaaja?

Mitä tunnetta juttu sinussa herätti? Vastaamalla näet, millaisia tunteita juttu herätti muissa lukijoissa.

Kommentit comments

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Paikallismediat

Lue seuraavaksi